J jawen skrev:
Väggarnas lamdavärde är redan nu så usel, att ytfukt inte kommer påverka.
Värmeläckaget inifrån höst/vinter/vår kommer också "torka upp" väggarna löpande.
Det är inte eventuell ytfukt som är faran utan fukt inne i väggarna, vattenläckage som du inte ser, men som kan ha pågått år efter år. Exempelvis vid fönster, under gavelpanel och under takfoten. Den slags fukt i väggen kyler huset och löser på sikt upp lerstenen. Det är sådana partier du kan komma att upptäcka när du river tretex och lös puts invändigt.

J jawen skrev:
Skulle inte en kort "hanband/hanbjälke" fungera då?
Att förstärka överärmarna (sparrarna) hjälper inte problemet att taklasten nu tas upp på hammarbandet, som vill "tryckas utåt" av sparrarna.
Det borde gå att få in.
Normalt sett är hanbanden till för hantera tryckkrafter, dvs motverka att överramen svackar.

Sommartorparn Sommartorparn skrev:
vacker gård! Frontespisen helt ok och gör vinden användbar . Skulle låta den vara! Miljömässigt är det knas att ta bort fungerande lösningar enbart av estetiska skäl!
Allt beror på hur mycket vi tänker göra. Ska man byta ut takstolar så kan det kvitta om frontespisen är kvar.
Däremot skulle jag absolut avstå från att smäcka på utvändig isolering eftersom det skulle förvanska husets proportioner ! Vill du tvunget isolera så går det göra invändigt. Exempelvis mura upp en inre vägg av leca, fylla mellanrummet med perlit. Eller göra lerputs i vilken du putsar fast en tjock tretexskiva. Finns flera olika lösningar som funkar med den slags hus.
Huset är redan smalt som det är med 4.8m mellan väggarna, vill gärna undvika invändig isolering.
Du skriver att det är stor väggyta på en skånelänga,men det är ju väldigt mycket fönster också! Jag skulle tro att den största värmeförlusten sker uppåt! Det är där jag i första hand skulle isolera.
Tak och golv är förhållandevis lätta att isolera, vilket gör att om man isolerar dessa så kommer väggarna stå för ca 70% av värmeförlusten.

Sedan detta med fönster. Finns inget som förfular ett gammalt hus som moderna fönster! Man kan komma långt med renovering och energieffektivisering av befintliga fönster. Ser att fönstren inte är original. Men om träet är ok så kan man låta bygga om till spröjsade för att komma närmare den gamla looken.
Det är redan försent, fönsterna är utbytta till moderna.

13th Marine 13th Marine skrev:
Allt beror på hur mycket vi tänker göra. Ska man byta ut takstolar så kan det kvitta om frontespisen är kvar.

Huset är redan smalt som det är med 4.8m mellan väggarna, vill gärna undvika invändig isolering.

Tak och golv är förhållandevis lätta att isolera, vilket gör att om man isolerar dessa så kommer väggarna stå för ca 70% av värmeförlusten.

Det är redan försent, fönsterna är utbytta till moderna.
Du får en mera användbar övervåning om frontespisen är kvar!

Ska du isolera utvändigt måste du flytta ut fönster och dörrar så att huset inte ser hålögt ut. Och förlänga takutsprånget! Ja, du reagerade ju själv på att det inte är några små åtgärder om man vill få det snyggt! Den boendeyta du förlorar på att isolera inbändigt tjänar du tillbaka genom att behålla frontespisen. :-)

Du får en mera användbar övervåning om frontespisen är kvar!
Definitivt! Sen är frågan om man behöver just de ytorna 🙂
Ska du isolera utvändigt måste du flytta ut fönster och dörrar så att huset inte ser hålögt ut. Och förlänga takutsprånget! Ja, du reagerade ju själv på att det inte är några små åtgärder om man vill få det snyggt! Den boendeyta du förlorar på att isolera inbändigt tjänar du tillbaka genom att behålla frontespisen. :-)
Ja det ska inte vara lätt.
Men spontant vill jag hellre ha ytorna på markplan än på vinden 🤔

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Microkatten
Jag kom att tänka på hur det var när vi flyttade till vårt gamla hus för över 10 år sedan. Liksom du så höll jag på med teoretiska u-värden och tyckte att det var klena väggar energimässigt.

För det första utrymmet vi renoverade ritade jag upp fina väggritningar med en separat, inre regelvägg och gott om isolering. Korsvirkesväggar kändes mer som en estetiskt vacker yta än en modern energieffektiv vägg.

Vi gjorde också renoveringen enligt dessa tankar. Mycket blev bra, men med mera erfarenhet så hade jag inte lagt ner så mycket tid, pengar och arbete på isoleringsaspekten, och hade gjort helt annorlunda om jag gjort det idag.

Ja jag gillar att fundera och grubbla, och springer både hit och dit med tankarna och letar möjligheter och lösningar.

Min trådstart om just isolervärdet är en sådan utsvävning.

13th Marine 13th Marine skrev:
Ja jag gillar att fundera och grubbla, och springer både hit och dit med tankarna och letar möjligheter och lösningar.

Min trådstart om just isolervärdet är en sådan utsvävning.
Är nuvarande fönster något du kommer behålla, eller har dom "gjort sitt"?
Hur är markförhållandena under hus/ ytterväggar/ omgivning?
Dränerande, konstant fuktigt?

En grundläggande bra sak är att leda bort allt regnvatten ifrån taket.
Det kan göras med markrör & nedgrävda vattenkasetter med markduk runt, markrör från alla utkast som leds bort till olika placerade nedgrävda vattenkasetter.

Detta hjälper enormt mycket!
Mina ligger på 2 m djup & kassetterna är 60 cm höga, så börjar vid 1,4 m ner i marken (körbara)

J jawen skrev:
Är nuvarande fönster något du kommer behålla, eller har dom "gjort sitt"?
Har inte djupdykt i dessa, fönster är förhållandevis lätta att byta.
Jag är lite svag för flaggfönsterna från 1913.
J jawen skrev:
Hur är markförhållandena under hus/ ytterväggar/ omgivning?
Dränerande, konstant fuktigt?
Troligtvis ganska dränerande.
J jawen skrev:
En grundläggande bra sak är att leda bort allt regnvatten ifrån taket.
Det kan göras med markrör & nedgrävda vattenkasetter med markduk runt, markrör från alla utkast som leds bort till olika placerade nedgrävda vattenkasetter.
Dränera och leda bort dagvatten är tanken, ska finnas egen dagvattenledning som leder vidare till dike.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.