F
Algol Algol skrev:
Nja, kollar du mer noga ser du att det saknas en nolla i IEC numret som är ingjutet i skänklarna. Så jag undrar ifall dom faktiskt är gjorda i kina för tyskarna brukar ha större kontroller än så.
Det är sällan ett bekymmer att välja märkning från kina, dom trycker vad som helst. Elsäkerhetsverket har ju dömt ut massor av CE märkta laddare bland annat. "Chinese Export" märket är identiskt med CE stämpeln ibland

Detta gör att jag är lite misstänksam om dom faktiskt är certifierade. Maila Lidl/Conmetal meister hade varit intressant om dom kan leverera testprotokollet :)
Jävla dumheter, det finns inget China Export märke.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jävla dumheter, det finns inget China Export märke.
pacman42 pacman42 skrev:
Gå inte på allt du läser:
- [länk]
Raljerandet gick inte hem. Jag har sett produkter med CE stämpel som inte följer EUs typografiska regler långt bak i tiden och det finns även mängder av produkter från kina som har korrekt CE stämpel men som inte följer reglerna och inte är testade i enlighet på isolation/EMC osv.

Så jag är tveksam till produkter som är "för billiga" och kommer från osäkra eller lågpriskällor verkligen uppfyller alla krav. Sen om det spelar någon roll eller ej är en egen riskbedömning.
 
  • Haha
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
F
Algol Algol skrev:
Raljerandet gick inte hem. Jag har sett produkter med CE stämpel som inte följer EUs typografiska regler långt bak i tiden och det finns även mängder av produkter från kina som har korrekt CE stämpel men som inte följer reglerna och inte är testade i enlighet på isolation/EMC osv.

Så jag är tveksam till produkter som är "för billiga" och kommer från osäkra eller lågpriskällor verkligen uppfyller alla krav. Sen om det spelar någon roll eller ej är en egen riskbedömning.
Bara för att du ser nåt så betyder det då att det finns China Export? Vacker överskattning av sin egen kapacitet och betydelse i den pricksäkra analysen…..

Det finns exempel på mängder av produkter med korrekt CE-märke som saknar dokumentation, det finns mängder av produker med korrekt CE-märke med dokumentation som inte uppfyller standard. Men det finns inte prylar med ett fake CE som är förvillande likt ett äkta i syfte att luras, det är bara en dum urban legend som vägrar dö. Det är mycket bättre att kleta dit ett ”korrekt” CE-märke om man har för avsikt att på tveksamma grunder sälja sin skit inom EU.

Standarden ÄR fö 60900 så verktygen är inte felmärkta.
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Bara för att du ser nåt så betyder det då att det finns China Export? Vacker överskattning av sin egen kapacitet och betydelse i den pricksäkra analysen…..

Det finns exempel på mängder av produkter med korrekt CE-märke som saknar dokumentation, det finns mängder av produker med korrekt CE-märke med dokumentation som inte uppfyller standard. Men det finns inte prylar med ett fake CE som är förvillande likt ett äkta i syfte att luras, det är bara en dum urban legend som vägrar dö. Det är mycket bättre att kleta dit ett ”korrekt” CE-märke om man har för avsikt att på tveksamma grunder sälja sin skit inom EU.

Standarden ÄR fö 60900 så verktygen är inte felmärkta.
Då är det jag som klantat mig på riktigt. Ber om ursäkt för förvirringen jag skapat.
Kontentan är åtminstone att tängerna har bra toleranser i leden och är märkta med korrekt certifiering.
Prisvärt köp
 
F
Algol Algol skrev:
Då är det jag som klantat mig på riktigt. Ber om ursäkt för förvirringen jag skapat.
Kontentan är åtminstone att tängerna har bra toleranser i leden och är märkta med korrekt certifiering.
Prisvärt köp
Missförstå mig inte, jag är ”sunt ifrågasättande” till kvaliten på det mesta från Lidl men märkningen på tängerna verkar vara korrekt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F
P poba53 skrev:
Om man kollar debatten inom EU kan man få en annan uppfattning: [länk] eller svaret på denna frågan: [länk]
Fortsätt leta så hittar du snart officiella EU-dokument på att det är skitsnack. Jag har fö jobbat med en produkt för ca 20 år sen som certifierades i europa och tillverkades i Kina. Den kom hit med fel CE-symbol för det var den dom hade. För Kineserna var det ett C och ett E. Produkten var fö exakt lika godkänd ändå.
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Missförstå mig inte, jag är ”sunt ifrågasättande” till kvaliten på det mesta från Lidl men märkningen på tängerna verkar vara korrekt.
Absolut, bara pinsamt att inte kunna läsa :)

Angående CE misstänker jag att mycket bekymmer kommer från självcertifieringen. Så länge man har fyllt i dokumenten och garanterar att allt är ok så är det fritt att distribuera inom EU. Men blir man synad och elsäkerhetsverket (eller någon annan) upptäcker problem blir det bekymmer.

