4 287 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
LED tejp. Dimmer på 12V eller 240V?
Har letat och letat men blir inte på det klara med om det är att föredra att dimra en led tejp på 12V eller 240V (Primär- eller sekundärsidan).
1. Om man nu har valmöjligheten, vilket sätt är bäst egentligen?
Sedan några följdfrågor.
2. Om man väljer att dimra på 12V, sätter man tryckknappen med inbyggd 1-10V potentiometer på dimmern (alt. trafo med inbyggd dimmer)?
3. Om man vill dimra på primärsidan kan man välja valfri vanlig återfjädrande tryckknapp med inbyggd dimmer (eller vriddimmer)?
4. Var kommer PWM in i det hela? Är det för 12V sidan endast? Är det samma sak som 1-10V potentiometer? Måste både dimmern och vridknappen på sekundärsidan ha stöd för PWM?
Tack på förhand.
1. Om man nu har valmöjligheten, vilket sätt är bäst egentligen?
Sedan några följdfrågor.
2. Om man väljer att dimra på 12V, sätter man tryckknappen med inbyggd 1-10V potentiometer på dimmern (alt. trafo med inbyggd dimmer)?
3. Om man vill dimra på primärsidan kan man välja valfri vanlig återfjädrande tryckknapp med inbyggd dimmer (eller vriddimmer)?
4. Var kommer PWM in i det hela? Är det för 12V sidan endast? Är det samma sak som 1-10V potentiometer? Måste både dimmern och vridknappen på sekundärsidan ha stöd för PWM?
Tack på förhand.
Redigerat:
1. I drivdonet. Dvs man kopplar en potentiometer eller en återfjädrande knapp direkt till drivdonet. Då är funktionen garanterad. Rent praktiskt drivs en LED-strip med konstantspänning så det kommer bli PWM-dimmning på sekundärsidan.
2. Det beror på vad du menar med "på dimmern". En 1-10V pot ansluts vanligen direkt till drivdonet (och är ett utmärkt sätt att dimma på). Det knepiga med kopplingen är att du vanligen drar fasen genom reglerdonet också så att du kan stänga av helt med den. Detta gör att du får klenspänningskretsen (1-10V) och 230V i samma rör.
3. Nja. Det beror på ditt drivdon. Relativt få konstantspänningsdon är överhuvudtaget dimbara, desto färre med dimmer på primärsidan.
4. PWM (=pulsbreddsmodulering) är tekniken som används för att dimma konstantspänning. Det fungerar helt enkelt så att strömmen slås av och på väldigt fort (ofta i ligan 20-100kHz) och man varierar antal perioder som är på resp av för att ljuset ska bli svagare. Det är inte samma som 1-10V pot och det har inget med några vridknappar att göra utan är en teknik för att sänka effektivvärdet av spänningen.
2. Det beror på vad du menar med "på dimmern". En 1-10V pot ansluts vanligen direkt till drivdonet (och är ett utmärkt sätt att dimma på). Det knepiga med kopplingen är att du vanligen drar fasen genom reglerdonet också så att du kan stänga av helt med den. Detta gör att du får klenspänningskretsen (1-10V) och 230V i samma rör.
3. Nja. Det beror på ditt drivdon. Relativt få konstantspänningsdon är överhuvudtaget dimbara, desto färre med dimmer på primärsidan.
4. PWM (=pulsbreddsmodulering) är tekniken som används för att dimma konstantspänning. Det fungerar helt enkelt så att strömmen slås av och på väldigt fort (ofta i ligan 20-100kHz) och man varierar antal perioder som är på resp av för att ljuset ska bli svagare. Det är inte samma som 1-10V pot och det har inget med några vridknappar att göra utan är en teknik för att sänka effektivvärdet av spänningen.
Tack, Tommi.
Börjar klarna.
Några frågor till om du (eller annan) har tid.
5. Om jag förstår dig rätt så används 1-10V dimmer på primärsidan och PWM på sekundärsidan.
Kan du konfirmera!?
6. Om jag har en separat dimmer alt. en trafo med inbyggd dimmer, vad använder man för reglage för att styra dimmern?
Jag har ingen apparatdosa så får bli en kulo med vridknapp eller liknande.
Börjar klarna.
Några frågor till om du (eller annan) har tid.
