Mikael_L
För egen del vill jag i princip inte få någon längre räckvidd än helljusen, utan helst bara mer upplyst på sidorna och lite starkare inom helljuset räckvidd.
Jag vill få en bättre chans att upptäcka rådjur och människor som helt huvudlöst går längs vägen utan reflex.

Längre räckvidd betyder bara att jag kan köra ännu mindre andel med helljus då det finns så förbålt mycket mötande bilar överallt. :)

Joens skrev:
Allt handlar om vilka krav man har. Jag eftersöker inte dagsljus på natten när jag kör bil utan jag ville ha en förbättring utan att lägga för mycket pengar samt små lampor.
Tittade på sådana halgenramper för ett par år sedan och det var väl tanken att köpa något sånt men det blev aldrig av.

Obetydligt är att ta i tycker jag.

[länk]
Hen hade mycket att sälja ialla fall :-)

Mikael_L skrev:
Däremot kan du skippa vippströmbrytaren i bilden, om du kan tänka dig att extraljusen lyser alltid när helljuset är på.
Vad är det för nackdel med att extraljuset alltid lyser när helljuset är på?
Är det värt det extra arbetet att fixa med strömbrytare inne i bilen?

I vissa förhållanden, tex snö eller dimma, är det otrevligt med extraljus på eftersom du får allt ljus på nederbörden ett par meter framför bilen => du ser ingenting. Lite för mycket ljus är alltid bäst utom när det snöar eller är dimmigt, då kan lite mindre vara lagom......

Mikael, joes: Vill man se djur på sidorna behövs längd för att man ska hinna stanna + avsevärt mer ljus på bredden för att du ska hinna reagera själv.....men givetvis ska man själv avgöra vad man tycker är "lagom" och förstås också hur djupt man vill gräva i plånboken. Dock är inte bra ljus speciellt dyrt. Jag gissar att EN billig SIM-lykta + konvertering lyser mer än de flesta led-ramper. Fast det skulle kanske se lite löjligt ut.

• Gilla
VikHe och 1 till
  • Laddar…
Att dra in en kontrollknapp för extraljusen i hytten är ju 3 ggr så mycket jobb som resten av monteringen. Finns det ingen trådlös lösning?

Annars tror jag att det som har störst inverkan på trafiksäkerheten är bredden på ljuset och inte längden. Längre räckvidd innebär ju mer körning med halvljus. När det gäller större djur är det viktigare att man faktiskt hinner få ner farten än att man inte kör på djuret. Någonstans kring 70 km/h går gränsen för att överleva en krock med älg (beror på bilmodell). Ligger du i 90, får möte, släcker helljuset och dina xenonkonverterade big knick och en älg hoppar ut 20 meter framför bilen så blir det en otrevlig inblandning av dig i älgskaven. Men om du ser älgen på 50 meters håll så har du troligen fått ner hastigheten till 70 innan det smäller.

Så, tiotusenkronorsfrågan, ska vi optimera belysningen för att få möte, 2% av körtiden, eller optimera för att se älgen bra de övriga 98%?

Ofta, väldigt ofta när jag kör hem på kvällarna så får jag inte en enda chans att köra igång helljuset medans när jag kör till jobbet okristligt tidigt så kan jag köra med helljus nästan hela tiden.

Hade jag kört till jobbet när jag borde så hade jag nog haft ungefär lika lite helljustid tid med.

Men när man ligger och kör på små skogsvägar till svärföräldrarna så är det ju rätt trevligt med riktigt ljus.

Men kör man på sådana vägar där man kör 10mil utan möte mer än ett par ggr då är det ju en annan sak.

Men det är ju helt beroende på vad man är ute efter.

Jag förstår att detta är inte är så bra ljus som det går att få men det täcker mina behov.
Samtidigt som du kanske behöver en uppsättning xenonlampor för att täcka ditt behov.

Det betyder inte att någon av oss har rätt eller fel. Bara att vi har olika behov och prioriterar annorlunda.

Hade jag varit tvungen att montera stora as till NBB eller något sånt så hade jag helt enkelt låtit bli.
Detta är lagom för mig helt enkelt.

MathiasS skrev:
Så, tiotusenkronorsfrågan, ska vi optimera belysningen för att få möte, 2% av körtiden, eller optimera för att se älgen bra de övriga 98%?
För att bromsa in för en älg i 90 km/h behöver man ungefär 70 m stoppsträcka. 30 meter för reaktionstiden och 40 för att få stopp på bilen. Så rimligt är väl att optimera belysningen så att man har ungefär 100-150 m bra sikt om man räknar med mycket landsvägskörning i laglig hastighet. Vanlig helljus har ofta en räckvidd på 250 meter. Står det vilt på vägen så ska det räcka för att få stopp på bilen.

