1 367 läst ·
69 svar
1k läst
69 svar
Lersten - isolervärde?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 602 inlägg
Ah ok, det är ett stort beslut att ta med många aspekter!13th Marine skrev:
Valet mellan att bygga nytt och renovera är till stor del en fråga om livsstil, och om man vill renovera utifrån husets förutsättningar.
En tilläggsisolering på ett lerstenshus ligger väldigt långt ner på min prioriteringslista, bl.a. för att effekten lär bli minimal, speciellt jämfört med andra åtgärder såsom val av värmesystem, tätning av drag och isoleringsförbättringar i grund och tak. Den ekonomiska och estetiska kostnaden kan också bli hög.
Vi bor i ett gammalt ler-/korsvirkeshus och har valt att ta bort all yttre modern tilläggsisolering och bara se till att fasaderna är i bra skick, vindtäta och med en minimal tilläggsisolering på 45 mm. En av fasaderna är fortfarande orenoverad och i princip oisolerad, förutom stommen då.
Att planera renoveringar i ett gammalt hus kan också vara vanskligt innan man bott i det. Risken är man lägger pengar på fel sak.
Titta gärna förbi om du vill diskutera mer om renoveringar av gamla lerstenshus vs bygga nytt. 😀
Effekten lär bli minimal säger du, fast att en tilläggsisolering i alla hustyper enskilt ger mest vad gäller byggnadens energibehov.Microkatten skrev:
En som resonerar som du, hade jag då inte velat ta råd av, då din kunskap i byggnadslära verkar låg.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 602 inlägg
Verkligen!Microkatten skrev:
Därför jag samlar på mig så mycket information som möjligt.
Definitivt, vi velar fram och tillbaka med hur vi vill göra.Microkatten skrev:
Sen finns det fler byggnader på gården, så det kommer finnas renoveringar att göra oavsett 😅
Vi försöker väl komma fram till vilka vägar framåt som finns, så vi att vi inte tar tokiga beslut i början.Microkatten skrev:
En tilläggsisolering på ett lerstenshus ligger väldigt långt ner på min prioriteringslista, bl.a. för att effekten lär bli minimal, speciellt jämfört med andra åtgärder såsom val av värmesystem, tätning av drag och isoleringsförbättringar i grund och tak. Den ekonomiska och estetiska kostnaden kan också bli hög.
Just eventuell tilläggsisolering kommer i så fall ske efter att vi fått hela huset beboeligt.
Vad har ni valt för tilläggsisolering då?Microkatten skrev:
Jepp!Microkatten skrev:
Vår tanke just nu är att bo in sig lite innan vi väljer väg, det finns gott om projekt att roa sig med sålänge.
Tackar för erbjudandet! Inte omöjligt att vi kan tänka oss komma förbi 🙂Microkatten skrev:
Åjo, nog har fukthalten en inte oväsentlig betydelse.J jawen skrev:
Torr lersten med 5% fukthalt har ett lambda-värde på ca 0,19 W/mK.
Fuktig lersten med 20% fukthalt har ett lambda-värde på ca 0,43 W/mK.
Det är mer än en halvering av lambda-värdet. Nog har det betydelse.
Fö om man jämför med massivträ som har lambda på ca 0,14 så motsvarar en 50 cm torr lerstensvägg en 36 cm tjock timmervägg.
Dessutom har tunga massiva väggar en fördel mot lätta trä & mineralullsisolerade väggar iom att de jämnar ut temperaturvariationer över dygnet.
(Lambda-värden för lersten med olika fukthalt enl en vetenskaplig studie publicerad i American Journal of Applied Sciences 2020, https://thescipub.com/pdf/ajassp.2020.50.55.pdf.)
Det är helt valfritt att välja vem man vill ta råd av. Jag hade inte tagit råd av någon som vill sätta 2 dm cellplast på ett gammalt lerstenshus och bygga om taket.J jawen skrev:
Du verkar vara typen som alltid vet bäst och alla andra är idioter, och sådana ödslar jag ingen tid på. Du är nu tillagd i min ignorera-lista.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 602 inlägg
Bra!Microkatten skrev:
För kan man inte ens förstå det tekniska i en konstruktions sammansättning, så ska man inte ens hålla på med detta. Och förstår du inte heller att vilken tilläggsisolering som än andvänds, så kan man ALLTID få husfasaden att se ut som idag, ja då kan ingen hjälpa dig.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 602 inlägg
Intressant, frågan är om de siffrorna går att applicera på vår skånska lersten, för det är en tredjedel av de siffror jag hittade 🤔Oldboy skrev:
Åjo, nog har fukthalten en inte oväsentlig betydelse.
Fö om man jämför med massivträ som har lambda på ca 0,14 så motsvarar en 50 cm torr lerstensvägg en 36 cm tjock timmervägg.
Dessutom har tunga massiva väggar en fördel mot lätta trä & mineralullsisolerade väggar iom att de jämnar ut temperaturvariationer över dygnet.
(Lambda-värden för lersten med olika fukthalt enl en vetenskaplig studie publicerad i American Journal of Applied Sciences 2020, [länk].)
Studien belyser Nigerias adobejord & inte blir samma som svensk lertegel/ tegel.Oldboy skrev:
Åjo, nog har fukthalten en inte oväsentlig betydelse.
Byggmaterialet adobeblock är dessutom gjort av Nigerias obrända sandblandade lera, vatten och halm/fibrer som soltorkas, så att jämföra med svenska "lerblandningar" blir fel.
För att få högre isolervärden så måste luft in i materialet, så deras soltorkade halm hjälper en hel del & kanske också tekniken i deras blandningar av detta.
En svensk lervägg utan halm liknar nog mer vårat tegel vad gäller isoleringsvärden, och eftersom TS ca 60 cm tjocka fasadvägg höst/ vinter/vår kommer att ha "stora värmeförluster", så kommer också väggarna att hålla sig torra. (värmen söker sig utåt genom konstruktionen & försöker av naturlagarna alltid att utjämna temp)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 602 inlägg
Jag tolkar det dock som att mätningarna gjordes på ren lera.J jawen skrev:Studien belyser Nigerias adobejord & inte blir samma som svensk lertegel/ tegel.
Byggmaterialet adobeblock är dessutom gjort av Nigerias obrända sandblandade lera, vatten och halm/fibrer som soltorkas, så att jämföra med svenska "lerblandningar" blir fel.
För att få högre isolervärden så måste luft in i materialet, så deras soltorkade halm hjälper en hel del & kanske också tekniken i deras blandningar av detta.
En svensk lervägg utan halm liknar nog mer vårat tegel vad gäller isoleringsvärden, och eftersom TS ca 60 cm tjocka fasadvägg höst/ vinter/vår kommer att ha "stora värmeförluster", så kommer också väggarna att hålla sig torra. (värmen söker sig utåt genom konstruktionen & försöker av naturlagarna alltid att utjämna temp)
Några rader ifrån studen.13th Marine skrev:
Demir (2008) visade att sågspån, tobaksrester och gräs kan användas för att förbättra de termiska och mekaniska egenskaperna hos adobetegel. Tegelstenens isoleringsförmåga ökar med ökande porositet hos lerkroppen. Tillsatser av organiska rester visade sig vara effektiva för porbildning i lerkroppen och leran bibehöll acceptabla mekaniska egenskaper.
Fiberförstärkta tegelhus resulterar i en temperatur som är 56,3 % svalare än betongtegelhus på sommaren och 41,5 % varmare på vintern.
I varma länder är denna fördelaktig för "fattigt folk" & har många bra egenskaper.
Men i Norden är "problemen" & klimatet helt annorlunda.