10 342 läst ·
48 svar
10k läst
48 svar
Leda in extra vägguttag från annat rums grupp
Ja här finns det väl inte mycket att tillägga .. 
Det enda jag kommer på: Testa JFBn med testknappen regelbundet, en 5-10ggr /år. Då erbjuder den ett mycket förstärkt personskydd.
edit:
Vad för testintervall tycker ni är lämpligt, elmont, floppman m.fl?
Tillverkarna brukar väl skriva "monthly" och då ska man kanske egentlgen lyda dom.
edit2:
Att ha en JFB gör det alltså inte tillåtet att blanda jordat och ojordat.
Det enda jag kommer på: Testa JFBn med testknappen regelbundet, en 5-10ggr /år. Då erbjuder den ett mycket förstärkt personskydd.
edit:
Vad för testintervall tycker ni är lämpligt, elmont, floppman m.fl?
Tillverkarna brukar väl skriva "monthly" och då ska man kanske egentlgen lyda dom.
edit2:
Att ha en JFB gör det alltså inte tillåtet att blanda jordat och ojordat.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är väl inget problem, det är bara att fortsätta jorda resten också.
Protte
Protte
Min fråga var iofs inte OM det var tillåtet utan varför det INTE var det? Alltså, jag har jordat uttag till min dator i ett rum där övriga uttag är ojordade. Och problemet är vaddå?? Om nåt går sönder på datorn så kommer antingen nåt att brinna upp eller så går säkringen. Detsamma händer väl i övriga uttag om nåt som är anslutet går sönder, antingen brinner prylarna upp eller så går säkringen. För inte blir väl skadan och/eller följderna värre om en lampa ansluten till ett ojordat uttag går sönder bara för att det i rummet finns ett jordat uttag??? Det jordade uttaget sitter ju inte ihop med det ojordade på nåt viss så vad är problemet. Och JA, jag har förstått att det inte är tillåtet/lagligt att blanda uttag men fortfarande inte förstått varför?? Det är mycket som är olagligt tex gå mot röd gubbe, sätta för breda hjul på bilen, cykla utan lyse, osv osv det betyder vare sig att vi alla följer reglerna eller ens att reglerna är vettiga.
Du har fått svaret men tydligen inte förstått det, Floppman gav det i inlägg 10. Och problemet är knappast att nån dator eller nån annan maskin kan gå sönder utan vad som kan hända med den människa som blir utsatt för felet. Och att uttagen inte sitter ihop har ingen betydelse för det finns så många sätt att få en ojordad och jordad apparat sida vid sida man kan ju tex. använda sladdar. Förstår du inte fortfarande kanske nån annan orkar skriva en utförligare förklaring.
Du verkar bekymra dig för de materiella skadorna, de är som sagt det lilla problemet i detta, liv är svåra att värdera... De regler som finns innehållande jord och nolla hade inte funnits utan anledning. "bögregler" finns säkert inom el, men de handlar knappast om skyddsjordning...
En JFB skyddar såväl jordat som ojordat uttag, men ska ses som en tilläggsförsäkring...
En JFB skyddar såväl jordat som ojordat uttag, men ska ses som en tilläggsförsäkring...
Låter otroligt att en trasig jordfelsbrytare skulle kunna orsaka struma. Oavsett sexuell läggning.elmont skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är en medlem på detta forumet som knycker r, han är från västerbotten och är visst elektriker.
Det är därför elmont får ett jodfel.
Potte
Det är därför elmont får ett jodfel.
Potte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Nu ska vi se om jag orkar förklara då..
Om man har ett ojordat rum (med trägolv och blablabla) så har man, i teorin, en isolerad miljö. Skulle t.ex. en lampas hölje bli strömförande så skulle först och främst ingen säkring lösa, men sen om man tog i den så skulle det inte finnas någon annan potential i närheten att man skulle kunna fastna och strömmen gick genom kroppen. Skulle man däremot dra in skyddsjord till ett av uttagen för t.ex. en dator, så om man kom åt både den strömförande lampan och det skyddsjordade höljet på datorn så skulle nog vårt jordklot vara en människa lättare.
Om alla uttag var skyddsjordade så hade säkringen löst så fort det blev ett fel i lampan.
Men som sagt, detta gäller i teorin. Bara för att man inte har blandat ojordade och jordade uttag i samma rum så kan det ju fortfarande t.ex. finnas ett vanligt vattenburet element med en annan potential...
//Patrik
Om man har ett ojordat rum (med trägolv och blablabla) så har man, i teorin, en isolerad miljö. Skulle t.ex. en lampas hölje bli strömförande så skulle först och främst ingen säkring lösa, men sen om man tog i den så skulle det inte finnas någon annan potential i närheten att man skulle kunna fastna och strömmen gick genom kroppen. Skulle man däremot dra in skyddsjord till ett av uttagen för t.ex. en dator, så om man kom åt både den strömförande lampan och det skyddsjordade höljet på datorn så skulle nog vårt jordklot vara en människa lättare.
