Jaha, den ska klara smutsigt vatten också! Trodde bara rent gick bra. Nog värt ett köp ifall att.
 
Någon här som har den här hemma och tycker den duger till enstaka arbeten? Jag vill kunna stå inomhus och kapa stålstänger mm utan fyrverkeriet vinkelkapen ställer till med.

PARKSIDE metallbandsåg för exakt kapning av metallrör och profiler. Varvtal: 0-290 varv/min, gervinkel: 0-45 grader. Pris 1499 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Någon här som har den här hemma och tycker den duger till enstaka arbeten? Jag vill kunna stå inomhus och kapa stålstänger mm utan fyrverkeriet vinkelkapen ställer till med.

[bild]
En gissning är att det medföljande bladet är dåligt. Har den en standardbladlängd är det lätt att hitta bra bimetallblad.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Någon här som har den här hemma och tycker den duger till enstaka arbeten? Jag vill kunna stå inomhus och kapa stålstänger mm utan fyrverkeriet vinkelkapen ställer till med.

[bild]
Jag har den och den sågar inte raka snitt! Även om jag håller emot så att den inte ens sågar med sin egen tyngd blir det snett. Finns inget att justera på stödrullarna till bladet. Nej, den duger inte ens till enstaka arbete!
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Jag har den och den sågar inte raka snitt! Även om jag håller emot så att den inte ens sågar med sin egen tyngd blir det snett. Finns inget att justera på stödrullarna till bladet. Nej, den duger inte ens till enstaka arbete!
Aha, ja det var vad jag var rädd för. Tack.
 
Den kapar gnistfritt men är det precisionsjobb så köp en bättre……
Som oftast får man ju det man betalar för 😉
 
Bart Bart skrev:
Någon här som har den här hemma och tycker den duger till enstaka arbeten? Jag vill kunna stå inomhus och kapa stålstänger mm utan fyrverkeriet vinkelkapen ställer till med.

[bild]
Jag köpte den för ett par år sen. Har använt den till ett flertal mindre jobb, samt en större konstruktion i fyrkantsrör med många 45 snitt. Jag är helt nöjd. Har tidigare erfarenhet av liknande sågar i verkstadsindustrin. Rätt hanterad, spänt blad och friskt humör så får du bra valuta för dina pengar.
Skall du gå över lätt hobbynivå så bör du nog lägga till ett antal tusenlappar.
Allt med förbehåll att det inte är några konstruktionsförändringar mot den som jag har.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Jag funderar på när eller om mätrullen till kapsågar kommer hit.
 
U uswed skrev:
Jag köpte den för ett par år sen. Har använt den till ett flertal mindre jobb, samt en större konstruktion i fyrkantsrör med många 45 snitt. Jag är helt nöjd. Har tidigare erfarenhet av liknande sågar i verkstadsindustrin. Rätt hanterad, spänt blad och friskt humör så får du bra valuta för dina pengar.
Skall du gå över lätt hobbynivå så bör du nog lägga till ett antal tusenlappar.
Allt med förbehåll att det inte är några konstruktionsförändringar mot den som jag har.
Kan bara instämma i ovan beskrivning av sågen. Inget under av precision. Men helt klart trevligare att jobba med än vinkelslip. Min sågar iaf rakt till de saker jag byggt med den.
 
C
Bart Bart skrev:
Någon här som har den här hemma och tycker den duger till enstaka arbeten?
Den där är nog den mest omtalade Parkside-maskinen efter plasmaskäraren, så det finns en hel del skrivet för den som söker - i denna tråd och annorstädes.

Jag tycker den är briljant för priset. Många klagar på snittets kvalitet, men jag skulle säga att det är fullt i linje med vad man kan förvänta sig av en bandsåg. Inte heller professionella metallbandsågar levererar ett perfekt snitt - vill man ha fina snitt bör man nog välja en metallcirkelsåg.

Sen är den så klart lite rapplig, det ligger ju i sakens natur med det priset. I synnerhet basen och anhållet. Men inte så rapplig att den ramlar sönder i bitar. Annat negativt jag upplever är;
1. Den håller sig inte riktigt uppe i uppfällt läge så det är ofta lite frustrerande att rigga ämnet för kapning.
2. Den tar lite mindre dimensioner än vad man spontant kan tro.
3. Anhållet lämnar en del att önska, vilket framför allt begränsar minimilängden på ämnet onödigt mycket.
4. Oklart var man hittar passande blad.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Någon här som har den här hemma och tycker den duger till enstaka arbeten? Jag vill kunna stå inomhus och kapa stålstänger mm utan fyrverkeriet vinkelkapen ställer till med.

[bild]
Jag köpte för några år sedan. På min lutar botten i fastspänningsanordningen rätt många grader. Går inte att justera, men funkar bra när jag pallar upp under ämnet som ska kapas. Tänkt fixa den permanent någon gång, men inte blivit ännu, då jag även har andra sätt att kapa metall, bl.a. med gnistor…
 
C cpalm skrev:
Den där är nog den mest omtalade Parkside-maskinen efter plasmaskäraren, så det finns en hel del skrivet för den som söker - i denna tråd och annorstädes.

Jag tycker den är briljant för priset. Många klagar på snittets kvalitet, men jag skulle säga att det är fullt i linje med vad man kan förvänta sig av en bandsåg. Inte heller professionella metallbandsågar levererar ett perfekt snitt - vill man ha fina snitt bör man nog välja en metallcirkelsåg.

Sen är den så klart lite rapplig, det ligger ju i sakens natur med det priset. I synnerhet basen och anhållet. Men inte så rapplig att den ramlar sönder i bitar. Annat negativt jag upplever är;
1. Den håller sig inte riktigt uppe i uppfällt läge så det är ofta lite frustrerande att rigga ämnet för kapning.
2. Den tar lite mindre dimensioner än vad man spontant kan tro.
3. Anhållet lämnar en del att önska, vilket framför allt begränsar minimilängden på ämnet onödigt mycket.
4. Oklart var man hittar passande blad.
https://bandsågblad.se/
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
C
Tule54 Tule54 skrev:
[länk]
Kan du vara lite mer specifik? 😆
 
U uswed skrev:
Jag köpte den för ett par år sen. Har använt den till ett flertal mindre jobb, samt en större konstruktion i fyrkantsrör med många 45 snitt. Jag är helt nöjd. Har tidigare erfarenhet av liknande sågar i verkstadsindustrin. Rätt hanterad, spänt blad och friskt humör så får du bra valuta för dina pengar.
Skall du gå över lätt hobbynivå så bör du nog lägga till ett antal tusenlappar.
Allt med förbehåll att det inte är några konstruktionsförändringar mot den som jag har.
Så i princip, köp och testa om den duger till det jag vill göra. Jag har historiskt lagt mer pengar på osäkrare köp. Så det blir nog ett köp så får vi se om jag gråter ut här sen. 😆
 
Utsättaren Utsättaren skrev:
Jag funderar på när eller om mätrullen till kapsågar kommer hit.
Är det någon manick som mäter hur mycket som regeln flyttas?

Har du ett artikelnummer kan du alltid fråga kundtjänst. De svarade snabbt när jag frågade om garantin på 8 Ah batterier från Polen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.