7 632 läst ·
52 svar
8k läst
52 svar
Leta dolda takdosor
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Vart får du ifrån att du kan reklamera detta till tidigare ägare? Detta är ju i allra högsta grad något som kunde ha kontrollerats innan du köpte huset. Det finns inget för dig att hämta hos säljare, likväl som det inte finns något för framtida köpare att hämta hos dig.
1. Vet ej om jag ska blanda in tidigare ägaren, men detta är väl ett solklart dolt fel? Man har satt nytt innertak och då täckt över takdosorna. Man får inte bygga in en kopplingspunkt. El ingick inte i besiktningen 2007 när jag köpte huset. Man kan väl inte kräva av en husköpare att denne ska vara elektriker, rörmokare, plattsättare, snickare och jurist?!?
Går något sönder och man vill dra om elen så sitter den "låst" i takdosorna och man måste riva innertaket.
2. Då man inte får bygga in kopplingspunkter så kan en köpare hålla detta mot mig genom att göra avdrag på priset eller helt enkelt Inter erbjuda mig det jag vill ha.
Går något sönder och man vill dra om elen så sitter den "låst" i takdosorna och man måste riva innertaket.
2. Då man inte får bygga in kopplingspunkter så kan en köpare hålla detta mot mig genom att göra avdrag på priset eller helt enkelt Inter erbjuda mig det jag vill ha.
Man kopplar in en tonsändare på tråden man vill följa, sedan följer man tråden/tonen med en tonsökare.Bluff skrev:
http://www.kjell.com/sortiment/dato...tionsmateriel/verktyg/tongenerator-pro-p38098
1) NEJ det är inget dolt fel. Normalt ingår INTE elen i en "överlåtelsebesiktning" men elen ingår i det man ska undersöka. Om man själv inte har kompetens till att besikta elinstallationen så måste/bör man köpa in den tjänsten separat, precis som alla andra delar man bör besikta inför ett hästköp för att kunna följa sina åtagande enligt jordabalken.Bluff skrev:1. Vet ej om jag ska blanda in tidigare ägaren, men detta är väl ett solklart dolt fel? Man har satt nytt innertak och då täckt över takdosorna. Man får inte bygga in en kopplingspunkt. El ingick inte i besiktningen 2007 när jag köpte huset. Man kan väl inte kräva av en husköpare att denne ska vara elektriker, rörmokare, plattsättare, snickare och jurist?!?
Går något sönder och man vill dra om elen så sitter den "låst" i takdosorna och man måste riva innertaket.
2. Då man inte får bygga in kopplingspunkter så kan en köpare hålla detta mot mig genom att göra avdrag på priset eller helt enkelt Inter erbjuda mig det jag vill ha.
2) Den som köper av dig kan göra allt det du skulle kunnat gjort när du skulle köpa fastigheten, det är absolut ingen skillnad.
Man har en problematik . ALLT kan kontrolleras innan köp. Vill du veta om det finns fuktspärr bakom kaklet i badrummet så är det ju bara att gå in i angränsande rum. Snitta upp ett hål i väggen på ca 20*20 cm.Då bör du komma åt baksidan av de skivor som har fuktspärr på sig. Börja försiktigt skrapa i skivmaterialet och gräv dig så in i skivan tills dess att du antingen stöter på fix eller fuktspärr=Du vet om det är korrekt utfört eller ej. Sen är det bara att spackla igen kratern, sätt tillbaka 20*20 skivan, spackla, slipa, måla!
Nu tillbaka till mitt problem. På elskissen i ett proppskåp är det bara utmärkt vart lampor respektive uttag sitter, inte var vägg/tak-dosor sitter. Om det är vägg eller tak-dosor i ett hus sklijer sig från hus till hus, hänger delvis på åldern på huset. I mitt hus finns det vägg-dosor, alltså doslock som sitter högt upp på väggarna. Hur ska jag, eller någon annan kunna inspektera om det finns underliggande tak-dosor som inte syns? Ska vi säga till mäklaren på visningen - jo du, ursäkta... Vi ska bara riva det här innertaket för att försäkra oss om att det inte finns några dolda tak-dosor under detta innertak?!?
Något ironisk, jag vet...
Bör det inte ligga något i det jag skrivit ovan?
Åter igen, jag vet inte om jag ska lyfta detta mot tidigare ägare...
Nu tillbaka till mitt problem. På elskissen i ett proppskåp är det bara utmärkt vart lampor respektive uttag sitter, inte var vägg/tak-dosor sitter. Om det är vägg eller tak-dosor i ett hus sklijer sig från hus till hus, hänger delvis på åldern på huset. I mitt hus finns det vägg-dosor, alltså doslock som sitter högt upp på väggarna. Hur ska jag, eller någon annan kunna inspektera om det finns underliggande tak-dosor som inte syns? Ska vi säga till mäklaren på visningen - jo du, ursäkta... Vi ska bara riva det här innertaket för att försäkra oss om att det inte finns några dolda tak-dosor under detta innertak?!?
Något ironisk, jag vet...
Bör det inte ligga något i det jag skrivit ovan?
Åter igen, jag vet inte om jag ska lyfta detta mot tidigare ägare...
Jag håller nog med om att detta skulle kunna vara ett dolt fel, på samma sätt som ett felkonstruerat fall på ett avlopp kan vara det. Är det verkligen rimligt att man ska behöva leta dolda dosor när man undersöker elsystemet, på samma sätt som det är oklart om man verkligen ska behöva filma avloppet.
Frågan är om det är värt att ta upp en diskussion om det, det borde inte vara värt någon större ersättning.
Frågan är också om felet ej kunde förväntas. Ett sänkt tak kanske borde vara tillräcklig varningssignal?
Frågan är om det är värt att ta upp en diskussion om det, det borde inte vara värt någon större ersättning.
Frågan är också om felet ej kunde förväntas. Ett sänkt tak kanske borde vara tillräcklig varningssignal?
Det jag VILL göra är att på ett enkelt sätt leta mig fram till tak-dosorna. Ta en dosborr och ta upp hål över dosorna.
I värsta fall måste innertaken rivas i hela huset för att sedan monteras nya med korrekt håltagning över dosorna. Har pratat med en snickare och gjorde ett snabbt överslag på material och arbetstid för 13 rum och gav mig ett luddigt pris på ca 80.000,00 kr.
Alternativt om någon elektriker faktiskt kan söka sig fram till vart dosorna sitter och på så sätt ta upp nya hål. Fick snabbt svar av en elektriker som gissade på ca 1 h/rum=13.000,00 kr.
Men som sagt, mitt mål är att göra detta själv för att slippa ta strid mot tidigare ägare med tingsrätten som resultat. Därav denna trådstart!
/Johan
I värsta fall måste innertaken rivas i hela huset för att sedan monteras nya med korrekt håltagning över dosorna. Har pratat med en snickare och gjorde ett snabbt överslag på material och arbetstid för 13 rum och gav mig ett luddigt pris på ca 80.000,00 kr.
Alternativt om någon elektriker faktiskt kan söka sig fram till vart dosorna sitter och på så sätt ta upp nya hål. Fick snabbt svar av en elektriker som gissade på ca 1 h/rum=13.000,00 kr.
Men som sagt, mitt mål är att göra detta själv för att slippa ta strid mot tidigare ägare med tingsrätten som resultat. Därav denna trådstart!
/Johan