2 933 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
220v led eller 12v led
Hej
Ska in med nytt kök. ka ha led i taket. Ska man köpa malmbergs eller hide-a-lite med trafon direkt vid spotten dvs 220v dit eller en ren 12v installation med separat trafo som driver spottarna? Kommer ju måsta bli en trafo-gömma någonstans då det är väl det jag ser som problem eller hur gör ni elektriker? Om jag kör 12v kan jag väl köra med 0,75 2-ledare....vad kör jag med i det andra alternativet ?FK ?
Tips och trix mottages kraftfullt!!
/
M
Ska in med nytt kök. ka ha led i taket. Ska man köpa malmbergs eller hide-a-lite med trafon direkt vid spotten dvs 220v dit eller en ren 12v installation med separat trafo som driver spottarna? Kommer ju måsta bli en trafo-gömma någonstans då det är väl det jag ser som problem eller hur gör ni elektriker? Om jag kör 12v kan jag väl köra med 0,75 2-ledare....vad kör jag med i det andra alternativet ?FK ?
Tips och trix mottages kraftfullt!!
/
M
Inte elektriker men fick mina första qubino 0-10v dimrar idag och tillsammans med jolly Maxi räknar jag med att få till system som faktiskt fungerar (om du nu mot all förmodan skulle gilla automation som jag gör
)
såg att jag inte fick farm något om frågan... 12v alltså
såg att jag inte fick farm något om frågan... 12v alltså
Fördelen med 12v är att du kan koppla själv, så har jag gjort med led hemma, elektrikern satte upp lite uttag på lämpliga ställen som styrs av strömbrytarna sen utifrån det har jag byggt upp med 12V led vilket gör att man kan prova sig fram och ta god tid på sig att få det exakt som man vill ha det utan att taxan tickar iväg.
Klicka här för att svara