D09
Om möjligt, mata in en värmekabel i rören och testa med värmekamera. Borde bli en fläck/ avvikelse där dosan är ( spekulerar )

Hemma såg jag väldigt tydligt med värmekamera när diskmaskinen ökade belastningen på några kablar

Trots doslock etc
 
Dosorna är inkopplade då det sitter lampor i innertaken. Men dessa lampor sitter alltså inte över de dosor jag "letar" efter.

Självklart blir jag skuldfri om jag meddelar detta till eventuella köpare, men det kan göra att ett försäljningspris blir lägre pga. att nya ägarna likt jag tycker att det är ett felaktigt arbete. Vad händer om man råkar borra av en ledare? Man måste riva innertaken för att byta detta...

Vet ej om jag får in någon värmekabel i rören då det redan går fk där.

/Johan
 
hsd
Använd en spänningssökare, finns enkla regel/spänningssökare ofta med en liten ratt för känsligheten
 
Ska kika där, tack!
 
Om du demonterar lamporna, kan du komma åt med en liten inspektionskamera för att se var dosorna är? Finns tjogvis med billiga sådana kameror på ebay...
 
Bluff skrev:
Man har en problematik . ALLT kan kontrolleras innan köp. Vill du veta om det finns fuktspärr bakom kaklet i badrummet så är det ju bara att gå in i angränsande rum. Snitta upp ett hål i väggen på ca 20*20 cm.Då bör du komma åt baksidan av de skivor som har fuktspärr på sig. Börja försiktigt skrapa i skivmaterialet och gräv dig så in i skivan tills dess att du antingen stöter på fix eller fuktspärr=Du vet om det är korrekt utfört eller ej. Sen är det bara att spackla igen kratern, sätt tillbaka 20*20 skivan, spackla, slipa, måla!

Nu tillbaka till mitt problem. På elskissen i ett proppskåp är det bara utmärkt vart lampor respektive uttag sitter, inte var vägg/tak-dosor sitter. Om det är vägg eller tak-dosor i ett hus sklijer sig från hus till hus, hänger delvis på åldern på huset. I mitt hus finns det vägg-dosor, alltså doslock som sitter högt upp på väggarna. Hur ska jag, eller någon annan kunna inspektera om det finns underliggande tak-dosor som inte syns? Ska vi säga till mäklaren på visningen - jo du, ursäkta... Vi ska bara riva det här innertaket för att försäkra oss om att det inte finns några dolda tak-dosor under detta innertak?!?

Något ironisk, jag vet...

Bör det inte ligga något i det jag skrivit ovan?

Åter igen, jag vet inte om jag ska lyfta detta mot tidigare ägare...
Det som går att inspektera utan förstörande åtgärd (ditt exempel om tätskiktet är förstörande åtgärd), klassas normalt inte som dolt fel.

Hur upptäckte du att en/flera dosor är gömda?

Oftast räcker det att en elektriker öppnar några lamputtag och strömbrytare för att kunna se indicier att något kanske inte står rätt till. Och då blir det befogat med en fördjupande undersökning, den fördjupade undersökningen kan medföra krav på förstörande undersökning.

När vi köpte vårt hus så gjorde vi ingen elbesiktning, vi skulle ändågå över all el eftersom vi ville jorda upp alla uttag. När vi öppnadde en takdosa nedanför trappan så upptäckte vi att det gick iväg nolla och tändtråd till något ställe som vi inte hittade, vi kopplade ur bägge trådarna och satte på entongenerator på ena tråden och använde tonsökaren till att följa tråden uppe i taket vidare in i en vägg. Hittade var tråden slutade, den slutade i ett rörutlopp i en betongvägg, rörutloppet var igenspaclat. Kabeln kan ligga ingjuten i 1-2 dm tjock betong och man kan ändå följa kabeln, samma utrustning kan man använda till att söka ut vilken ledare man är ansluten till i en mångledarkabel.
 
Upptäcktes då spottarna i vardagsrummet la av. Lirkade ut spotten för att se vart drivdonet låg (det sitter fastskruvat det också). Fick upp telefonen genom spott-hålet och med hjälp av kameran som jag roterade i hålet kunde jag se att långt bort under innertaket såg det ut som en dosa (reglat 45 mm).

