J jawen skrev:
Eteriktaket kan nog demonteras i hela "bitar", vilket förenklar själva hanteringen.
Missade den biten med, där är gott om eternittak att ta ned, ca 280+330+250kvm.
Utifrån hur det ser ut lite överallt så är eternitens "evighet" ungefär 90-100år långt, och det börjar bli dags att fundera på byte.

J jawen skrev:
Jag tror utifrån det jag ser på dina bilder, att mycket av huset kommer "bli kvar".
Vad har du för budget ca?
Om man renoverar så är det väl i princip helt utblåst insida, tanken är att gjuta nya plattor på insidan, men golvvärme. Isolera taket och byta fönster. Samt nya badrum och kök.
Taket kommer också behöva tänkas på.

Budget sysslar de med på TV-program 😅
Nej, men det kommer väl göras en för att kunna jämföra mot ett nybyggesalternativ.
J jawen skrev:
Kök, badrum, fönster (vattenburen värme) är ju stora poster, men material kostnad allmän ca 30 % av totalen om man tar in byggföretag.
Tidsramen om den är snäv fördyrar.
Kan man göra vissa moment själv eller pö om pö med vänner, så "sparar" man enormt.
Det går att flytta in och bo som det är idag, men det är slitet och vi vill nyttja huset annorlunda.
Vi räknar med att göra det mesta själva över flera år, än sålänge tycker jag det är skoj =)

• Gilla
jawen
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
EDIT: Kan tilläggas att det är nått med takstolarna mellan skorstenen och "lagningen" till höger.
Jo jag såg dem "provisoriskt" lagat något uppe vid nocken, så just under där kan behov av åtgärd finnas.

Man måste vara positiv när man ser en sådan fin byggnad, & det extra positiva med en sådan gammal fin byggnad är "att du får vad du ser".
Köper man däremot ett hus från 1950- till 2024, så kan delar av byggnaden vara "hur kass som helst", så du kan inte "se det du köper".

Missade den biten med, där är gott om eternittak att ta ned, ca 280+330+250kvm.
Utifrån hur det ser ut lite överallt så är eternitens "evighet" ungefär 90-100år långt, och det börjar bli dags att fundera på byte.
Satan vad takyta 😆, sedan skulle säkert eterniten kunna klara 100 år till.
860 kvm takbeläggning är verkligen inte gratis $$$

J jawen skrev:
Jo jag såg dem "provisoriskt" lagat något uppe vid nocken, så just under där kan behov av åtgärd finnas.
Det är en nedtagen skorsten där, gamla bykstugan och bakugnen.
Där jag tänker så svackar överramarna inåt, troligtvis på grund av avsaknad av hanband.
En skräpfylld vind med snedtak, träpanel, och lådor. En gammal skorsten syns i slutet av rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det är också på samma sträcka som vi har den kalvande väggen.

J jawen skrev:
Man måste vara positiv när man ser en sådan fin byggnad, & det extra positiva med en sådan gammal fin byggnad är "att du får vad du ser".
Var det inte precis du som sa att man inte kunde veta vad som fanns i väggarna? ;)

Budget sysslar de med på TV-program 😅
HAHAHAHA....Precis!

J jawen skrev:
Satan vad takyta 😆, sedan skulle säkert eterniten kunna klara 100 år till.
860 kvm takbeläggning är verkligen inte gratis $$$
Ser tyvärr allt fler trasiga pannor.
Men visst, byter man ett av taken har man en massa i reserv ;)

Jag är lite svag för listtaket från 1913, jag tänker inte gå på originaltaket som troligtvis var stråtak. Syns på boningshusets takstolar, då de är påbyggda. Medans ekonomibyggnaderna nog har haft papptak från början.

Var det inte precis du som sa att man inte kunde veta vad som fanns i väggarna? ;)
Du missförstår mig.

Ditt hus kan inte ha några brister så som plast i väggarna i kombination med stor köldbrygga & annan felaktig konstruktion, då ditt hus inte innehåller denna "risk"
Så du ser vad du får.

Sedan om du har olika sten inmurat, så innebär det inga "katastrofer"
Fyffes bananer coolt !

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du missförstår mig.

Ditt hus kan inte ha några brister så som plast i väggarna i kombination med stor köldbrygga & annan felaktig konstruktion, då ditt hus inte innehåller denna "risk"
Så du ser vad du får.

