Fråga två: Använder man skärvätska till en bandsåg?
 
Bart Bart skrev:
Fråga två: Använder man skärvätska till en bandsåg?
Inte Lidl's i varje fall. Finns skrivet mycket om att gummidetaljer i den inte tål olja
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
F
N nissenhj skrev:
Inte Lidl's i varje fall. Finns skrivet mycket om att gummidetaljer i den inte tål olja
Kör med vatten då.
 
F
Bart Bart skrev:
Någon här som har den här hemma och tycker den duger till enstaka arbeten? Jag vill kunna stå inomhus och kapa stålstänger mm utan fyrverkeriet vinkelkapen ställer till med.

[bild]
Mitt tips är att köpa nåt annat. Det är ändå 1500 spänn. Det går tex att hitta Evolution Rage för 2000-2500kr. Då får du en kompromiss i en kapsåg med lågt varvtal. Den kapar på hobbynivå gnistfritt. Allt hänger på klingan. Finns en hel del på tex Amazon med. Skulle inte ens fundera på en låg-låg-lågpris bandsåg om man kan köpa en klingkap för i princip samma pengar.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Någon här som har den här hemma och tycker den duger till enstaka arbeten?
Jag har haft min i några år och skulle säga att för pengen ger den väldigt mycket.

När min börjar kapa snett så är det för att bladet börjar bli dåligt.
Det medföljande bladet är helt ok, bra tom tycker jag.

Ska du kapa profiler i 100mm så kanske du bör välja ett annat verktyg..

Men för hobbybruk så var det en bra investering för min del.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Är det någon manick som mäter hur mycket som regeln flyttas?

Har du ett artikelnummer kan du alltid fråga kundtjänst. De svarade snabbt när jag frågade om garantin på 8 Ah batterier från Polen.
PDKM A1. Villhöver-produkt
 
Utsättaren Utsättaren skrev:
PDKM A1. Villhöver-produkt
Verkar finnas 2 varianter med samma artikelnummer.
En med ett hjul som passar till en kapsåg som jag antar att du vill ha.
En med ett måttband som är på kampanj nästa vecka.

Batteridrivet digitalt måttband från Parkside med inbyggd kalibreringsverktyg och display, på superpris för 249 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Du verkar ha tur verkar det som.
Den på min bild är
Batteridrivet måttband, PDMB A1

Men på hemsidan nämns även
Digitalt kalibreringsmätverktyg, PDKM A1

[länk]

Så kolla i butiken på onsdag om den finns.
Ooh. Hoppas på tur då. Såg bara måttbandet när jag bläddrade i annonsbladet. Måttband har jag redan det bästa. Talmetern.
 
Utsättaren Utsättaren skrev:
Ooh. Hoppas på tur då. Såg bara måttbandet när jag bläddrade i annonsbladet. Måttband har jag redan det bästa. Talmetern.
Nog för att jag har ett patologiskt Parkside-intresse, men vad är grejen med rullmätaren..? När har man nytta av den?

Och någon som kan förklara varför man villhöver ett digitalt måttband?
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Och någon som kan förklara varför man villhöver ett digitalt måttband?
För en del är svaret på den frågan helt enkelt ”för att det finns”.
 
  • Älska
Alfredo
  • Laddar…
Jodå, till mätaren fanns i den butik jag besökte.

Digital mätverktyg från Parkside med förpackning och manual på bilsäte. Verktyget har en display och röd justeringsknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad användningsbehovet faktiskt är återstår att lära mig. Men om en behöver kapa x antal lika långa brädor så antar jag att den är smidig.

Fanns en på youtube som visade att den automatiskt räknar om kaplängden när sidorna kapas i olika vinklar.
 
C
V Vardagsrum skrev:
Och någon som kan förklara varför man villhöver ett digitalt måttband?
Åldersseende är väl tråkig, men ack så reell anledning.

Sen finns det till synes ett antal intressanta knappar där som kanske kan få den att göra något användbart? Att halvera ett mått med en knapptryckning vore t.ex. kanske inte så dumt.

Slutligen kan det vara intressant om man kan spara ett antal mått på något sätt för att slippa skriva upp dem. Tyvärr är sådana funktioner ofta så taffligt designade att de inte blir så användbara i praktiken.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Åldersseende är väl tråkig, men ack så reell anledning.

Sen finns det till synes ett antal intressanta knappar där som kanske kan få den att göra något användbart? Att halvera ett mått med en knapptryckning vore t.ex. kanske inte så dumt.

Slutligen kan det vara intressant om man kan spara ett antal mått på något sätt för att slippa skriva upp dem. Tyvärr är sådana funktioner ofta så taffligt designade att de inte blir så användbara i praktiken.
Tack, en väldigt bra anledning! Eller om man måste mäta i mörker.

Såg någonstans att detta måttband sparade de senaste 1000 mätningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.