5. Om jag förstår dig rätt så används 1-10V dimmer på primärsidan och PWM på sekundärsidan.
Kan du konfirmera!?
6. Om jag har en separat dimmer alt. en trafo med inbyggd dimmer, vad använder man för reglage för att styra dimmern?
Jag har ingen apparatdosa så får bli en kulo med vridknapp eller liknande.
5. Nej. Du måste hålla isär vad det är man pratar om. PWM är en dimmningsteknik som bygger på att slå av och på strömmen tusentals gånger per sekund och variera antalet gånger den är på resp av. Analog 1-10V är ett gränssnitt som används för att styra en dimmer (vanligen, man kan styra annat också). Hur man kopplar in gränssnittet beror på drivdonet som används. En 1-10V pot är ett litet specialfall eftersom den vanligen innehåller dels en vanlig strömbrytare för att bryta/sluta fasledaren till drivdonet, dels en potentiometer som kopplas till drivdonets 1-10V ingång (ingång/utgång egentligen, men det är en längre story).
6. Det beror på vad den vill bli styrd med. Enklaste lösningen är att ha ett drivdon som har inbyggd push-dim. Tyvärr är detta svårt att hitta i lite högre effektklasser. Även dimbara konstantspänningsdon i allmänhet är lite lurigt. Jag har själv ett i mitt kök som jag dimmar på primärsidan med en eltako dosdimmer. Det fungerar sådär.... Enda anledningen till att det blev den lösningen var att jag var tvungen att kunna styra från två platser med tryckknapp (som dessutom är ena halvan i en kronbrytare på ena stället) vilket begränsade urvalet mycket.
Om du istället beskriver vad du vill göra så är det lättare att ge råd. Hur lång LED-list är det frågan om? Vilken typ? Vilken effekt (=hur många Watt)? Vad vill du styra den med?
6. Det beror på vad den vill bli styrd med. Enklaste lösningen är att ha ett drivdon som har inbyggd push-dim. Tyvärr är detta svårt att hitta i lite högre effektklasser. Även dimbara konstantspänningsdon i allmänhet är lite lurigt. Jag har själv ett i mitt kök som jag dimmar på primärsidan med en eltako dosdimmer. Det fungerar sådär.... Enda anledningen till att det blev den lösningen var att jag var tvungen att kunna styra från två platser med tryckknapp (som dessutom är ena halvan i en kronbrytare på ena stället) vilket begränsade urvalet mycket.
Om du istället beskriver vad du vill göra så är det lättare att ge råd. Hur lång LED-list är det frågan om? Vilken typ? Vilken effekt (=hur många Watt)? Vad vill du styra den med?
Uppskattar ditt tålamod, Tommi.
Så här. Belysning under köksskåp. Led tejp på 9,6W/m (dimbar, enkelfärgad, 3000K, IP20) i list (för att jämna ut ljuset och få snygg infällning). 3,5 meter x 9,6 Watt = 33,6.
Med marginal hamnar jag på ett drivdon på 40 Watt.
Sedan en dimmer till det. Hittar inga dimbara drivdon på +40W så blir en separat.
Jag har RKK direkt ut ur väggen. Ingen dosa så behöver montera strömbrytaren i en kulo eller om det finns snyggare varianter (har kikat på fjärrstyrt för att få de lite mer infällt).
Vore najs med en vridratt med tryck för av/på men jag förstår inte vilka alternativ jag har för styrning under mina rådande omständigheter.
Skulle fungera med dimmer med minne också och en vanlig utanpåliggande brytare.
Så här. Belysning under köksskåp. Led tejp på 9,6W/m (dimbar, enkelfärgad, 3000K, IP20) i list (för att jämna ut ljuset och få snygg infällning). 3,5 meter x 9,6 Watt = 33,6.
Med marginal hamnar jag på ett drivdon på 40 Watt.
Sedan en dimmer till det. Hittar inga dimbara drivdon på +40W så blir en separat.
Jag har RKK direkt ut ur väggen. Ingen dosa så behöver montera strömbrytaren i en kulo eller om det finns snyggare varianter (har kikat på fjärrstyrt för att få de lite mer infällt).
Vore najs med en vridratt med tryck för av/på men jag förstår inte vilka alternativ jag har för styrning under mina rådande omständigheter.
