2 126 295 läst ·
6 767 svar
2126k läst
6,8k svar
Lidl verktyg denna vecka.
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 449 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 449 inlägg
Lite olika användningsområden, men största fördelen är väl priset, och största (eventuella) nackdelen är väl att kapen sprutar mer skräp omkring sig.
och lite mer kompakt att förvara, vet inte hur lätt den är - om den behöver skruvas fast för att man ska kunna jobba säkert med den.
Jag är nöjd med bandsågen så jag kommer inte att handla denna också.
och lite mer kompakt att förvara, vet inte hur lätt den är - om den behöver skruvas fast för att man ska kunna jobba säkert med den.
Jag är nöjd med bandsågen så jag kommer inte att handla denna också.
Verktygstokig
· Halland
· 8 309 inlägg
Jag har båda (surprise?)Ellagård skrev:
Bandsågen tar lite men inte särskilt mycket mer plats än kapen. (Om man inte förvarar bandsågen i lådan den kom med..).
Kapen är ok, det är en enkel vinkelslip fastsatt i en lite halvflimsig jigg..
Finns klingor som är avsedda för detta. Jag har vinkelslip i ett stativ med en sådan klinga jag köpte på Clasohlson för många år sedan. Jag har själv använt den mest för att kapa i aluminium med. För det ändamålet är en vanlig kap/ger bättre, så det är det jag använder nu med speciell alu-klinga. Kompisar kapade även stål i vinkelslipen med klinga. Den gick klart kallare än en vanlig skiva, men några små glödande loppor hoppade iväg ändå. Är väl just varvtalet som gör det.Ellagård skrev:
Jag har även en stor vinkelslip med vanlig skiva i ett större stativ. Den använder jag för att kapa lite rejälare stål-grejer, såsom ställningsrör. Detta för att slippa slita på det dyrare bandsågbladet. Jag kapar då utomhus när det inte är torrt. Den skickar iväg en rejäl kvast med glödande stål.
Menar du att det går att slänga kofferten som bandsågen kom i? Kanske är en bra idé - jag gillar lådor till verktygen, men denna är enorm.Frustrator skrev:
Med en sådan kan du jobba inomhus..L Lilllen skrev:
Det blir inte ens varmt.
Dessutom bra pris nu om du har batteri och laddare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.amazon.se/dp/B07KXWWLQR?tag=prisjakt05-21&linkCode=ogi&th=1&psc=1
Stickan
Redigerat:
Ja, det såg ut att vara en fin såg. Jag har ett aluminium-blad i ena cirkelsågen. Sågar alu plåt med den med hjälp av skena. I mitt huvud går det inte riktigt ihop hur sådana förhållandevis grova tänder, som Makita-sågen har, kan såga i så tunt material som i bilden, utan att hugga på frihand. Men tänderna är förstås lite annorlunda utformade än klingor för trä och alu.Stickan56 skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det finns en speciell klinga för aluminium men det har jag inte provat själv.L Lilllen skrev:Ja, det såg ut att vara en fin såg. Jag har ett aluminium-blad i ena cirkelsågen. Sågar alu plåt med den med hjälp av skena. I mitt huvud går det inte riktigt ihop hur sådana förhållandevis grova tänder, som Makita-sågen har, kan såga i så tunt material som i bilden, utan att hugga på frihand. Men tänderna är förstås lite annorlunda utformade än klingor för trä och alu.
[bild]
[bild]
Däremot har jag sågat stålplåt 2mm upp till 12mm och fyrkantrör 50X50mm.
Det är verkligen en imponerande maskin för sin storlek.
Stickan