2 835 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Leca pool / murad pool
Sida 1 av 2
Ni som byggt era Pooler själva med leca, vart har ni hamnat i pris, och vilka block körde ni med ? Bygger hellre för stort än för litet.
Har lite klen koll på priser, men jag har tillgång till grävmaskin, traktor, kranbilar så frakt o bortforsling av massor är inget mer än arbetet jag gör själv.
Har även tänkt göra allt själv förutom elen, men vad landar man på i pris ?
Tanken är en 4x8m med helgavel trappa för då passar det med Liner som finns i butik. Möjligen 4x8 eller något och bygga 4m trapp mitt på långsidan utöver badytan 4x8. Vad kostar svetsad liner på plats, skulle ni putsa å måla ?
Tanken är att jag gör allt själv, tidsåtgång är byggstart 2026 och färdig 2027.
Byggde hus så vet vilket enormt projekt det blir, de behöver ni inte påpeka 😅
Mvh
Har lite klen koll på priser, men jag har tillgång till grävmaskin, traktor, kranbilar så frakt o bortforsling av massor är inget mer än arbetet jag gör själv.
Har även tänkt göra allt själv förutom elen, men vad landar man på i pris ?
Tanken är en 4x8m med helgavel trappa för då passar det med Liner som finns i butik. Möjligen 4x8 eller något och bygga 4m trapp mitt på långsidan utöver badytan 4x8. Vad kostar svetsad liner på plats, skulle ni putsa å måla ?
Tanken är att jag gör allt själv, tidsåtgång är byggstart 2026 och färdig 2027.
Byggde hus så vet vilket enormt projekt det blir, de behöver ni inte påpeka 😅
Mvh
Har inte de där jackon gått i konkurs ? Ska absolut räkna på de, tänkte dock leca block först för å slippa stå å blanda all betong i en tombola<stavning>. Å tänkt köpa på mig grejer via blocket/marketplace under 1 års tid nu då jag har plats och transport möjligheter själv, men de ska räknas på de där absolut. Såg de fanns färdiga sånna kit att köpa men de va lite flådigt tyckte jag 😅
Tror inte leca blir stabilt nog. Då kommer du alltid få ha vatten i den för att marktrycket inte ska ställa till problem. Men det är bara min amatörgissning. Den är väl isf de hålade leca-blocken som skulle kunna fungera men då måste man också fylla dom med betong.
Hittar inget om att Jackon Holding skulle gått i konkurs iaf, BEVI köpte det 2022
https://www.konkurrensverket.se/inf...kild-undersokning-av-bewis-forvarv-av-jackon/
Hittar inget om att Jackon Holding skulle gått i konkurs iaf, BEVI köpte det 2022
https://www.konkurrensverket.se/inf...kild-undersokning-av-bewis-forvarv-av-jackon/
Okej, hörde något ryckte under corona men tydligen inte då 😁 men får se om någon här i forumet byggt med leca, enligt visst www:ande så ser de allt ut som folk murat upp Pooler med leca. Tack ändå för länken, som sagt ska jag räkna lite på de, dock misstänker jag att väggarna är de lägsta i bygget..Purre skrev:
Tror inte leca blir stabilt nog. Då kommer du alltid få ha vatten i den för att marktrycket inte ska ställa till problem. Men det är bara min amatörgissning. Den är väl isf de hålade leca-blocken som skulle kunna fungera men då måste man också fylla dom med betong.
[länk]
Om du inte vill blanda med tombola, hur hade du tänkt att fästa blocken i varandra och armera? Vad ska du ha för botten?
Vad skulle vinsten vara på att använda leca? Skalblock i betong som också fylls med betong (vilket du kan göra med betongbil) är en betydligt bättre lösning. Även cellplastblock som fylls på samma sätt skulle vara att föredra.
Vad skulle vinsten vara på att använda leca? Skalblock i betong som också fylls med betong (vilket du kan göra med betongbil) är en betydligt bättre lösning. Även cellplastblock som fylls på samma sätt skulle vara att föredra.
Vad menar du då med att du inte vill blanda i tombola?!
Ska du gjuta platta kan du blanda i förslagsvis två tombolas eller tvångsblandare. Men bättre att beställa en bil. Samma med themoblocken, då bör du beställa bil.
Ska du köra leca finns absolut ingen poäng med betongbil. Dessutom är det ju murbruk du ska ha och inte betong.
Ska du gjuta platta kan du blanda i förslagsvis två tombolas eller tvångsblandare. Men bättre att beställa en bil. Samma med themoblocken, då bör du beställa bil.
Ska du köra leca finns absolut ingen poäng med betongbil. Dessutom är det ju murbruk du ska ha och inte betong.
Din amatörgissning är fel.Purre skrev:
Weber har konstruktionskisser för pooler byggda i lättklinkerblock.
Det har du helt rätt i. Jag benchmarkade skalblock, thermopool, leca och något mer när jag skulle bygga. Skillnaden i kostnad för väggkonstruktionen var lägre än 10% av totalkostnaden för MIN pool. Jag byggde med pooltak och premiumprodukter för rening och dosering av kemikalier (har man enklare teknik så blir vägggkostnaden förstås procentuellt sett lite högre).P Piicken skrev:
Du har det ju redan väldigt förspänt med egen förmåga att bygga och transportera material etc, så du kan ju välja vilken variant du vill.
Man slipper blanda betong eller köpa färdigblandat och pumpa. Blocken väger lite och är lätta att hantera för hand. Blocken är lätta att kapa. Osv. Finns många fördelar med lättklinkerblock, andra konstruktioner har sina fördelar. Därefter väljer man det som passar situationen bäst.K kniv skrev:
Bygger du thermopool så gjuter du först plattan separat på traditionellt vis, därefter travar du blocken och fyller med betong med konsistens som välling ungefär. Man gjuter varvet runt i flera omgångar så att betongen hinner brinna (gjuter du allt i ett svep knäcker du väggarna). Det är således viktigt att man får rätt konsistens och det är olämpligt att blanda själv i detta fall. Ej heller ska du vibrera en sådan vägg då det är lätt hänt att blocken går sönder.P Piicken skrev:
Plattan kan man förstås blanda själv om man tycker det är kul i sådana mängder....
Förutom själva poolkonstruktionen, räkna överslagsmässigt ungefär så här (inte exakta siffror):
1. Fabriksliner efter dina mått: 25kkr
2. Platssvetsad efter dina mått 50kkr
3. Bra vattenpump 15kkr, jättebra 25kkr
4. Bra sandfilter: 7-8kkr
5. Autodosering om du vill ha det: 10kkr på blocket, kemikalier 3kkr per år.
6. poltäckning: 25kkr för något enkelt som går att rulla av, pooltak från 150kkr och uppåt.
7. lägg till för poolmiljön runt om, kan ju kosta lika mycket som poolen...
1. Fabriksliner efter dina mått: 25kkr
2. Platssvetsad efter dina mått 50kkr
3. Bra vattenpump 15kkr, jättebra 25kkr
4. Bra sandfilter: 7-8kkr
5. Autodosering om du vill ha det: 10kkr på blocket, kemikalier 3kkr per år.
6. poltäckning: 25kkr för något enkelt som går att rulla av, pooltak från 150kkr och uppåt.
7. lägg till för poolmiljön runt om, kan ju kosta lika mycket som poolen...
Hej!
Jag byggde med leca, konstruktion ungefär som du beskriver.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vi-bygger-pool.327159/
Jag byggde med leca, konstruktion ungefär som du beskriver.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vi-bygger-pool.327159/