F Freniño skrev:
Vad säger ni om gängstängerna och kvalitén. Räcker förzinkat för utomhusbruk?
Det beror på hur de skall användas och vilka krav man har...

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
I vilka miljöer kan förzinkat passa då?
Hade det exempelvis fungerat som ersättning för formstag vid gjutning? Klarar det av att sitta exponerat för väder och vind?

Förzinkat är det man brukar ha utomhus om det inte ställs särskilda krav.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
useless useless skrev:
Förzinkat är det man brukar ha utomhus om det inte ställs särskilda krav.
Det är väl varmförzinkat som används ute medan elförzinkat passar bäst inomhus? Förzinkat blå har jag inte stött på.

• Gilla
Rickard. och 2 till
  • Laddar…
F Freniño skrev:
I vilka miljöer kan förzinkat passa då?
Hade det exempelvis fungerat som ersättning för formstag vid gjutning? Klarar det av att sitta exponerat för väder och vind?
Innomhus!

Visst fungerar obehandlat eller försinkat till formstag, dra den igenom ett vp rör isåfall så att det är lätt att ta bort den efter gjutning.

• Gilla
Freniño
  • Laddar…
S
Vad tror ni om häft/spikpistolen? Något att ha?

Ser ut att vara samma modell av pistol som jag köpt. Lite pilligare att ställa in rätt kraft så att spiken går lagom långt in, än på den Senco jag lånat tidigare, men efter det är den stabil och snäll.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
S
Hep Hep skrev:
Ser ut att vara samma modell av pistol som jag köpt. Lite pilligare att ställa in rätt kraft så att spiken går lagom långt in, än på den Senco jag lånat tidigare, men efter det är den stabil och snäll.
Tack! Åkte och köpte den nu. Blir säkert kanon!

F Freniño skrev:
Vad säger ni om gängstängerna och kvalitén. Räcker förzinkat för utomhusbruk?

[bild]
Jag köpte tre paket M6-M10. Håller samma klass FZB 4.8 som motsvarande från Biltema eller Jula men det blev 300-400 kr lägre pris än från dem. Raka och fina med snygg gängning. Men bara för inomhusbruk. Utomhus gäller varmförzinkat (grövre dimensioner) eller rostfritt A2 eller A4, För högre hållfasthet kolla t.ex montano.se

• Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
P poba53 skrev:
För högre hållfasthet kolla t.ex montano.se
Swedol säljer varmförzinkade gängstänger i 8.8-kvalitet om man vill köpa över disk. Köpt några meter där för att skruva ihop timmerstommen...

S SvanteC skrev:
Tack! Åkte och köpte den nu. Blir säkert kanon!
Och själv åkte jag och köpte blästringspistolen efter att du lurat mig att kolla i reklambladet, så det står väl 1-1 nu.

Samtidigt såg jag att de hade några universaldammsugarpåsar. Fiffigt, tänkte jag - jag köper en kartong och lägger där jag brukar ha mina dammsugarpåsar. När jag kom hem såg jag en likadan oöppnad kartong just där jag tänkt lägga den nyinköpta. Tydligen inte första gången de säljer sådana.

• Haha
  • Gilla
sturnus och 8 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Och själv åkte jag och köpte blästringspistolen efter att du lurat mig att kolla i reklambladet, så det står väl 1-1 nu.

Samtidigt såg jag att de hade några universaldammsugarpåsar. Fiffigt, tänkte jag - jag köper en kartong och lägger där jag brukar ha mina dammsugarpåsar. När jag kom hem såg jag en likadan oöppnad kartong just där jag tänkt lägga den nyinköpta. Tydligen inte första gången de säljer sådana.
Trösta dig med att blästringspistolen är bra (om det är den för punktblästring).

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Har alla plasmaskärare vid det här laget? I Säffle idag fanns säkert 15 st (och lika många svetsar). Tyvärr fanns inte väggvindan för tryckluftsslang kvar. Någon som provat den?
Idag blev det en avbitare samt ett set borrar med inbyggd försänkare för 30 kr.

Svetsen var tvärslut här i Norrtälje när jag tittade efter i slutet på förra veckan. Jag var i alla fall spekulant :)

Nästa vecka är en jordborr med i reklambladet, vara diameter är ut att passa bra till vanliga trästolpar.
Men det ser ut som att skaftet och handtaget sitter fast med skruv och mutter så jag tvivlar på att det fungerat att borra sig ned i gräsmatta som varit orörd i 30-40 år.
Får helt enkelt känna på kvaliten i butiken.
Man står med manuell jordborr i gräsmatta bredvid reklambild för jordborr från Parkside, med pris och produktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.