7 566 läst · 13 svar
8k läst
13 svar
LED: 12v eller 240v?
Vad är största skillnaden mellan 12v-system och 240v-system när man pratar LED-belysning? Jag trodde att folk valde 12v-system därför att 12v-halogenlampor utvecklar mindre värme och det blir då lättare att placera spottarna. Med LED-belysning borde ju detta argument falla bort då även 240v-LED-lampor utvecklar relativt lite värme. Med 240v slipper man ju placera en trafo nånstans så det borde vara det givna valet.
Är det något jag missat här?
Är det något jag missat här?
Det sitter ett inbyggt drivsteg i 230V LED som gör en "fusk"-likström till dioderna.
Drivsteget sitter inbyggt i lampsockeln vilket ger större inbyggnadsmått,
Drivsteget sitter inbyggt i lampsockeln vilket ger större inbyggnadsmått,
Hej,
Fördelen med att köra på 230V LED är att du kan använda "konvetionella" armaturer. Livslängden på ljuskällorna är 30000- 50000h, men saker kan ju hända och då slipper du byta armaturen. Annars är det precis som ziddhartha säger. I vanliga downlight brukar det dock inte vara ett problem. Det bästa är att du sparar massor av pengar på att använda LED. Om du använder en 7W LED istället för en 50W halogen, så sparar du nästan 2500 SEK över ljuskällans livslängd!
Fördelen med att köra på 230V LED är att du kan använda "konvetionella" armaturer. Livslängden på ljuskällorna är 30000- 50000h, men saker kan ju hända och då slipper du byta armaturen. Annars är det precis som ziddhartha säger. I vanliga downlight brukar det dock inte vara ett problem. Det bästa är att du sparar massor av pengar på att använda LED. Om du använder en 7W LED istället för en 50W halogen, så sparar du nästan 2500 SEK över ljuskällans livslängd!
Det jag ser som en fördel med klenpända spotar (12V eller 24V) är att de ej omfattas av elsäkerhetsföreskrifter eftersom de räknas SELV/PELV och kan därför sättas på områden där vanliga 230V-spotar är förbjudna/strikt reglerade när det gäller IP-klass osv.
Det är t.ex. möjligt att sätta en 12/24V spot ovanför badkaret/duschen utan att vara någon speciell IP-klass, helt enkelt för att så låg spänning ej är för farlig i fuktigt utrymme.
Det är t.ex. möjligt att sätta en 12/24V spot ovanför badkaret/duschen utan att vara någon speciell IP-klass, helt enkelt för att så låg spänning ej är för farlig i fuktigt utrymme.
12 V system omfattas dock av starkströmsföreskrifterna om strömmen överstiger 10 A. Lätt hänt med 3 st 50 W spottar, exvis.
Notera även att lågspännings LED oftast seriekopplas till en strömkälla medan dito halogen parallelkopplas till en spänningskälla. Med 230 V-system slipper man den problematiken.
Notera även att lågspännings LED oftast seriekopplas till en strömkälla medan dito halogen parallelkopplas till en spänningskälla. Med 230 V-system slipper man den problematiken.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 095 inlägg
Frågan hur det är med förlusterna i drivsteg som är inbyggda i 230V-LED-lampor. Dom lär ju inte vara mer avancerade än absolut nödvändigt för funktionen, även om ett simpelt motstånd inte duger för en 7W LED. En elektronisk transformator är i praktiken ett switchat nätaggregat med troligen betydligt mindre förluster. Nån som har dissekerat en 230V LED-lampa?
Transformator lär ju inte behövas. Skulle tro att dom bara switchar med 5% duty cycle. Det blir inga förluster att tala om.
EDIT: Duty cycle beror ju förstås på hur dioderna är kopplade..
EDIT: Duty cycle beror ju förstås på hur dioderna är kopplade..
Redigerat:
Man ska ändå följa IPklassningen! (IP-klass har inget med spänning att göra) Inte för att det är farligt men för att tex IP20 LED inte är gjord för att klara av fuktiga miljöer. Däremot ska halogenspottar som sitter där det finns risk för fattenstänk ha ett skyddsglas (har ej IP20), detta pga att en varm lampa som får vatten på sig kan spricka/sprängas med glassplitter som följd. Spelar ingen roll då om det är 230V eller 12V.dalaerik skrev:Det jag ser som en fördel med klenpända spotar (12V eller 24V) är att de ej omfattas av elsäkerhetsföreskrifter eftersom de räknas SELV/PELV och kan därför sättas på områden där vanliga 230V-spotar är förbjudna/strikt reglerade när det gäller IP-klass osv.
Det är t.ex. möjligt att sätta en 12/24V spot ovanför badkaret/duschen utan att vara någon speciell IP-klass, helt enkelt för att så låg spänning ej är för farlig i fuktigt utrymme.
Samt att om man fäller in IP20 spottar i ett nersänkt badrumstak är det större risk att fukt stiger upp genom spottarna. Jag tror dock knappast att det är speciellt stor risk för fuktskador i taket pga detta... Däremot om dina IP20 LED spottar som sitter i badrum går sönder så lär du inte få nya på garantin.
Redigerat:
Det sitter drivdon i både 12V och 230V. Leden jobbar med ca 5V.
