9 967 läst ·
118 svar
10k läst
118 svar
LF dolda fel försäkring
Jag tror man får vara realistisk. Om man köper en besiktningstjänst för 10-20 tkr så köper man lite snack med en sakkunnig konsult. Där stannar det. Att tro att man ska få någon sorts ansvarstagande för sitt framtida hus underhåll är inte realistiskt. Då skulle tjänsten kosta kanske 100-200 tkr eller mer, alltså att besiktningsmannen lägger 10-20 dagars arbete på huset istället för en halvdag. Vem vill betala det?
Medlem
· Västernorrland
· 2 546 inlägg
Framför allt hade väl den typen av besiktningsprodukt som det handlar om här inte funnits kvar på marknaden eftersom köpare som förstått dess verkliga innebörd inte hade betalat för den istället för att göra egen besiktning.L lbgu skrev:Ett problem är att även om mäklaren inte ska favorisera någon av köpare/säljare så innebär mäklarjobbet att mäklare som har det minsta ekonomiskt sinne givetvis favoriserar säljaren.
Att det är så är helt uppenbart. Mäklaren tjänar på högt pris och snabb affär. Det sammanfaller nog oftast med säljarens intressen och inte köpparens.
Så den formulering som denna tråd handlar om hade antagligen inte funnits med i någon frågelista ifall mäklaren verkligen varit neutral. Då hade givetvis mäklaren med sin rutin insett att utsagan var väldigt oprecis och sett till att det blivit en tydligare utsaga. Men i detta fall tjänar givetvis mäklaren på allt som gör att köparens uppfattning om objektet blir bättre. Så då blir det lät formuleringar som egentligen inte lovar särskilt mycket och låter bättre än vad det är.
Besiktningsmannens prioriterade intresse är väl oftast att friskriva sig själv från så mycket som möjligt.
Nyligen? Det är 24 år sedan. Tiden går snabbt.S SueCia skrev:Vet inte varför Farstatjej90 över huvud taget pratar om skador. Frågan rör huruvida det är ett fel, i detta fall gentemot objektbeskrivningen.
Jag tolkar skrivningen som att huset är helt dränerat, men beroende på humör hos de som ska bedöma så kan tolkningen gå åt vilket håll som helst.
Det som är solklart är att en fuktig vägg är definitivt ett fel och inget man kan förvänta sig om man fått utfästelse att huset är dränerat nyligen. Detta fel behöver inte leda till någon skada för att det ska kallas för dolt fel, så som sagt, bortse från vad Farstatjej skriver.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 596 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 596 inlägg
Bara det att texten är så formulerad att det inte är en lögn. Däremot misstänker jag att den är medvetet formulerad som den är eftersom en läsare lätt kan få för sig att dräneringen går runt hela huset trots att det inte står att den gör det. Givetvis vet en erfaren mäklare att det är 'bra' att skriva så eftersom det kan ge ett högre pris på fastigheten.S SueCia skrev:
Det var en besiktningsman som skrev den där meningen.L lbgu skrev:Bara det att texten är så formulerad att det inte är en lögn. Däremot misstänker jag att den är medvetet formulerad som den är eftersom en läsare lätt kan få för sig att dräneringen går runt hela huset trots att det inte står att den gör det. Givetvis vet en erfaren mäklare att det är 'bra' att skriva så eftersom det kan ge ett högre pris på fastigheten.
