Hej fina medlemmar, Vi kollar på ett tvåvåningshus med källare, byggt för ca 80 år sedan, och har planritningarna. Jag undrar om någon här kan hjälpa oss att tänka kring möjliga ändringar.
Vi funderar på om det går att:
• Öppna upp mer mellan kök, vardagsrum och allrum
• Göra om ett fönster i allrummet till en dörr ut till altan/glashus för mer social yta
• Skapa ett litet extra sovrum i ett hörn av området
• Eventuellt koppla in en kamin i murstocken
* Göra en 7 kvm farstu för mer yta.
Övrigt:
* Tänkt om bärande väggar, ska visa en konstruktör självklart.
* Huset har källare så flytt är enklare.
• Planritning finns i bilderna
• Som skrev, vi ska självklart konsultera konstruktör.
Tror ni detta är möjligt att ha en fin layout ? Är det någon som gjort liknande ändringar eller har tips? Gärna med enkla skiss eller idéer från er om ni vill! Tusen Tack !
Vi funderar på om det går att:
• Öppna upp mer mellan kök, vardagsrum och allrum
• Göra om ett fönster i allrummet till en dörr ut till altan/glashus för mer social yta
• Skapa ett litet extra sovrum i ett hörn av området
• Eventuellt koppla in en kamin i murstocken
* Göra en 7 kvm farstu för mer yta.
Övrigt:
* Tänkt om bärande väggar, ska visa en konstruktör självklart.
* Huset har källare så flytt är enklare.
• Planritning finns i bilderna
• Som skrev, vi ska självklart konsultera konstruktör.
Tror ni detta är möjligt att ha en fin layout ? Är det någon som gjort liknande ändringar eller har tips? Gärna med enkla skiss eller idéer från er om ni vill! Tusen Tack !
Redigerat:
Hej,
Köket är stort och jag ser många möjligheter mellan en fin öppen koppling mellan kök och vardagsrum. Även kopplingen till allrummet går det att göra något bra av. Jag skulle spontant avråda mot ett extra sovrum på denna våning. Hörnet vid wc är ju förstås ett uppenbart alternativ för ett extrarum, men det behöver vara väldigt litet för att inte förstöra vardagsrummet. Hur ska allrummet användas? Jag skulle försöka undvika att ha toalettdörren mot det rummet
Köket är stort och jag ser många möjligheter mellan en fin öppen koppling mellan kök och vardagsrum. Även kopplingen till allrummet går det att göra något bra av. Jag skulle spontant avråda mot ett extra sovrum på denna våning. Hörnet vid wc är ju förstås ett uppenbart alternativ för ett extrarum, men det behöver vara väldigt litet för att inte förstöra vardagsrummet. Hur ska allrummet användas? Jag skulle försöka undvika att ha toalettdörren mot det rummet
Har ni tänkt flytta huset?
Vilken konstruktion är det?
Hur kommer man åt källaren idag?
Varför har man ändrat entren? Blir det konstigt om man skulle flytta tillbaka den?
Tänk på att bygglov behövs om ni ska riva i bärande väggar och då får ni nog fundera på tillgänglighetsanpassning med badrum, tvätt och sovrum på nedre våning
Vilken konstruktion är det?
Hur kommer man åt källaren idag?
Varför har man ändrat entren? Blir det konstigt om man skulle flytta tillbaka den?
Tänk på att bygglov behövs om ni ska riva i bärande väggar och då får ni nog fundera på tillgänglighetsanpassning med badrum, tvätt och sovrum på nedre våning
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Drt är med största sannolikhet en bärande vgg som måste avväxlas, kan kara trixigt.
Personligen tycker jag en öppen planlösning skulle förstöra huset.
Vill ni absolut ha öppen planlösning är det kanske bättre att rikta in sig på en relativt nybyggd enplansvilla då det ofta är fribärande takstolar
Personligen tycker jag en öppen planlösning skulle förstöra huset.
Vill ni absolut ha öppen planlösning är det kanske bättre att rikta in sig på en relativt nybyggd enplansvilla då det ofta är fribärande takstolar
Tack. Jag tänkte ha matbord i allrummet o som sagt en direkt eller sidodörr till altan, uterummet..tackar..M mlbckstrm skrev:Hej,
Köket är stort och jag ser många möjligheter mellan en fin öppen koppling mellan kök och vardagsrum. Även kopplingen till allrummet går det att göra något bra av. Jag skulle spontant avråda mot ett extra sovrum på denna våning. Hörnet vid wc är ju förstås ett uppenbart alternativ för ett extrarum, men det behöver vara väldigt litet för att inte förstöra vardagsrummet. Hur ska allrummet användas? Jag skulle försöka undvika att ha toalettdörren mot det rummet
Klicka här för att svara
