Hej, vi har nyligen köpt en villa med 5 stycken stora downlights som jag nu vill byta eftersom glaset till dessa är väldigt gula och hittar inte glas till dessa.

Såhär ser downlighten ut med etiketten:
En inbyggd downlight med gulnat glas och etikett, fotad underifrån mot taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En stor downlight med gulnat glas och en tydlig etikett, installerad i tak.
Skapa konto
Etikett på en Fagerhult downlight med produktinformation: artikelnummer, 230V, IP20 klass, 1x26W FSQ-I, och serienummer.
Skapa konto

janwide
Vad är det för diameter på hålet?

Ingen mening med att byta armatur, det finns nästan inga andra som passar där. Finns nya lysrör med LED att köpa på Classes, bara läsa vilken watt som står på den gamla.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det är inte lätt, det är ett stort hål.
Någon typ plafond.
[länk]
Den verkar vara stor, jag tror jag mätte hålet rätt men fick det till 20cm

janwide janwide skrev:
Vad är det för diameter på hålet?
Fick det till 20 cm

J jonaserik skrev:
Ingen mening med att byta armatur, det finns nästan inga andra som passar där. Finns nya lysrör med LED att köpa på Classes, bara läsa vilken watt som står på den gamla.
Men problemet är att glaset som finns just nu är väldigt fult och gult, tipps på vart jag kan hitta liknande glas?
Gult glas och en rund ram placerade på en grå yta, diskuteras i tråd om att hitta liknande glas.
Skapa konto

Karrock
Är det glas går det att få rent. Plast kan vara knivigare. Men det kan ju vara inbränd smuts och bli ok med diskmedel och borste.

Är det glas,kommer inte ihåg om det är plast eller glas. Om det är glas,tar du med det en glasmästare så skär dom till en skiva i 2 mm. Plast så går du till billiga varuhusen (kolla först på nätet om dom har ) och köper en skiva och sågar själv.

M MrB2 skrev:
Men problemet är att glaset som finns just nu är väldigt fult och gult, tipps på vart jag kan hitta liknande glas?
[bild]
Har du ingen glasmästare i närheten? De lär garanterat har flera alternativ till dina lampor.

EDIT: Det verkar finnas en del downlights i den storleken ifall du vill byta hela armaturen, sök på downlights 200mm

J jonaserik skrev:
Är det glas,kommer inte ihåg om det är plast eller glas. Om det är glas,tar du med det en glasmästare så skär dom till en skiva i 2 mm. Plast så går du till billiga varuhusen (kolla först på nätet om dom har ) och köper en skiva och sågar själv.
Jag som skrivit fel, det är plast och inte glas.

Spelar det någon roll vad för plast , tänker om det behöver klara av värme?
Annars är väll denna bra https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...redningsbeslag/plastskivor/akrylplast-028919/

D Dublin skrev:
Har du ingen glasmästare i närheten? De lär garanterat har flera alternativ till dina lampor.

EDIT: Det verkar finnas en del downlights i den storleken ifall du vill byta hela armaturen, sök på downlights 200mm
Tack, ska kolla vad jag hittar !

Jag nämnde i inlägg #2 Plafond belysning kolla med IKEA
Plafondbelysning i vit minimalistisk design, refererad i forumtråd om byggprojekt och tips, nämnd som jämförelse till IKEA.
Skapa konto

• Gilla
MrB2
  • Laddar…
Jag har nu fått svar från Fagerhult om vad det är för typ av downlight. En grå Fagerhult downlight-armatur av modell Pleiad Compact 215, med blänkande reflektor och specifikationen 1x26W, visas på bilden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.