Använder du 230V så underlättas att du inte behöver trafos. BEroende på val av led kan du däremot behöva ett drivdon. "Retrofit" dvs lampor att koppla direkt i befintlig anläggning finns dock både för 12V och 230V. Dvs de har alla drivdon innbyggda i Ledarmaturen. (Det vanligaste om du köper på tex Jula eller claesohlson etc).
Tänk dock på att denna typ av Led ALDRIG kan dimmas. Du kan mao bara ha av/på brytare. Det kommer att komma ut leddioder med inbyggda drivdon som kan dimmas med konventionella dimmers. Men det kan ta lite tid, då ingen standrad verkar fattats fullt ut. Dimmbar led är dessutom extremt dyrt.
För att dimma led idag, krävs i praktiken lågvolts dioder, utan innbyggda drivdon. (Ja jag vet att det finns alternativ, men inte realistiskt för de flesta) I kombination med dimmbara externa drivdon. Det krävs att Diod, drivdon och Dimmer matchar varandra. Detta gör det mycket svårt för den oinvigde att få det att fungera om man inte väljer att köpa ett "komplett" system.
Så för att göra en lång historia kort. Använd den spänning som passar dig bäst, installationsmässigt. Räkna inte med att dimma, om du inte anpassar hela systemet efter det. Vilket ofta är svårt om det rör sig om utbyta i befintlig installation.
Använder du 230V så underlättas att du inte behöver trafos. BEroende på val av led kan du däremot behöva ett drivdon. "Retrofit" dvs lampor att koppla direkt i befintlig anläggning finns dock både för 12V och 230V. Dvs de har alla drivdon innbyggda i Ledarmaturen. (Det vanligaste om du köper på tex Jula eller claesohlson etc).
Tänk dock på att denna typ av Led ALDRIG kan dimmas. Du kan mao bara ha av/på brytare. Det kommer att komma ut leddioder med inbyggda drivdon som kan dimmas med konventionella dimmers. Men det kan ta lite tid, då ingen standrad verkar fattats fullt ut. Dimmbar led är dessutom extremt dyrt.
För att dimma led idag, krävs i praktiken lågvolts dioder, utan innbyggda drivdon. (Ja jag vet att det finns alternativ, men inte realistiskt för de flesta) I kombination med dimmbara externa drivdon. Det krävs att Diod, drivdon och Dimmer matchar varandra. Detta gör det mycket svårt för den oinvigde att få det att fungera om man inte väljer att köpa ett "komplett" system.
Så för att göra en lång historia kort. Använd den spänning som passar dig bäst, installationsmässigt. Räkna inte med att dimma, om du inte anpassar hela systemet efter det. Vilket ofta är svårt om det rör sig om utbyta i befintlig installation.
I mitt fall rör det sig om en nyinstallation faktiskt (köksrenovering med spottar i taket). Låter som om jag skall kolla på 12V-system då och tänka mig för innan jag beställer.
Ett problem är ju att de flesta verkar ta rätt bra betalt för själva ljuskällorna. Har kollat på dealextreme.com och de säljer ju själva lamporna för betydligt attraktivare pris än t.ex bralampor.se. Nån som har nån uppfattning om kvalitetsskillnader mellan de billiga kina-lamporna och "fin-lamporna"?
Ett problem är ju att de flesta verkar ta rätt bra betalt för själva ljuskällorna. Har kollat på dealextreme.com och de säljer ju själva lamporna för betydligt attraktivare pris än t.ex bralampor.se. Nån som har nån uppfattning om kvalitetsskillnader mellan de billiga kina-lamporna och "fin-lamporna"?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 990 inlägg
Vadå standard? 230V, 50Hz, växelspänning är en rätt bra standard att följa.mojjen skrev:...Det kommer att komma ut leddioder med inbyggda drivdon som kan dimmas med konventionella dimmers. Men det kan ta lite tid, då ingen standrad verkar fattats fullt ut. Dimmbar led är dessutom extremt dyrt.
För att dimma led idag, krävs i praktiken lågvolts dioder, utan innbyggda drivdon. (Ja jag vet att det finns alternativ, men inte realistiskt för de flesta) I kombination med dimmbara externa drivdon. Det krävs att Diod, drivdon och Dimmer matchar varandra. Detta gör det mycket svårt för den oinvigde att få det att fungera om man inte väljer att köpa ett "komplett" system.
Så för att göra en lång historia kort. Använd den spänning som passar dig bäst, installationsmässigt. Räkna inte med att dimma, om du inte anpassar hela systemet efter det. Vilket ofta är svårt om det rör sig om utbyta i befintlig installation.
Annars är det rätt enkelt och billigt att högfrekvensstyra LED-dimningen digitalt. Växla upp den till kanske 5000Hz och plocka ner ljusstyrkan med pulsbreddsmodulering. En diod kan aldrig dimmas direkt med bara spänningsreglering.
Det behövs ingen matching överhuvudtaget, mer att kontrollera om dimmern klarar låga belastningar. En tryckknappsdimmer har inga problem med detta. In med den i en vanlig armatur och kör.
Sitter just nu och testar en Philips MASTERLED 7W GU10 på en Finder tryckknappsdimmer. Funkar perfekt. Skall ta lite bilder som jämför vanliga halogenspottar med denna.
Finns redan LED ljuskällor i alla möjliga format (GU10, E27 osv) som kan dimmras med vanlig dimmer. Fast jag håller med att dessa bakåt-kompatibla "nödlösningar" är sämre än "riktiga" LED armaturer med separat converter.mojjen skrev:
Klicka här för att svara