Alfredo Alfredo skrev:
Jag fick också en Kamasa U-ringnyckelsats på min femtonårsdag. Den är fortfarande komplett och i gott skick, förutom "plastfodralet" som börjar falla isär.
Tror det var början till förfallet för min del med, plastflärparna som stängde locket gick av, och när saker inte längre satt fast på sina ställen gick det snabbt utför... 😂

• Ledsen
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tror det var början till förfallet för min del med, plastflärparna som stängde locket gick av, och när saker inte längre satt fast på sina ställen gick det snabbt utför... 😂
Är det då man villhöver en ordentlig symaskin som klarar fyra lager denim, så man har nytta av halvslitna jeans från "bra att spara"-högen..?

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Är det då man villhöver en ordentlig symaskin som klarar fyra lager denim, så man har nytta av halvslitna jeans från "bra att spara"-högen..?
Det där ska jag ta mig f-n ta mig i kragen och fixa! Men fyra lager, räcker det inte med två?

Mikael_L Mikael_L skrev:
En annan trevlig sak med hylsnyckelsatsen som finns på Lidl just nu är att sakerna är tätt packade.
Jag hatar när det är en massa luft (kanske med tanken att det ska se mer ut).

Idealet är väl sådana här gamla satser, som började försvinna sent 70-tal.

[bild][bild][bild]
Jag kanske ser fel, men i den första och den sista satsen verkar det som att man kan behöva lyfta på någon del för att plocka ut en annan, det går bort för min del!
Men tätt packade i övrigt är förstås toppen annars.

Alfredo Alfredo skrev:
Det där ska jag ta mig f-n ta mig i kragen och fixa! Men fyra lager, räcker det inte med två?
Det beror på hur snygga invik du vill ha.

Och budgeten för nya maskiner 😋

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jag har en om man vill låna.
Går på trefas!

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
[länk]

Om nån köper en sån här måste ni skriva en recension...
Jag är särskilt intresserad av den här funktionen:

* Med vänstergång för att knåda deg och röra i soppor, grytor och liknande

Jag är trött på deg knådad åt höger.

• Haha
  • Gilla
HenrikLinder och 15 till
  • Laddar…
Undrar vem som kommer att tjäna pengar på att sälja all data som appen lär samla in.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Undrar vem som kommer att tjäna pengar på att sälja all data som appen lär samla in.
Viktväktarna.

• Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag är särskilt intresserad av den här funktionen:
Och jag vill se vad den gör i "5500 varv/min.". 😱

Alfredo Alfredo skrev:
Och jag vill se vad den gör i "5500 varv/min.". 😱
Verkar vara en helt normal hastighet för tvåhandselvispar...

Screenshot from 2026-04-27 16-00-19.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Framgår inte om den vispar åt höger eller vänster dock...

• Wow
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
F
Man kanske skulle köpa en sån till grabben, det blev uppenbart när vi skruvade SAAB att jag har alla tänkbara verktyg, men ingen av dem har en låda, så de går ju inte att hitta när de verkligen behövs...

Jag fick en sån där klassisk Kamasa-sats av farsan när jag var 15, men såna kostar ju en arm och ett ben nuförtiden.. inte för att jag är varken snål eller fattig, men jag har svårt att se att grabben skruvar sönder saker i samma utsträckning som jag...
Kamasa-satsen är borta sen länge, det blev inget arvegods av den.. 😂
(För övrigt var nog kvaliteten på den marginellt bättre än den här Lidl-satsen)
Fick en hylsnyckelsats av min far med. Var nog lite äldre, runt 18-19. En Bond med 1/4, 3/8 och 1/2. Långa och korta hylsor, tändstiftshylsor, blocknycklar och en bitssats. Verktyg var dyrare på den tiden, jag minns att den kostade över 2000kr. Men faktum är att den har varit jävligt bra, bytte 1/4 spärrskaftet på ”livstidsgaranti” efter 2 år eller nåt sånt och sen dess är den både välanvänd och hel…. Och med undantag av bitssatsen så är den fortfarande komplett (eventuellt att nån 10-hylsa blivit ersatt med motsvarande från Biltema.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu slöt sig tråden, den har gått varvet runt, genom detta
[länk]

För tråden startades av Cheesus just med att han köpte en hylsnyckelsats från Lidl
[länk]

Ja det var ett tag man såg käre cheesus här på forumet nu. Vi har t.o.m träffats irl, han lurade iväg mig på en konkursauktion i en bygghandel i Valbo. Jag har ett oförglömligt minne från denna.

Den hylsnyckesatsen som de har att sälja nu är ju verkligen väldigt fullproppad, och har både 1/4", 3/8" och 1/2" hylsor, blocknycklar, långa hylsor, bits, jag helt klart lite av varje, eller helt enkelt massor.

Tråden fyller förövrigt 10 år nästa år, den har verkligen blivit en fast och välfungerande tråd här på forumet.
Jag fick en sats från Biltema för ca 15 år sedan när jag fyllde 30. Den har funkat bra förutom att jag är inne på min andra låda och själva lådan finns inte att få tag på längre. Typ värt att köpa denna för en låda som kanske håller bättre.

useless useless skrev:
Viktväktarna.
Du förefaller ha tillagat lite mycket bearnaisesås på sistone. Vad sägs om ett medlemsskap?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.