Hej fina medlemmar, Vi kollar på ett tvåvåningshus med källare, byggt för ca 80 år sedan, och har planritningarna. Jag undrar om någon här kan hjälpa oss att tänka kring möjliga ändringar.

Vi funderar på om det går att:

• Öppna upp mer mellan kök, vardagsrum och allrum
• Göra om ett fönster i allrummet till en dörr ut till altan/glashus för mer social yta
• Skapa ett litet extra sovrum i ett hörn av området
• Eventuellt koppla in en kamin i murstocken
* Göra en 7 kvm farstu för mer yta.

Övrigt:
* Tänkt om bärande väggar, ska visa en konstruktör självklart.
* Huset har källare så flytt är enklare.
• Planritning finns i bilderna
• Som skrev, vi ska självklart konsultera konstruktör.

Tror ni detta är möjligt att ha en fin layout ? Är det någon som gjort liknande ändringar eller har tips? Gärna med enkla skiss eller idéer från er om ni vill! Tusen Tack !
 
  • Planritning av entréplan med allrum, vardagsrum, kök, hall, WC och klädkammare. Innehåller även trappor, dörrar och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej,
Köket är stort och jag ser många möjligheter mellan en fin öppen koppling mellan kök och vardagsrum. Även kopplingen till allrummet går det att göra något bra av. Jag skulle spontant avråda mot ett extra sovrum på denna våning. Hörnet vid wc är ju förstås ett uppenbart alternativ för ett extrarum, men det behöver vara väldigt litet för att inte förstöra vardagsrummet. Hur ska allrummet användas? Jag skulle försöka undvika att ha toalettdörren mot det rummet
 
Purre
Åt vilket håll är taket? Men det känns spontant som att väggen mellan kök och vardagsrum är bärande.
 
Cheesen
Har ni tänkt flytta huset?
Vilken konstruktion är det?
Hur kommer man åt källaren idag?
Varför har man ändrat entren? Blir det konstigt om man skulle flytta tillbaka den?
Tänk på att bygglov behövs om ni ska riva i bärande väggar och då får ni nog fundera på tillgänglighetsanpassning med badrum, tvätt och sovrum på nedre våning
 
Redigerat:
Drt är med största sannolikhet en bärande vgg som måste avväxlas, kan kara trixigt.

Personligen tycker jag en öppen planlösning skulle förstöra huset.

Vill ni absolut ha öppen planlösning är det kanske bättre att rikta in sig på en relativt nybyggd enplansvilla då det ofta är fribärande takstolar
 
Köket verkar ju vara byggt för att kunna få plats med ett ordentligt matbord, jag instämmer med ovan talare att i det här fallet är det nog bättre att behålla planlösningen
 
Hej alla! Det är stor sannolikhet att det är en bärande vägg o går stödjas, och som jag skrev tidigare kommer vi självklart anlita en konstruktör. Med det sagt betyder det väl inte att en ny design eller planlösning är omöjlig? 🙂
 
Purre Purre skrev:
Åt vilket håll är taket? Men det känns spontant som att väggen mellan kök och vardagsrum är bärande.
Taket lutar mot norr o söder sida av ritningen. De är förmodligen bärande o ska konsultera med en konstruktör att ge stöd med balk o eller inte öppna för mycket väggar o sen ger stöd..
 
M mlbckstrm skrev:
Hej,
Köket är stort och jag ser många möjligheter mellan en fin öppen koppling mellan kök och vardagsrum. Även kopplingen till allrummet går det att göra något bra av. Jag skulle spontant avråda mot ett extra sovrum på denna våning. Hörnet vid wc är ju förstås ett uppenbart alternativ för ett extrarum, men det behöver vara väldigt litet för att inte förstöra vardagsrummet. Hur ska allrummet användas? Jag skulle försöka undvika att ha toalettdörren mot det rummet
Tack. Jag tänkte ha matbord i allrummet o som sagt en direkt eller sidodörr till altan, uterummet..tackar..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.