Nu har jag monterat extraljus på bilen. Det blev 3 st Sim med 60w xenonkit. Köpte 3 fjärrljusbild(bred) och ångrar det inte. Har alltid haft två fjärr och ett pencil men saknar inte pencilkäglan ett dugg. Nu kan jag ställa ljusen riktigt brett och får inga glapp i ljusbilden. Väldigt skönt på mindre, krokiga vägar.
Blev lite imponerad av Simarna, de kostade trots allt bara 200kr/st. Riktigt bred ljusbild och med xenon i dom lyser det även långt.
Problemet jag hade med mina gamla 55w speedstart xenonkit är borta med kitet jag har nu. De nya lyser fullt på 3-4 sek vid -15gr och lyser ganska bra från start. De gamla lös väldigt dåligt vid uppstart och tog säkert 10 sek att få full styrka på. Men de betalade jag bara 250kr/st för, de nya var dyrare.
Kollade lite Led-belysning. Kom fram till följande:
Runda lampor på 60w med 12 linser lös ganska långt med ljusbilden sög. De vägde 2kg styck och var dyr även från kina. Led-ramper finns det massor av. Hittade en ramp som hette VisionX och lös fruktansvärt bra, men den kostade 15000 på swedol. De billigare lyser bättre än orginal helljus men duger bättre som arbetsljus. Hänger jag saker på bilen vill jag det ska lysa bra. Jag håller inte på och letar mynt framför bilen då jag kör.
Så det var bara att konstatera att Led inte är moget än jämfört mot xenonkonverterade halogenstrålkastare. Antingen för dyrt eller sämre ljus.
Det är även en djungel med ballaster och lampor men nu verkar jag köpt ett bra kit.

S
MathiasS skrev:
skall va 50/50 man vill inte köra på älg och man vill inte blända någon så dom börjar vingla

Jag tänker att sannolikheten för att jag träffar en älg är ungefär lika stor när jag får möte eller kör själv, såleds direkt proportionell mot körtiden => optimera för de 98%en.

Dessutom är det ju inte direkt så att man är blind när man bländat av även om den del verkar tro det.

Mell skrev:
Blev lite imponerad av Simarna, de kostade trots allt bara 200kr/st. Riktigt bred ljusbild och med xenon i dom lyser det även långt.
Vänta ett år får du se... Mina hade rostat sönder. Fick bara lös två av skruvarna för att sedan kunna bända ut reflektorn för lampbyte. Och plastsargen ville inte komma av utan att falla i delar så nu är den inramad med silvertejp! Men med xenon kanske du slipper byta lampa.

• Gilla
vitamin
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Vänta ett år får du se... Mina hade rostat sönder. Fick bara lös två av skruvarna för att sedan kunna bända ut reflektorn för lampbyte. Och plastsargen ville inte komma av utan att falla i delar så nu är den inramad med silvertejp! Men med xenon kanske du slipper byta lampa.
Du kanske drog åt skruvarna för hårt och spräckte rostskyddet som är på dem? Tips för simägare är att inte dra för hårt i de 4 skruvarna, eller pensla på bättre rostskydd på baksidan.

Joens skrev:
Allt handlar om vilka krav man har. Jag eftersöker inte dagsljus på natten när jag kör bil utan jag ville ha en förbättring utan att lägga för mycket pengar samt små lampor.
Tittade på sådana halgenramper för ett par år sedan och det var väl tanken att köpa något sånt men det blev aldrig av.

Obetydligt är att ta i tycker jag.

[länk]
Details about VE4A 7INCH 36W CREE LED WORK LIGHT BAR 2520LM FLOOD BEAM 4X4 OFFROAD LAMP SPOT

Så inte konstigt att MathiasS tycker att de ser ut som backljus. En kompis till mig ringde och var lyrisk över att biltema fått in led-extraljus, jag påtalade att det är nog inte extraljus det gäller.

En tråkig nackdel är att med ljus även nära bilen luras man att titta där också och inte längre fram som blir med mörker framför bilen och rätt ljusbild framåt

Jag vill också ha en bredare än en längre ljusbild (dock inte endast bred). Men jag förstår inte argumentet med att man får köra kortare sträckor med helljus om de lyser för långt.
Jag vet inte vad ni kör på för vägar, men det är ytterst sällan jag kör på en raksträcka och möter en bil utan att blända av. Oavsett vilka helljus man har. I alla fall på de vägar jag kör på. Men ni andra kanske bara kör på flygfält? ;)

• Gilla
Alriksson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.