1 925 511 läst · 6 152 svar
1926k läst
6,2k svar
Lidl verktyg denna vecka.
Menar du att göra ett hål i marken med ett spett så att jordborren får bättre grepp?
Jo, det kan så klart underlätta. Båda jordborrarna har spetsar längst ned som trycks med i jorden och luckrar upp i centrum. Så det har gått bra de gånger jag har användt den från Jula.
Jo, det kan så klart underlätta. Båda jordborrarna har spetsar längst ned som trycks med i jorden och luckrar upp i centrum. Så det har gått bra de gånger jag har användt den från Jula.
Jo, så är det nog, att det är enklare att borra rakt med lång spiral, men i trä och andra fasta material, är ju inte friktion mot spiralväggarna ett problem, men kanske i lerig jord? I så fall tänker jag att låg friktion kan vara viktigare, än att hålet blir rakt. Varför skulle annars Fiskars göra en nästintill obefintlig spiral?T trycklös skrev:Drar nog parallellen till borrar i trä där en lång spiral är bra i borrmaskinen för det blir enklare rakt, och forstner/kvistborr funkar bra i pelarborren - men man måste tömma undan spånor ofta eftersom den inte matar ut själv på samma sätt.
Sambon var inom butiken i morse så nu är jag(vi) också medlemar av X20-familjen. Blev två batterier och en lövblås![]()
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 119 inlägg
Jag har reklamerat grejer vid två tillfällen på LIDL, dock inte verktyg. Det enda problemet vid dessa tillfällen var att få tag på någon i butiken som ville/kunde hjälpa mig. Vid det ena tillfället var det en köksmaskin för nånstans runt 700 kr och då brydde sig personalen inte ens om att kolla om det fanns kvitto. Tog en mobilbild på etiketten i botten, försvann in på lagret och kom ut igen och bad om namn, telefonnummer och email så skulle dom höra av sig när ett nytt exemplar hade anlänt till butiken. Gissar att dom kunde se på art. nr och/eller serienummer att den fortfarande var under garanti och nöjde sig med det. Den maskinen var dock bara 4-5 månader gammal.Pjosk75 skrev:
Vid det andra tillfället var det en par år gammal våg. Den gången ville dom se kvittot men dom kollade knappt alls på vågen utan betalade bara tillbaka köpesumman.
Mina exempel är förvisso 10-15 år gamla men har hört likande från andra så LIDLS garanti skulle jag säga att man kan lita på.
Men oavsett hur dom hanterar garantiärenden så är ju det dryga att inte ha en fungerande produkt när man behöver den så om det finns liknande produkter för några tior mer som verkar vara bättre byggda så ...... 🙄
Min erfarenhet är att man inte kan reklamera verktygen i butik, utan måste vända sig till kundtjänst centralt som har en hyfsat krånglig process för att hantera det.B Bästerortarn skrev:
Det är till och med att de själva rekommenderade mig att gå tillbaka till butiken och utnyttja öppet köp istället för att reklamera. Alltså lämna tillbaka en trasig grej och låtsats att man ångrat sig. 😮
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 119 inlägg
Antingen är det olika för olika produktgrupper eller så har det hanterats olika över tid. Mina erfarenheter är som sagt uppskattningsvis 10-15 år gamla. Eller så beror det på hur less personalen för dagen är 😀C cpalm skrev:Min erfarenhet är att man inte kan reklamera verktygen i butik, utan måste vända sig till kundtjänst centralt som har en hyfsat krånglig process för att hantera det.
Det är till och med att de själva rekommenderade mig att gå tillbaka till butiken och utnyttja öppet köp istället för att reklamera. Alltså lämna tillbaka en trasig grej och låtsats att man ångrat sig. 😮
Jag tyckte det var rätt smidigt när man väl kom till reklamationsfoemuläret. Var dock tvungen att kontakta kundtjänst först. Men sen några bilder på kvittot, en skadad sladd och serienummer, därefter fick jag en ny maskin hemskickad. Den gamla fick jag behålla/slänga själv.C cpalm skrev:Min erfarenhet är att man inte kan reklamera verktygen i butik, utan måste vända sig till kundtjänst centralt som har en hyfsat krånglig process för att hantera det.
