Exakt, dom där är ju till för t.ex traktorer och grävmaskiner speciellt om dom sitter på taket riktade ner mot marken runt maskinen. Då är dom sk-tbra, men på en bil som körs på vägen? Nä.PeterStrandberg skrev:
Redigerat:
Tillkommer ca 3 meter kabel, en knapp några kabelskor och 30-40 min i arbetstid skulle jag vilja säga. om man inte har en halvny volvo eller liknande då tillkommer en knapp och 10 minuter arbete...Mikael_L skrev:
Hur i helskotta gör man egentligen för att dra in kabel och sätta en knapp på instrumentpanelen? Jag fick för mig att man måste hitta någon tätad öppning mellan motorrummet och förarhytten, ta bort hela instrumentpanelen, borra hål i den för knappen, dra igenom kabeln och klamra upp den och sen täta genomföringen igen på något sätt.
(Nej jag är inte någon bilmekare av rang.)
(Nej jag är inte någon bilmekare av rang.)
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Jag ser i din info att du har ort: Stockholm, så jag kan förklara för dig. Här uppe, och även Västernorrland där jag kommer från, är det ofta man kan ligga på med helljus länge vid möte.Anna1984 skrev:Jag vill ocha en bredare än en längre ljusbild (dock inxenon i dast bred). Men jag slå avstår inte argumentet med attbaklyktorköra kortare sträckor med helljus om de lyser för långt.
Jag vet inte vad ni kör på för vägar, men det är ytterst sällan jag kör på en raksträcka och möter en bil utan att blända av. Oavsett vilka helljus man har. I alla fall på de vägar jag kör på. Men ni andra kanske bara kör på flygfält?![]()
På halogenljusens tid kunde man se på vägen hur lång ljusen nådde, och blända av först då. Dock får man en mörk fläck mellan bilarna när båda slår över till halvljus (och man är mest orolig att nåt vilt ska dyka upp).
Detta även med halogen-extraljus.
Nu när jag antingen kör bil med xenon-extraljus eller den andra bilen med 100w xenon i helljuset måste man slå av direkt man ser fram- eller baklyktor då man kokar näthinnan på sina mottrafikanter
Just nu är det en Citroën C5, med xenonljus - just för att slippa extraljus. Extraljusen var på gammelbilen.MathiasS skrev:
Då ska man helst ha en billyft för att göra genomföringen?