Ska tilläggas att det var ren tur att jag såg dosan genom detta hål då den ligger så långt bort under innertaket (längs med regeln).

/Johan
 
hsd
Bluff skrev:
Upptäcktes då spottarna i vardagsrummet la av. Lirkade ut spotten för att se vart drivdonet låg (det sitter fastskruvat det också). Fick upp telefonen genom spott-hålet och med hjälp av kameran som jag roterade i hålet kunde jag se att långt bort under innertaket såg det ut som en dosa (reglat 45 mm).

Ska tilläggas att det var ren tur att jag såg dosan genom detta hål då den ligger så långt bort under innertaket (längs med regeln).

/Johan
Där Du , varför sa Du inget om drivdonet
Är det monterat på gamla taket och sedan inbygt av det nya så har Du ett dolt fel
ingen snickare bygger in sådant och det kan utgöra en brandrisk
 
  • Gilla
Bluff
  • Laddar…
hsd skrev:
Där Du , varför sa Du inget om drivdonet
Är det monterat på gamla taket och sedan inbygt av det nya så har Du ett dolt fel
ingen snickare bygger in sådant och det kan utgöra en brandrisk
Kan tänka mig att drivdonet inte faller under dolt fel då jag faktiskt kunnat plocka ur en spott på visningen.

Självklart har jag tänkt tanken om dolt fel där också, samtidigt som det spelar stor roll vilken spott man plockar ur för att se drivdonet...
 
Demmpa skrev:
Det som går att inspektera utan förstörande åtgärd (ditt exempel om tätskiktet är förstörande åtgärd).
Inte om man går tillväga som jag förklarade, även om man måste vara jäkligt försiktig när man skrapar hål i skivmaterialet i sin jakt på fix eller tätskikt. (Ja, jag är ironisk igen) Tycker bara att undersökningsplikten kan gå till sjukliga nivåer...
 
Tycker att doldafelivrarna kan gå till sjukliga nivåer...
Du köper ett hus, huset har fel och brister. Jag tror inte priset hade ändrats märkbart av att några dosor eller drivdon inte sitter som man förväntar sig.
 
gusvo085 skrev:
Tycker att doldafelivrarna kan gå till sjukliga nivåer...
Du köper ett hus, huset har fel och brister. Jag tror inte priset hade ändrats märkbart av att några dosor eller drivdon inte sitter som man förväntar sig.
Kan jag också hålla med om, men i det här fallet så sökte jag ju faktiskt efter en lösning att själva leta reda på dosorna och således inte påvisa/försöka agera ut doldfel lösningen
 
Bluff skrev:
Kan jag också hålla med om, men i det här fallet så sökte jag ju faktiskt efter en lösning att själva leta reda på dosorna och således inte påvisa/försöka agera ut doldfel lösningen
Du har fått flera svar på hur du kan söka fram hur trådarna är dragna och därmed var dosorna finns. Jag själv skulle satsa på tonsändare/sökare.

Gällande dolt fel så var det indirekt du själv som tog upp det i ditt första inlägg "
Bluff skrev:
Lättaste sättet att få det åtgärdat är att reklamera detta till tidigare ägaren, förhoppningsvis riva innertaken, fixa elen och sätta upp nya innertak ...
"
Det första inlägget från någon annan än dig själv som kan härröra till "dolda fel" är i inlägg 21 och innan dess har du fått flera förslag på söksätt.

Den första person som ordagrant skrev "dolda fel" är du själv i inlägg 23,
Bluff skrev:
1. Vet ej om jag ska blanda in tidigare ägaren, men detta är väl ett solklart dolt fel?
och detta inlägg kan man se som ett svar på inlägg 21.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bluff
  • Laddar…
Tog isär en laptop-hårddisk, ingen magnet i den. Tog isär en högtalare, magnet i den :)

Högtalarmagneter brukar vara jäkligt starka, men jag fick ingen respons alls i taket. Provade då mot en vägg-dosa som är "fullsmetad" med fk, kände inget i magneten där heller...

Blir nog till att åka till Kjelle och köpa en tonsökare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.