10 342 läst ·
48 svar
10k läst
48 svar
Leda in extra vägguttag från annat rums grupp
Njae, inte om det är flera grupper. Då blir det ju mera jobb. Men ligger rummet på endast en grupp så är det liten skillnad.
Men det gör det ju inte i det här fallet, då han leder in en annan grupp, från ett annat rum. Det skrev ju TS redan inledningsvis och således faller det redan där.
EDIT: Läste lite mera noggrant nu och det var visst två separata frågeställningar i den här tråden. Så det är som du säger. Har han bara dragit fram jord till ett uttag och det bara är en grupp, så är det inte mycket extra att utöka resten av uttagen med jord.
Men det gör det ju inte i det här fallet, då han leder in en annan grupp, från ett annat rum. Det skrev ju TS redan inledningsvis och således faller det redan där.
EDIT: Läste lite mera noggrant nu och det var visst två separata frågeställningar i den här tråden. Så det är som du säger. Har han bara dragit fram jord till ett uttag och det bara är en grupp, så är det inte mycket extra att utöka resten av uttagen med jord.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
En batteridriven har inte nätspänningsfilter som är dimensionerade för att anslutas till jordat uttag. Läckströmmen till skyddsjord är med vett och vilja större på en apparat med skyddsjord. OM man då ansluter till ett ojordat så kommer det att kittla lite om man tar i apparathöljet och samtidigt i ett jordat föremål (typ element eller brödrosten om den är jordad)
Dubbelisolerade mackapärer har en läckström till hölje som är under gränsen för vad man känner.
Men MH, det finns ett annat hot mot din laptop, statisk elektricitet, hasa omkring i filttofflor på parketten med LapToppen och anslut sedan, det blir ingen explosion men ett litet pof kan komma ur apparaten.
Protte
Dubbelisolerade mackapärer har en läckström till hölje som är under gränsen för vad man känner.
Men MH, det finns ett annat hot mot din laptop, statisk elektricitet, hasa omkring i filttofflor på parketten med LapToppen och anslut sedan, det blir ingen explosion men ett litet pof kan komma ur apparaten.
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Men Patrik??
Har ni ingen undervisning om ESD i skolan. Små elektriska urladdningar från statisk elektricitet dödar mycket elektronik. Det går att skydda apparater men det kostar och det lyckas inte alltid. Ett stort POFF känns i fingret om du hasat omkring i dina yllesockor på plastmatta på vintern och ska ta dig en .... ur kylen.
Protte
Har ni ingen undervisning om ESD i skolan. Små elektriska urladdningar från statisk elektricitet dödar mycket elektronik. Det går att skydda apparater men det kostar och det lyckas inte alltid. Ett stort POFF känns i fingret om du hasat omkring i dina yllesockor på plastmatta på vintern och ska ta dig en .... ur kylen.
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja visst ja! IC-kretsar och dyl...prototypen skrev:Men Patrik??
Protte
Men sedan så är det inte så extremt intressant heller, elektronikshiet.
//Patrik
Statisk elektricitet?
Under mina 15 år som elektronikingejör har jag nog aldrig lyckats döda något med statisk elektricitet. och då har jag ändå meckat med "lådan öppen" om man så säger. Men visst, byter jag minne så brukar jag ta i något jordat innan.
Däremot har jag fått ett oscilloskop att ryka, när man jordat proben i något man trodde var jord, men inte var det. Men det höll.
Men, om vi nu pratar om en laptop med platshölje, så har den inga problem att tåla statisk elektricitet. Oavsett om den ojordade kabeln med likström till nätagget är inkopplat eller ej.
Var skall jag ansluta min laptop för att den skall poffa? Måste prövas, har aldig märkt något förut. Ddet enda som jag vet poffar är när man drar in/ur nätagget och filterkondingarna laddas upp/ur.
Under mina 15 år som elektronikingejör har jag nog aldrig lyckats döda något med statisk elektricitet. och då har jag ändå meckat med "lådan öppen" om man så säger. Men visst, byter jag minne så brukar jag ta i något jordat innan.
Däremot har jag fått ett oscilloskop att ryka, när man jordat proben i något man trodde var jord, men inte var det. Men det höll.
Men, om vi nu pratar om en laptop med platshölje, så har den inga problem att tåla statisk elektricitet. Oavsett om den ojordade kabeln med likström till nätagget är inkopplat eller ej.
Var skall jag ansluta min laptop för att den skall poffa? Måste prövas, har aldig märkt något förut. Ddet enda som jag vet poffar är när man drar in/ur nätagget och filterkondingarna laddas upp/ur.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Det luriga är att det behöver inte gå sönder omedelbart men du har ju ett beteende som gör att det klarar sig, du tar i datorns chassie när du byter minnen.
Din plastiga Laptop är nog en hel del heltäckande metall under skalet för att klara EMC direktivet.
Protte
Din plastiga Laptop är nog en hel del heltäckande metall under skalet för att klara EMC direktivet.
Protte
Det är OT, men jag fortsätter glatt ... (TS har väl fått sina svar???)
Jag hade ett datorminne liggandes löst i täckjackans ficka en hel vinter.
En sån där nylonjacka, som inte bara har noll skydd mot statiska laddningar utan tvärtom tom brukar bidra till statisk elektricitet.
På vårkanten tänkte jag att det är nog lika bra att kasta bort det, men nyfiken som jag var så provade jag köra med det i en dator. Mycket förvånad kunde jag konstantera att det fortfarande fungerade. Det var, såvitt jag minns, ett 32 pinnars 4MB, så det är ju inte samma smala kretsteknologi som i dagens minne, men men ...
Jag hade ett datorminne liggandes löst i täckjackans ficka en hel vinter.
En sån där nylonjacka, som inte bara har noll skydd mot statiska laddningar utan tvärtom tom brukar bidra till statisk elektricitet.
På vårkanten tänkte jag att det är nog lika bra att kasta bort det, men nyfiken som jag var så provade jag köra med det i en dator. Mycket förvånad kunde jag konstantera att det fortfarande fungerade. Det var, såvitt jag minns, ett 32 pinnars 4MB, så det är ju inte samma smala kretsteknologi som i dagens minne, men men ...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Men men men en del av dagens pytteteknologi lämnar in för 100 volt statisk el.
Runt dessa prylar sitter det en massa annat som tål mer.
Protte
Runt dessa prylar sitter det en massa annat som tål mer.
Protte
Ja, varför tror du annars jag gör det?prototypen skrev:
För strålade och ledningsbunden EMC, ja. För ESD så är det filter/drosslar/signaltransformat som gäller. Eller köpa kretsar som tål ESD, många IO-kretsar gör det.
Datorn går inte sönder av ojordat uttag.
Plasten runt laptopen spelar ingen större roll när det gäller den statiska elektriciteten som kan byggas upp i normal hemma/kontorsmiljö. Laddningar kan röra sig utmärkt även utanpå isolerande material vid höga spänningar (många kV). Isolermaterialen kan även fungera som dielektrikat i en kondensator. Den laddas vid en statisk urladdning. Värst utsatt är förstås direkt berörbara delar (kontakter osv).
ESD hanteras med avledning och utjämning, inte isolering.
ESD hanteras med avledning och utjämning, inte isolering.