Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Nästa vecka är en jordborr med i reklambladet, vara diameter är ut att passa bra till vanliga trästolpar.
Men det ser ut som att skaftet och handtaget sitter fast med skruv och mutter så jag tvivlar på att det fungerat att borra sig ned i gräsmatta som varit orörd i 30-40 år.
Får helt enkelt känna på kvaliten i butiken.
[bild]
Vi är några stycken i tråden om rörspetsbrunn som tycker sånt där är skoj. Kom över och få lite inspo på vansinniga borrprojekt 😂
https://www.byggahus.se/forum/threads/roerspetsbrunn.95223/
 
M Merkurius skrev:
Tyvärr fanns inte väggvindan för tryckluftsslang kvar. Någon som provat den?
Har väggvindan och tycker det fungerar bra. Det är ganska tunn slang i den har jag för mig, så ska du köra nått som kräver mycket volym är det ingen bra ide. Fungerar fint till däckpumpning och renblåsning. Stark fjäder till inrullningen, slangen är hal och trasslar inte ihop sig. 👍
 
  • Gilla
Merkurius
  • Laddar…
Från måndag 3 mars så är 2 sorters batterier med i kampanjen. Dels det vanliga på 4 Ah men även ett performance på 8 Ah för 499.

Jag är osäker på om det har sålts performance batterier i Sverige tidigare. Kundtjänst hittade inget sådant när jag frågade om garantin gällde i Sverige om jag skulle ha köpt ett sådant batteri i Polen.

Vad som är skillnaden på de smarta performance batterierna mot de vanliga dumma är att de har Bluetooth och därmed kan styras/konfigureras via Lidls app.

Reklamaffisch för Parkside batterier, visar 20V smart batteri med Bluetooth och 8 Ah kapacitet för 499 kr, samt vanligt batteri för 299 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Från måndag 3 mars så är 2 sorters batterier med i kampanjen. Dels det vanliga på 4 Ah men även ett performance på 8 Ah för 499.

Jag är osäker på om det har sålts performance batterier i Sverige tidigare. Kundtjänst hittade inget sådant när jag frågade om garantin gällde i Sverige om jag skulle ha köpt ett sådant batteri i Polen.

Vad som är skillnaden på de smarta performance batterierna mot de vanliga dumma är att de har Bluetooth och därmed kan styras/konfigureras via Lidls app.

[bild]
Jodå, de har sålts tidigare.
Har nåt liggande i samlingen men har aldrig hållt på med Bluetooth så vet inte finessen med det
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Från måndag 3 mars så är 2 sorters batterier med i kampanjen. Dels det vanliga på 4 Ah men även ett performance på 8 Ah för 499.

Jag är osäker på om det har sålts performance batterier i Sverige tidigare. Kundtjänst hittade inget sådant när jag frågade om garantin gällde i Sverige om jag skulle ha köpt ett sådant batteri i Polen.

Vad som är skillnaden på de smarta performance batterierna mot de vanliga dumma är att de har Bluetooth och därmed kan styras/konfigureras via Lidls app.

[bild]
Jo det har sålts både 8ah och 4ah performancebatterier i Sverige, det skiljer lite mer än bara Bluetooth dock.
man kan ta ut högre ström ur performancebatterierna än de vanliga. Kanske dags att köpa på sig ett par till nu när de kommer tillbaks, det är LÄNGE sen de såldes i Sverige.
Med Bluetooth kan man styra både lite parametrar i batteriet samt vissa maskiner som har bluetooth (de kräver nämligen att batteriet har Bluetooth för det är via batteriet man kopplar upp sig.)
 
  • Gilla
Scout och 1 till
  • Laddar…
Ser att de nästa vecka har en batteridriven silikonspruta, någon som har testat den?
 
U unigas skrev:
Jo det har sålts både 8ah och 4ah performancebatterier i Sverige, det skiljer lite mer än bara Bluetooth dock.
man kan ta ut högre ström ur performancebatterierna än de vanliga. Kanske dags att köpa på sig ett par till nu när de kommer tillbaks, det är LÄNGE sen de såldes i Sverige.
Med Bluetooth kan man styra både lite parametrar i batteriet samt vissa maskiner som har bluetooth (de kräver nämligen att batteriet har Bluetooth för det är via batteriet man kopplar upp sig.)
Är åttorna användbara till nåt annat än gräsklippare? Tycker fyrorna är klumpiga nog.
 
F Fredzter skrev:
Är åttorna användbara till nåt annat än gräsklippare? Tycker fyrorna är klumpiga nog.
Nja, jag använder mest 4 performance normalt men till klipparen är de grymma!
 
  • Gilla
Fredzter
  • Laddar…
F Fredzter skrev:
Är åttorna användbara till nåt annat än gräsklippare? Tycker fyrorna är klumpiga nog.
Det beror ju på vilket verktyg den sitter på.
Jag har använt dem på vinkelslip och cirkelsåg utan problem.
Handlar ju oftast om balansen i verktyget
 
Angående jordborren så finns de i 2 storlekar, 10 och 15 cm diameter.

Förpackningar med två manuella jordborrar från Parkside, visande storlekarna 10 cm och 15 cm i diameter, på en butikshylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvaliten är bättre än vad jag hade förväntat mig. Godset är 2 mm tjockt och speciellt handtaget är tungt.
Den svagaste delen är troligen ihopsättning en av de 2 vertikala rören, som bara består en bult. Samt handtaget som fästs i en fastsvetsad rundad plåt.

Handtag till jordborr med texten "PARKSIDE" synligt på det svarta röret, visar hål för montering eller justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Jag har en som såldes på jula tidigare, med ett fastsvetsat kort rör upptill som handtaget träs i. Den är aningen stor med 15-20 cm diameter, så den här på 10 blir ett bra komplement.
Får låta bli att borra i mark som varit orörd i decennier helt enkelt.

Eller så blir det att prova vad den 3-årigs garantin på Lidl verkligen gäller för när svetsarna brister.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
H hyggabus skrev:
Det finns jordborr på Byggmax för 50kr till , den är vettig om Lidls sviker.
[länk]
Handtaget ser ut att vara bättre på Byggmax. Spiralen är också kortare. Tittar på andra beprövade borrar med liknande diameter. Skurupsborren ser ut att vara ännu kortare, och Fiskars ytterligare kortare - bara ett halvt varv per skär. Min gissning är att få varv är bättre i tex lerjord, då den annars riskerar att suga fast, så jorden ändå inte vandrar uppåt. I torr sandjord kanske längre spiral funkar bättre? Någon som har erfarenhet av lång respektive kort spiral i jord i dessa diametrar?
 
T
L Lilllen skrev:
Någon som har erfarenhet av lång respektive kort spiral i jord i dessa diametrar?
Drar nog parallellen till borrar i trä där en lång spiral är bra i borrmaskinen för det blir enklare rakt, och forstner/kvistborr funkar bra i pelarborren - men man måste tömma undan spånor ofta eftersom den inte matar ut själv på samma sätt.

Sambon var inom butiken i morse så nu är jag(vi) också medlemar av X20-familjen. Blev två batterier och en lövblås :)
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Jag har en som såldes på jula tidigare, med ett fastsvetsat kort rör upptill som handtaget träs i. Den är aningen stor med 15-20 cm diameter, så den här på 10 blir ett bra komplement.
Får låta bli att borra i mark som varit orörd i decennier helt enkelt.

Eller så blir det att prova vad den 3-årigs garantin på Lidl verkligen gäller för när svetsarna brister.
Funkar det inte att förborra dvs spett upp ett hål?
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.