Men besiktningsmannen har väl fått uppgiften från säljaren/mäklaren, knappast något besiktningsmannen hittat på själv utan bara skrivit ned det som berättats. Låter som en rad som typiskt finns med när mäklaren skrivit ner lite 'hushistorik' efter att ha intervjuat säljaren.Claes Sörmland skrev:
Man tar som säljare en 20 min fika med besiktningsmannen som sen lyssnar lite halvhjärtat på vad du har att säga vid matbordet och klistrar in en av sina standardfraser som han har liggandes i rutan. Som säljare sitter man alltså inte och väger de ord som besiktningsmannen skriver in i sitt eget protokoll. När jag gjorde det för några år sedan fick jag inte ens en möjlighet att justera besiktningsprotokollet. Jag hade tyckt det var lämpligt med så fungerar det inte. Besiktningsprotokollet levereras direkt till mäklaren utan att passera säljaren.L lbgu skrev:
Mäklaren och besiktningsmannen är väl då antagligen så pass samspelta att besiktningsmannen vet hur mäklaren vill ha det formulerat. Om säljaren sagt att det var dränerat på 3 sidor och besiktningsmannen skriver som det är formulerat i tråden skulle jag anse denna besiktningsman var lite väl insyltad med mäklaren.Claes Sörmland skrev:
Man tar som säljare en 20 min fika med besiktningsmannen som sen lyssnar lite halvhjärtat på vad du har att säga vid matbordet och klistrar in en av sina standardfraser som han har liggandes i rutan. Som säljare sitter man alltså inte och väger de ord som besiktningsmannen skriver in i sitt eget protokoll. När jag gjorde det för några år sedan fick jag inte ens en möjlighet att justera besiktningsprotokollet. Jag hade tyckt det var lämpligt med så fungerar det inte. Besiktningsprotokollet levereras direkt till mäklaren utan att passera säljaren.
Men inget hindrar ju att säljaren är lite hal och vet hur man smartast ska uttrycka sig för att det ska låta så bra som möjligt. Tänkte bara att det var större chans att mäklaren hade koll på hur det skulle formuleras än säljaren.
Mäklaren har nog vanligen ingen kontakt med besiktningsmannen. De har helt olika arbetsgivare. Mäklaren säljer säljarförsäkringar åt ett försäkringsbolag som i sin tur ordnar med besiktningen.L lbgu skrev:Mäklaren och besiktningsmannen är väl då antagligen så pass samspelta att besiktningsmannen vet hur mäklaren vill ha det formulerat. Om säljaren sagt att det var dränerat på 3 sidor och besiktningsmannen skriver som det är formulerat i tråden skulle jag anse denna besiktningsman var lite väl insyltad med mäklaren.
Men inget hindrar ju att säljaren är lite hal och vet hur man smartast ska uttrycka sig för att det ska låta så bra som möjligt. Tänkte bara att det var större chans att mäklaren hade koll på hur det skulle formuleras än säljaren.
Säljaren är inte inblandad alls i texten i besiktningsprotokollet förutom att ha köpt säljarförsäkringen som mäklaren har förmedlat och släppt in besiktningsmannen i huset. Och den där korta fikan då. Resten av eländet skapar besiktningsmannen helt själv på hörsägen och gissningar.
L lbgu skrev:Mäklaren och besiktningsmannen är väl då antagligen så pass samspelta att besiktningsmannen vet hur mäklaren vill ha det formulerat. Om säljaren sagt att det var dränerat på 3 sidor och besiktningsmannen skriver som det är formulerat i tråden skulle jag anse denna besiktningsman var lite väl insyltad med mäklaren.
Claes Sörmland skrev:
Mäklaren har nog vanligen ingen kontakt med besiktningsmannen. De har helt olika arbetsgivare. Mäklaren säljer säljarförsäkringar åt ett försäkringsbolag som i sin tur ordnar med besiktningen.
Säljaren är inte inblandad alls i texten i besiktningsprotokollet förutom att ha köpt säljarförsäkringen som mäklaren har förmedlat och släppt in besiktningsmannen i huset. Och den där korta fikan då. Resten av eländet skapar besiktningsmannen helt själv på hörsägen och gissningar.
Claes Sörmland skrev:
Mäklaren har nog vanligen ingen kontakt med besiktningsmannen. De har helt olika arbetsgivare. Mäklaren säljer säljarförsäkringar åt ett försäkringsbolag som i sin tur ordnar med besiktningen.