MathiasS MathiasS skrev:
Förutom sjÀlva poolkonstruktionen, rÀkna överslagsmÀssigt ungefÀr sÄ hÀr (inte exakta siffror):

1. Fabriksliner efter dina mÄtt: 25kkr
2. Platssvetsad efter dina mÄtt 50kkr
3. Bra vattenpump 15kkr, jÀttebra 25kkr
4. Bra sandfilter: 7-8kkr
5. Autodosering om du vill ha det: 10kkr pÄ blocket, kemikalier 3kkr per Är.
6. poltÀckning: 25kkr för nÄgot enkelt som gÄr att rulla av, pooltak frÄn 150kkr och uppÄt.
7. lÀgg till för poolmiljön runt om, kan ju kosta lika mycket som poolen...
Snyggt 👍 rĂ€knar med ordentligt pooltak dĂ„ vi bor lantligt vid kort avstĂ„nd till Ă„ker som brukas sĂ„ fort de blĂ„ser Ă„t mitt hĂ„ll 😂

• Gilla
raspen86
  • Laddar…
Purre
MathiasS MathiasS skrev:
Din amatörgissning Àr fel.

Weber har konstruktionskisser för pooler byggda i lÀttklinkerblock.
och dom ser ut att vara med hÄl som dÄ ska fyllas med betong. AlltsÄ ska det blandas igen vilket verkar vara det han ville slippa. TÀnkte först enbart mura dom rakt upp och ner och det tror jag inte skulle hÄlla.

Sen med leca sÄ vill man troligen isolera utvÀndigt ocksÄ sÄ dÄ tillkommer det ocksÄ.

Purre Purre skrev:
och dom ser ut att vara med hÄl som dÄ ska fyllas med betong. AlltsÄ ska det blandas igen vilket verkar vara det han ville slippa. TÀnkte först enbart mura dom rakt upp och ner och det tror jag inte skulle hÄlla.

Sen med leca sÄ vill man troligen isolera utvÀndigt ocksÄ sÄ dÄ tillkommer det ocksÄ.
Nej man kan bygga med vanliga lecablock och de har inga hÄl att fylla med betong. Bara armering och murbruk utöver blocken. Ska man ha 8m vÀgg gissar jag att man behöver kontreforer mitt pÄ.

• Gilla
Purre
  • Laddar…
K
MathiasS MathiasS skrev:
Nej man kan bygga med vanliga lecablock och de har inga hÄl att fylla med betong. Bara armering och murbruk utöver blocken. Ska man ha 8m vÀgg gissar jag att man behöver kontreforer mitt pÄ.
Men, leca Àr vÀl inte sÄ bra för pool dÄ det inte stÄr emot mark och vattentryck sÄ bra..?
https://www.byggahus.se/forum/threads/vi-bygger-pool.327159/post-3098106

K kniv skrev:
Men, leca Àr vÀl inte sÄ bra för pool dÄ det inte stÄr emot mark och vattentryck sÄ bra..?
[lÀnk]
Ja JAG tycker ju att det finns andra alternativ som Àr bÀttre av en massa skÀl men vill man bygga med leca sÄ gÄr ju det och man fÄr tÀnka till lite pÄ hur man stöttar vÀggen sÄ den tÄl vatten och marktryck. Ska man bygga med vanliga standardblock blir det rÀtt mÄnga kontreforer för att det ska hÄlla.

Paerh Paerh skrev:
Hej!
Jag byggde med leca, konstruktion ungefÀr som du beskriver.
[lÀnk]
Wow ☝🙌 vilket jobb pĂ„ detaljer, sjukt lĂ€ckert. MisstĂ€nker att den dĂ€r kommer hĂ„lla i 100 Ă„r minst 😅

P Piicken skrev:
Ni som byggt era Pooler sjÀlva med leca, vart har ni hamnat i pris, och vilka block körde ni med ? Bygger hellre för stort Àn för litet.

Har lite klen koll pÄ priser, men jag har tillgÄng till grÀvmaskin, traktor, kranbilar sÄ frakt o bortforsling av massor Àr inget mer Àn arbetet jag gör sjÀlv.
Har Àven tÀnkt göra allt sjÀlv förutom elen, men vad landar man pÄ i pris ?

Tanken Àr en 4x8m med helgavel trappa för dÄ passar det med Liner som finns i butik. Möjligen 4x8 eller nÄgot och bygga 4m trapp mitt pÄ lÄngsidan utöver badytan 4x8. Vad kostar svetsad liner pÄ plats, skulle ni putsa Ä mÄla ?

Tanken Àr att jag gör allt sjÀlv, tidsÄtgÄng Àr byggstart 2026 och fÀrdig 2027.

Byggde hus sĂ„ vet vilket enormt projekt det blir, de behöver ni inte pĂ„peka 😅

Mvh
Hej . Jag har byggt min sjÀlv i Leca. Det Àr ett jÀvla slit men det blir mycket bra!
Den blev fÀrdig sensommaren 2023 med start pÄ vÄren!
Min Àr 4x7 och total pris landa pÄ 300tkr.
Fördelningen av kostnaden ser ut följande.
120 för pootak
90 för platssvetsad liner med gaveltrappa
35 vÀrmare cirkulationspump filter rör kopplingar mm!
40 grÀvning bortforsling av material.
15 gjuten bottenplatta stomme poolsten.

Jag har gjorde allt sjÀlv förutom svetsning av liner.
Nu fick jag en stor del av Leca stenen dÀrav valet av stomme.
Min Àr murad i 25cm block med en gjuten kontrafor i mitteln pÄ lÄngsidan.
Insidan avjÀmnad/spacklad med kakelfix, 100mm cellplast pÄ utsidan av vÀggar och under platta.
Dom tvÄ först skiften Àr dubbade i plattan sen ytterligare 5 skift murade sÄ 7 totalt.
DÄ landar man pÄ 140cm, sista 10cm forma och gjöt jag tillsammans med contraforen.
Mycket av materialet har jag inte betalt för men om du inte behöver betala schakt kostnader gÄr det nog jÀmt upp!
RÀkna 300 med med tak sÄ ligger din kalkyl ganska rÀtt!

Klicka hÀr för att svara
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.