Men för startups och mindre företag är självcertifieringen bra ekonomiskt. För en fullständig oberoende certifiering likt FCC för amerikanska marknaden är en rätt tung kostnad...

"Chinese Exports" ser jag personligen mer som ett skämt än seriös stämpling. Produceras mycket bra prylar i kina också, som är helt korrekta ur alla hänseenden men finns mycket skräp också. Tyvärr är märkningen ingen garanti för att se skillnaden...
 
F
Algol Algol skrev:
Absolut, bara pinsamt att inte kunna läsa :)

Angående CE misstänker jag att mycket bekymmer kommer från självcertifieringen. Så länge man har fyllt i dokumenten och garanterar att allt är ok så är det fritt att distribuera inom EU. Men blir man synad och elsäkerhetsverket (eller någon annan) upptäcker problem blir det bekymmer.

Men för startups och mindre företag är självcertifieringen bra ekonomiskt. För en fullständig oberoende certifiering likt FCC för amerikanska marknaden är en rätt tung kostnad...

"Chinese Exports" ser jag personligen mer som ett skämt än seriös stämpling. Produceras mycket bra prylar i kina också, som är helt korrekta ur alla hänseenden men finns mycket skräp också. Tyvärr är märkningen ingen garanti för att se skillnaden...
jo, typ. Men det finns restriktioner även i självcertifiering. Men hållet med om att det är lite för lätt att skicka skit till EU, speciellt då Kinas certifiering i princip är att se som ett administrativt handelskrig då det är en löjligt lång ledtid på det.

Sen är bu upplägget med CE att det är inte tillverkaren som är ansvarig, det är alltid den som sätter produkten på europeiska marknaden. Min erfarenhet av ameriknsk certifiering är att den tom kan vara rent administrativ, om än inte självcertifierande så det behöver inte betyda att det är bättre.
 
P poba53 skrev:
Om man kollar debatten inom EU kan man få en annan uppfattning: [länk] eller svaret på denna frågan: [länk]
Bara för att enstaka EU-tjänstemän också gått på myten om China Export blir den inte mer sann.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Bara för att enstaka EU-tjänstemän också gått på myten om China Export blir den inte mer sann.
Så kan det vara mem det som fångade mitt intresse var svaret från den dåvarande kommisionären danska Vesthager som var ansvarig för konkurrensregler inom EU 2024.
 
P poba53 skrev:
Så kan det vara mem det som fångade mitt intresse var svaret från den dåvarande kommisionären danska Vesthager som var ansvarig för konkurrensregler inom EU 2024.
Samma EU har dementerat att det finns någon "China Export"-märkning.
Det faller på sin orimlighet. Varför skulle man uppfinna en "officiell" märkning som är förvillande lik CE-märket, men betyder något helt annat, när det är lika bedrägligt att trycka dit ett falskt CE-märke?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Algol Algol skrev:
Jag har sett produkter med CE stämpel som inte följer EUs typografiska regler långt bak i tiden
Hager har produkter idag som inte följer de typografiska reglerna.
Så man behöver inte gå tillbaka i tiden.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Algol Algol skrev:
Så länge man har fyllt i dokumenten och garanterar att allt är ok så är det fritt att distribuera inom EU. Men blir man synad och elsäkerhetsverket (eller någon annan) upptäcker problem blir det bekymmer.
Ungefär som Easee-laddarna ...
 
  • Wow
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppas att den dränkbara pumpen som är med i veckans kampanj är ett bra pris. 499 kr, och med en storköpskupong blev det 449 kr.
Förhoppningsvis så ger det ett högre tryck jämfört med en Meec för 399. Effekten på motorn uppges åtminstone vara 4 gånger högre.

Grön dränkbar pump av märket Parkside på röd bakgrund, erbjuds till rabatterat pris 499 kr, tidigare 799 kr, under en kampanj 10.04 till 13.04.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Blommar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.