Sedan om du har olika sten inmurat, så innebär det inga "katastrofer"
Fyffes bananer coolt !
Då förstår jag. =)

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Det är en nedtagen skorsten där, gamla bykstugan och bakugnen.
Där jag tänker så svackar överramarna inåt, troligtvis på grund av avsaknad av hanband.
Har du balk under (i golvet)så kan du stötta/avlasta dom underifrån utan att förändra "så mycket visuellt, se till förankringen i hammarbandet först bara!

Var tänker du denna balk ska stötta upp?

Här är lite mer info om uppbyggnad:
Om taksparrarna inte har en hanbjälke mellan sig (där murstocken hade gått), så kommer sparrarna av snölaster vilja "böja sig" inåt & samtidigt pressa hammarbandet och ytterväggarna utåt (eftersom deras kraft tas upp snett ned utåt)

Men ett "hundben på var sida samt att du har "låser" ihop vä & hö sparre högre upp (ex vis med en 45x145), så kommer lasten från taket också tas upp igenom "hundbenet" & bjälken under, vilket gör att taksparrarna "slutar" vilja trycka ut där tak möter vägg.
Rita på din skiss från andra tråden.
Diagram av takstolskonstruktion med taksparrar, hanbjälken saknas. Röda pilar visar krafter som presser ytterväggar utåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ibland kan det i trähus vara "så illa" att man med spännband måste räta upp ytterväggar, för taksparrarna är på väg att trycka ut dem så mycket att huset kan falla "ihop som ett korthus)
Så man får spänna upp någon cm i taget flera år i rad.

J jawen skrev:
Om taksparrarna inte har en hanbjälke mellan sig (där murstocken hade gått), så kommer sparrarna av snölaster vilja "böja sig" inåt & samtidigt pressa hammarbandet och ytterväggarna utåt (eftersom deras kraft tas upp snett ned utåt)

Men ett "hundben på var sida samt att du har "låser" ihop vä & hö sparre högre upp (ex vis med en 45x145), så kommer lasten från taket också tas upp igenom "hundbenet" & bjälken under, vilket gör att taksparrarna "slutar" vilja trycka ut där tak möter vägg.
Rita på din skiss från andra tråden.
[bild]

Ibland kan det i trähus vara "så illa" att man med spännband måste räta upp ytterväggar, för taksparrarna är på väg att trycka ut dem så mycket att huset kan falla "ihop som ett korthus)
Så man får spänna upp någon cm i taget flera år i rad.
Här har man tagit bort hanbandet för att kunna få ståhöjd.
Golvbjälkar och överramar sitter dessvärre inte rakt över varandra här.
Dock sitter de förhoppningsvis ihop via hammarbandet.

Min plan var nog att förstärka överramarna med reglar istället.

Här har man tagit bort hanbandet för att kunna få ståhöjd.
Golvbjälkar och överramar sitter dessvärre inte rakt över varandra här.
Dock sitter de förhoppningsvis ihop via hammarbandet.

Min plan var nog att förstärka överärmarna med reglar istället.
Skulle inte en kort "hanband/hanbjälke" fungera då?
Att förstärka överärmarna (sparrarna) hjälper inte problemet att taklasten nu tas upp på hammarbandet, som vill "tryckas utåt" av sparrarna.

LIte annan look idag dock:
Man byggde om 1937, gissningsvis tillkom frontespisen då, och eternittaket.[bild]

Risken finns, men det är inte riktigt känslan jag fått när jag varit där, men man får väl se när man sätter tänderna i det.
Har sneglat på andra gårdar till salu, och vissa är byggda av flinta istället.
vacker gård! Frontespisen helt ok och gör vinden användbar . Skulle låta den vara! Miljömässigt är det knas att ta bort fungerande lösningar enbart av estetiska skäl! Däremot skulle jag absolut avstå från att smäcka på utvändig isolering eftersom det skulle förvanska husets proportioner ! Vill du tvunget isolera så går det göra invändigt. Exempelvis mura upp en inre vägg av leca, fylla mellanrummet med perlit. Eller göra lerputs i vilken du putsar fast en tjock tretexskiva. Finns flera olika lösningar som funkar med den slags hus. Du skriver att det är stor väggyta på en skånelänga,men det är ju väldigt mycket fönster också! Jag skulle tro att den största värmeförlusten sker uppåt! Det är där jag i första hand skulle isolera. Sedan detta med fönster. Finns inget som förfular ett gammalt hus som moderna fönster! Man kan komma långt med renovering och energieffektivisering av befintliga fönster. Ser att fönstren inte är original. Men om träet är ok så kan man låta bygga om till spröjsade för att komma närmare den gamla looken.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.