1 360 läst ·
69 svar
1k läst
69 svar
Lersten - isolervärde?
Insidan är ännu inte renoverad, och består idag blandat av treetex, gipsskivor och puts. Ansatsen är att lerputsa insidan i skick. Sedan finns det olika alternativ, men värmesystem och el berörs också, så det kräver ett helhetstänk.13th Marine skrev:
Som @Oldboy är inne på så är lera ett tungt och trögt material som har goda egenskaper när det gäller ljuddämpning, fuktbalansering osv. Förutom att lerans teoretiska u--värde är diskutabelt i ett specifikt hus, så kan man inte baserat endast på u-värde jämföra en regelvägg med glasull och en vägg av lera
Hur vet du att väggarna i huset är lersten? Förr tog man det material som fanns lokalt, och var riktigt modern och återanvände material, och det blev ofta en salig blandning, också beroende på att man byggde, utökade, lappade och lagade i olika tidsperioder. T.ex. våra väggar såg inte alltid ut som vi hade antagit innan de öppnades upp.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 592 inlägg
Jag läste längre ner:J jawen skrev:Några rader ifrån studen.
Demir (2008) visade att sågspån, tobaksrester och gräs kan användas för att förbättra de termiska och mekaniska egenskaperna hos adobetegel. Tegelstenens isoleringsförmåga ökar med ökande porositet hos lerkroppen. Tillsatser av organiska rester visade sig vara effektiva för porbildning i lerkroppen och leran bibehöll acceptabla mekaniska egenskaper.
Fiberförstärkta tegelhus resulterar i en temperatur som är 56,3 % svalare än betongtegelhus på sommaren och 41,5 % varmare på vintern.
I varma länder är denna fördelaktig för "fattigt folk" & har många bra egenskaper.
Men i Norden är "problemen" & klimatet helt annorlunda.
Här är ett exempel på en vägg bestående av blandat lersten och bränt tegel:
https://www.byggahus.se/forum/threads/varannan-tegelsten-och-lersten-varfor.486972/
https://www.byggahus.se/forum/threads/varannan-tegelsten-och-lersten-varfor.486972/
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 592 inlägg
Så utsidan då?Microkatten skrev:
Visst, helt hundra kan jag inte vara, men gården har varit i släktens ägo sedan 1902 och svärfar har inte antytt att att det skulle vara något annat i aktuell byggnad.Microkatten skrev:
Som @Oldboy är inne på så är lera ett tungt och trögt material som har goda egenskaper när det gäller ljuddämpning, fuktbalansering osv. Förutom att lerans teoretiska u--värde är diskutabelt i ett specifikt hus, så kan man inte baserat endast på u-värde jämföra en regelvägg med glasull och en vägg av lera
Hur vet du att väggarna i huset är lersten? Förr tog man det material som fanns lokalt, och var riktigt modern och återanvände material, och det blev ofta en salig blandning, också beroende på att man byggde, utökade, lappade och lagade i olika tidsperioder. T.ex. våra väggar såg inte alltid ut som vi hade antagit innan de öppnades upp.
Första ekonomibyggnaden från 1885 är delvis uppförd i lersten, med den väderexponerade väster och södersidan i bränt tegel, den andra ekonomibyggnaden från 1902 är helt i tegel.
Här en avbildning från 1913:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På de ställen där man ser väggen så har jag bara sett lersten:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 592 inlägg
Ah, jag missförstod och läste "hampakalk", men ser nu att det bara står hampa.Microkatten skrev:
Så utreglat på utsidan med hampaisolering och sedan panel?
Det ska bli väldigt spännande, men så har vi också konstaterat att vi är dumma i huvudet som ger oss på detta 😅Microkatten skrev:
Ser fantastiskt ut!13th Marine skrev:
Min släkt på fars sida är dalmasar från ett område mellan Sälen & Särna.
Samma stora gårdar men allt i timmer.
Min "känsla" är att dina byggnader innehåller "precis all sten dom fick tag i", & att det i huvudsak är olika bitar tegel som "skapat bärigheten". Sedan "bakar man in dessa bitar" med den lera/ kalk/ bindemedel som fanns till hands.
Japp! Vi har bilder på originalutseende och försöker återskapa så gott det går.13th Marine skrev:
Man måste nog vara lite dum i huvudet och nörda ner sig om det skall bli bra, men det är väldigt spännande och roligt också! 🤓13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 592 inlägg
LIte annan look idag dock:J jawen skrev:
Man byggde om 1937, gissningsvis tillkom frontespisen då, och eternittaket.