Om alla uttag var skyddsjordade så hade säkringen löst så fort det blev ett fel i lampan.
Men som sagt, detta gäller i teorin. Bara för att man inte har blandat ojordade och jordade uttag i samma rum så kan det ju fortfarande t.ex. finnas ett vanligt vattenburet element med en annan potential...
//Patrik
Redigerat:
Jo då jag förstog Floppman men håller inte riktigt med om den stora faran då risken är obefintlig att man råkar ut för det som beskrivs i det här fallet Och jag vet rätt väl vad som händer i kroppen när den drabbas av el också så det gör jag vad jag kan för att undvika, min avsikt var inte att propagera för att man inte ska ha respekt för el men det kanske framstår så ändå. Fick svar på min fråga och förstog svaret till slut också
Tack för det!
Nu såg jag efter att ha postat inlägget att Patrik tog sej tid att svara ännu utförligare, Tack för att Du orkade det! Risken att vara i närheten av ett element är ju avsevärt mycket större än att hålla i datorn om/när nåt i ett ojordat uttag trasslar, det var också så jag trodde att det var från början.
Nu såg jag efter att ha postat inlägget att Patrik tog sej tid att svara ännu utförligare, Tack för att Du orkade det! Risken att vara i närheten av ett element är ju avsevärt mycket större än att hålla i datorn om/när nåt i ett ojordat uttag trasslar, det var också så jag trodde att det var från början.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Tänk dig om du sitter vid din skyddsjordade dator med foten på datorhöljet, det börjar bli mörkt och du bestämmer dig för att tända golvlampan som står en halv meter ifrån dig kopplad i ett ojordat uttag bredvid. Lampan har blivit strömförande och du får dig, minst sagt, en liten överaskning när du snuddar lamphöljet med handen...Jan-Å skrev:Jo då jag förstog Floppman men håller inte riktigt med om den stora faran då risken är obefintlig att man råkar ut för det som beskrivs i det här fallet Och jag vet rätt väl vad som händer i kroppen när den drabbas av el också så det gör jag vad jag kan för att undvika, min avsikt var inte att propagera för att man inte ska ha respekt för el men det kanske framstår så ändå. Fick svar på min fråga och förstog svaret till slut ocksåTack för det!
En fullt möjligt situation, enligt mig!
//Patrik
Jo sånt skulle kunna hända, men inte hos mej så som det ser ut i huset det förutsätter att man har uttagen i närheten av varann och dessutom blandar enheter från jordat/ojordat i närheten av varann vilket jag inte gjort och självklart inte kommer att göra heller efter att ha läst den här trådenPatrik_Hed skrev:Tänk dig om du sitter vid din skyddsjordade dator med foten på datorhöljet, det börjar bli mörkt och du bestämmer dig för att tända golvlampan som står en halv meter ifrån dig kopplad i ett ojordat uttag bredvid. Lampan har blivit strömförande och du får dig, minst sagt, en liten överaskning när du snuddar lamphöljet med handen...
En fullt möjligt situation, enligt mig!
//Patrik
Jag började med datorn eftersom min ena son som är it-konsult och den som bygger våra datorer i familjen säger att det absolut ska vara jordat uttag till datorerna.
Jorda alla då, nu med en gång.
Verkar inte finnas några bra skäl att avstå.
Du kan givetvis jobba dig fram med ett rum i taget, glöm inte att jorda takarmaurerna också.
Man kan givetvis inte montera ett elsystem baserat på att husägaren lovar att "men jag gör inte så!", det kommer ju alltid en ny husägare förr eller senare.
Du har fått ditt svar, både vad regelverket säger och varför det är så.
Att sen diskutera risker och sannolikheter kan ju vara kul rent filosofiskt.
Verkar inte finnas några bra skäl att avstå.
Du kan givetvis jobba dig fram med ett rum i taget, glöm inte att jorda takarmaurerna också.
Man kan givetvis inte montera ett elsystem baserat på att husägaren lovar att "men jag gör inte så!", det kommer ju alltid en ny husägare förr eller senare.
Du har fått ditt svar, både vad regelverket säger och varför det är så.
Att sen diskutera risker och sannolikheter kan ju vara kul rent filosofiskt.
Jorda alla uttag är en stor operation, att dra jordkabel i alla rör och bestämma i vilken ordning, börja i centralen och sen se till att allt (ALLT) blir som det ska bli, förmodligen ska man göra nåt mer också som jag inte tänkte på
Det är ett elektrikerjobb hos mej och han kommer till garageprojektet om nån vecka så då ska jag påbörja den diskussionen också. Att dra fram ett jordat uttag från ett en skarvdosa där elektrikern förberett för flera uttag i en koppling är nåt helt annat, det gör jag själv men när sen den här tråden tar upp blandningen av dosor vill jag förstås veta vad och varför?? Nu vet jag
Tack igen till Er som tar er tiden att tjata med mej!