Skulle fungera med dimmer med minne också och en vanlig utanpåliggande brytare.
Redigerat:
Bild?
RKK direkt ut ur väggen är inte godkänt. Jag hoppas du menar EKK (eller att denna RKK går till en plats där drivdonet ska sitta och endast är tänkt för klenspänningssidan).
Driver: http://www.clasohlson.com/se/Dimringsbar-LED-driver-/36-4956
Dimmer: Valfri. Jag kan inte lova att någon fungerar bättre än någon annan, det är bara att testa sig fram.
Om du kan acceptera att det är besvärligt att dimma så skulle jag satsa på en PWM-modul på sekundärsidan. Såna finns i drivor på Ebay, här är första googleträffen. http://www.ebay.com/itm/PWM-Dimmer-...stable-Brightness-12V-24V-8A-HM-/291870175563
I det fallet kan du montera den i ett skåp tillsammans med drivdonet och sen dra ner kabel till listen därifrån. Den kabel som kommer ut ur väggen får du leda in i skåpet till drivdonet.
Varifrån kommer kabeln som kommer ut ur väggen? Från strömbrytare? Direkt från elcentralen?
RKK direkt ut ur väggen är inte godkänt. Jag hoppas du menar EKK (eller att denna RKK går till en plats där drivdonet ska sitta och endast är tänkt för klenspänningssidan).
Driver: http://www.clasohlson.com/se/Dimringsbar-LED-driver-/36-4956
Dimmer: Valfri. Jag kan inte lova att någon fungerar bättre än någon annan, det är bara att testa sig fram.
Om du kan acceptera att det är besvärligt att dimma så skulle jag satsa på en PWM-modul på sekundärsidan. Såna finns i drivor på Ebay, här är första googleträffen. http://www.ebay.com/itm/PWM-Dimmer-...stable-Brightness-12V-24V-8A-HM-/291870175563
I det fallet kan du montera den i ett skåp tillsammans med drivdonet och sen dra ner kabel till listen därifrån. Den kabel som kommer ut ur väggen får du leda in i skåpet till drivdonet.
Varifrån kommer kabeln som kommer ut ur väggen? Från strömbrytare? Direkt från elcentralen?
Före drivdonet.
Om du kör med dimmer på primärsidan så blir det
Vägg--->Dimmer/Brytare---->Drivdon--->LED-list
om du istället kör på PWM-modul på sekundärsidan blir det
Vägg--->Strömbrytare---->Drivdon--->PWM-modul--->LED-list
I detta läge skulle jag vilja slå ett slag för att låta en elektrikern koppla in detta åt dig. Det kommer bli bättre och snyggare. Dessutom blir det lagligare
Om du kör med dimmer på primärsidan så blir det
Vägg--->Dimmer/Brytare---->Drivdon--->LED-list
om du istället kör på PWM-modul på sekundärsidan blir det
Vägg--->Strömbrytare---->Drivdon--->PWM-modul--->LED-list
I detta läge skulle jag vilja slå ett slag för att låta en elektrikern koppla in detta åt dig. Det kommer bli bättre och snyggare. Dessutom blir det lagligare
Kanon. Jag kör dimmern på sekundärsidan.
Vad tror du om följande produkter?
Strömbrytare
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...onsmateriel/strombrytare/strombrytare-400399/
Drivdon
http://www.xcen.se/tillbehor/led-transformatorer/led-transformator-12v-50w-plint
Dimmer
http://www.xcen.se/tillbehor/tillbe...ch-24v-enkel-dimmer-for-ledtejp-och-ledlister
Tejp
http://www.xcen.se/led-tejp/enkelfargs-led-tejp/lt-96w-ip20
Tar för övrigt till mig ditt råd om att anlita elektriker.
Vad tror du om följande produkter?
Strömbrytare
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...onsmateriel/strombrytare/strombrytare-400399/
Drivdon
http://www.xcen.se/tillbehor/led-transformatorer/led-transformator-12v-50w-plint
Dimmer
http://www.xcen.se/tillbehor/tillbe...ch-24v-enkel-dimmer-for-ledtejp-och-ledlister
Tejp
http://www.xcen.se/led-tejp/enkelfargs-led-tejp/lt-96w-ip20
Tar för övrigt till mig ditt råd om att anlita elektriker.
Klicka här för att svara