Logga in
Skapa konto
Risken finns, men det är inte riktigt känslan jag fått när jag varit där, men man får väl se när man sätter tänderna i det.J jawen skrev:Min släkt på fars sida är dalmasar från ett område mellan Sälen & Särna.
Samma stora gårdar men allt i timmer.
Min "känsla" är att dina byggnader innehåller "precis all sten dom fick tag i", & att det i huvudsak är olika bitar tegel som "skapat bärigheten". Sedan "bakar man in dessa bitar" med den lera/ kalk/ bindemedel som fanns till hands.
Har sneglat på andra gårdar till salu, och vissa är byggda av flinta istället.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 592 inlägg
Kul! LIte som vår målning.Microkatten skrev:
Jag gillar hur det såg ut 1913, medans den bättre hälften vill ha det som det alltid varit, gult med en frontespis som i mina ögon inte riktigt passar in.
Jag kan lätt vara nostalgisk och nörda ner mig i historian, tyckte det var riktigt kul när svärmor visade upp gården i en gammal "gårdsbok".Microkatten skrev:
Samtidigt bedömde man på 60-talet att det inte var värt att lägga all energi på huset, utan byggde ett nytt istället, ungefär där målningen "är tagen",
Så gårdsplanen har inte längre denna utsikt mot havet:
Logga in
Skapa konto
(Inte för att den hade varit kvar ändå, ligger ett villaområde på vägen nuförtiden)
Samtidigt måste jag vara realist, hur mycket kommer vara kvar av huset när vi är färdiga, kommer det vara värt jobbet?
Å tusan!13th Marine skrev:
Läst det finns nått flintahus i Klagshamn, men annars gamla kåkar/gårdar Sussex och Norfolk.
Huset du funderar på verkar väldigt gediget byggt & till och med taknockarna ser raka ut fortfarande.
Eteriktaket kan nog demonteras i hela "bitar", vilket förenklar själva hanteringen.
2-familjsbyggnad med tillhörande stall & logar.
Jag tycker hela gården verkar ha "väldigt goda" förutsättningar 👌
Det kan vara ett dilemma vilka årsringar man vill spara eller ta bort. Jag vågar inte säga vad jag tycker om er frontespis, för då får jag på flabben av en av er...😉13th Marine skrev:
Ett annat dilemma, vad skall man prioritera, och hur mycket får det kosta...jag tror att ambitionen skall vara hög, men tempot lågt, då hinner man gå och grubbla på sakernas tillstånd i några år! Eller bygga nytt, men det är inte gratis heller.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 592 inlägg
Har ingen aning om hur vanligt det är, men har reagerat på det. Är ju gissningsvis äldre byggnader.J jawen skrev:
Tror inte det varit ett tvåfamiljshus, även om det är två lägenheter idag.J jawen skrev:
Utifrån 1937års uppdelning så var högra dörren köksingången, medans vänstra har varit entré.
Höger om högra dörren används bara som förråd idag, men var bykstuga och har bakugn, potatiskällare och koksförråd.
Som sann optimist tycker jag också det har potential =)
EDIT: Kan tilläggas att det är nått med takstolarna mellan skorstenen och "lagningen" till höger.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 592 inlägg
😅Microkatten skrev:
Jag tror ingen av oss är speciellt känsliga där.
Den har dock en fördel, den gör att man får lite mer utrymme, för det är
Om vi väljer att renovera har jag en tanke om hur vi lägger upp det, där är plats så vi kan bo utan att klämma ihop oss allt för mycket och samtidigt renovera en stor bit åt gången, det knepigaste blir när man ska ta mittbiten.Microkatten skrev:
Jag har ju trots allt grubblat på detta nått år redan 😅
Vi har fördelen att få detta som förskott på arv, och vi har ett inte alltför högt belånat hus som ska säljas.
Men ja, att bygga nytt lär bli dyrare, kanske främst eftersom man behöver ta in mer folk.
Jag tror utifrån det jag ser på dina bilder, att mycket av huset kommer "bli kvar".13th Marine skrev:
Vad har du för budget ca?
Kök, badrum, fönster (vattenburen värme) är ju stora poster, men material kostnad allmän ca 30 % av totalen om man tar in byggföretag.
Tidsramen om den är snäv fördyrar.
Kan man göra vissa moment själv eller pö om pö med vänner, så "sparar" man enormt.