Jag har borrat ett stort antal 150mm 1m djupa hål för gutna stolpfästeni kant i kant med översidan av långa knäckstensmurar. För noggrann startpositionering har jag använt Fiskars Quickdrill för att skapa ett starthål. På handtaget har jag monterat ett vattenpass. Marken är skiktad från matjord till silt till blålera. Därefter har jag borrat den större delen av hålet med en Biltema bensindriven jordborr. Då det finns sten och rötter på vägen ner har maskinen fastnat ibland. Då den inte går att reversera har jag tillverkat ett stabilt handtag som passar på borrstången och skruvat upp borret manuellt. Rötter har jag sedan sågat med sabelsåg och stenar har jag pillat loss med en plattrensare. Det här har fungerat utmärkt. Fiskars jordborr är utmärkt i denna mark och med vattenpasset enkelt att borra rakt samt fiska upp inrasade rester från maskinborrningenL Lilllen skrev:Handtaget ser ut att vara bättre på Byggmax. Spiralen är också kortare. Tittar på andra beprövade borrar med liknande diameter. Skurupsborren ser ut att vara ännu kortare, och Fiskars ytterligare kortare - bara ett halvt varv per skär. Min gissning är att få varv är bättre i tex lerjord, då den annars riskerar att suga fast, så jorden ändå inte vandrar uppåt. I torr sandjord kanske längre spiral funkar bättre? Någon som har erfarenhet av lång respektive kort spiral i jord i dessa diametrar?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Vad i är krångligt med att kontakta kundtjänst? Efter att man kontaktat kundtjänst, förklarat problemet gett dem kvittonunmer, så är en ny produkt på väg till dig från Tyskland.C cpalm skrev:Min erfarenhet är att man inte kan reklamera verktygen i butik, utan måste vända sig till kundtjänst centralt som har en hyfsat krånglig process för att hantera det.
Reklamerar du i butik får du alltid pengarna tillbaka, då de av naturliga skäl inte har ersättnings varor på lager.
Ja. Marken blir visserligen packad av spetten men det är en öppning att jobba med. Ev är det som med vissa träborrar att det går sämre med ett hål men det skadar inte att prova.Pjosk75 skrev:
Mina erfarenheter är från 2022 och då var nästa steg att kundtjänst dirigerar ärendet vidare till en servicepartner, i den mån det finns någon sådan.N nissenhj skrev:
Jag upplevde det som rätt krångligt, men det kanske blivit bättre med tiden och varierar säkert med produkt/servicepartner och handläggarnas vilja.

ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 939 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 939 inlägg
Eftersom jag förhoppningsvis ska foga lite i helgen köpte jag fogpistolen - har inte provat med patron ännu men första känslan är att den förvisso är primärt gjord av plast men känns ändå ganska rejäl - väldigt rejäl om man tar priset relativt alternativa märken i åtanke. Precis som de tjusiga märkena backar den automatiskt någon cm när man släpper avtryckaren (minska spill)
Hade tänkt köra buy once, cry once men givet vad Makita / Bosch (övriga batterisystem jag är djupt investerad i) tar för sina blev det lite för mycket cry för att jag skulle gå den vägen - inte minst när timingen dessutom passade bra…
Jag tror verkligen inte det är rätt för den som går och fogar hela dagarna men för en hobbyfogare tror (hoppas) jag det kan funka.
/U
Hade tänkt köra buy once, cry once men givet vad Makita / Bosch (övriga batterisystem jag är djupt investerad i) tar för sina blev det lite för mycket cry för att jag skulle gå den vägen - inte minst när timingen dessutom passade bra…
Jag tror verkligen inte det är rätt för den som går och fogar hela dagarna men för en hobbyfogare tror (hoppas) jag det kan funka.
/U
Den var uppe i någon tråd tidigare, minns inte vad slutsatsen blev.VidarH skrev:
Project Farm testade nyligen skiftnycklar, inte Parkside men några andra modeller med spärr. Ingen av dem kom särskilt högt i greppstyrka, så det släckte mitt villhöver!
Jag slog till på lång vinklingsbar häcksax med sladd. Blir perfekt till thujan som är ca 3,5 meter djup 😀
499:- är ett kap men vet i fasiken om jag tror på att den normalt kostar 799:- när det verkar som att denna variant finns fast även med minisåg för 80 euro. Minisågen är dock inget jag behöver.
499:- är ett kap men vet i fasiken om jag tror på att den normalt kostar 799:- när det verkar som att denna variant finns fast även med minisåg för 80 euro. Minisågen är dock inget jag behöver.

Logga in
Skapa konto