P Putte 9497 skrev:
Och i denna tråd är prisbasbeloppet fem tusen.. Allt annat är ointressant
Vad pratar du om egentligen?
Prisbasbeloppet ligger i år på 46500kr. Vad nu det har med saken att göra.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Har du verkligen inget bättre att komma med?
Har du slut på argument så du måste gå till angrepp på person istället?
Bättre vore att argumentera ur en juridisk synvinkel varför TS ska betala.

Låter som många hantverkare inte har koll på juridiken, de kanske skulle byta yrke, eller bara ingå i ett större företag som har koll på sina skyldigheter.
Hantverkarformuläret kan man använda sig av.

Om nu TS är missnöjd ska han ta det med företaget som gjort arbetet i första hand. Varför ska vi döma?

I den här tråden gnälls det på företagare som tar ut ockerpriser. Men det står kunden fritt att själv inhandla materialet och själv montera det.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad pratar du om egentligen?
Prisbasbeloppet ligger i år på 46500kr. Vad nu det har med saken att göra.
Anser du att du kommer att komma någonstans i en rättslig prövning med låset utan att det kommer att kosta skjortan?
 
Det är nog inte aktuellt. Men småmål behöver inte kosta skjortan.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är nog inte aktuellt. Men småmål behöver inte kosta skjortan.
Nä, för i regel görs de upp innan det blir en rättslig prövning
 
För er som funderar på att byta lås själva kan jag rekommendera ebay, nu hittade jag inte TS lås men ett ytterdörrlås med kod, kort och fingeravtrycksläsning säljs för 1200 SEK.
 
P Putte 9497 skrev:
Och i denna tråd är prisbasbeloppet fem tusen.. Allt annat är ointressant
Nu förstår jag inte.

Allt under ett halvt PBB går som småmål, i småmål så får man stå för sina egna juristkostnader.
Det är alltså ingen minstagräns för att det ska tas upp.
 
P Putte 9497 skrev:
Hantverkarformuläret kan man använda sig av.

Om nu TS är missnöjd ska han ta det med företaget som gjort arbetet i första hand. Varför ska vi döma?

I den här tråden gnälls det på företagare som tar ut ockerpriser. Men det står kunden fritt att själv inhandla materialet och själv montera det.
Visst kan man använda hantverkarförmuläret, oavsett är det i större utsträckning hantverkaren som har ansvar än vad konsumenten har, det är hela poängen med KKL och KTjL.

TS frågar om råd i ett underforum för juridik.

Jag skulle vilja påstå att det gnälls på hantverkare som inte tar tillvara på kundens intresse.
 
Det bästa för många är att montera själv. All tid i värden kan läggas ner på att kolla priser hos olika företag för att tjäna en slant. Att skriva en hantverkare på nosen att han har fel leverantörer tycks glädja många. Som företagare har du inte så stora marginaler att röra dig med om du vill ha en skälig lön betala anställda mm. Kan man inte själv så får man betala någon annan att göra det. Frågar man inte om priset för detta så har man missat en del. man har ju nogsamt letat upp absolut billigaste priset på varan, varför inte monteringskostnaden... Personligen tycker jag inte TS låssmed har ett oskäligt pris.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
... Är det bara jag som inte ser något som helst konstigt med att man får betala markant mycket mer för material direkt från handverkarna än via internet/lågprisvaruhus?

Det man får igen för den extra materialkostnaden är ju garanti. Händer något, vad det än må vara, så ringer man till handverkaren och får det åtgärdat snarast, ofta utan eller till väldigt liten kostnad.
Köper man via internet/etc så måste man först få produkten urmonterad, skicka/lämna tillbaka den, få en ny, och slutligen få den nya monterad, som man dessutom måste betala extra för(hantverkaren kan ju bara lämna garanti på själva jobbet om du köper materialet själv, inte dennes fel eller ansvar om produkten går sönder i förtid).
 
  • Gilla
lärjungen och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag ser inget fel i det, utan kan mycket väl tänka mig att betala mer. Felet är snarare att man inte säger något om att det blir dyrare material. Man kan helt klart säga att man inte kan matcha priset men i gengäld kan man ge en helt annan garanti och service

Sen finns det vissa inlägg av typen "hantverkaren kan väl inte lägga ner en massa tid på att leta efter billigaste nätet eller jämföra priser på allt". Det känns lite löjligt. Man behöver inte jämföra priset på allt, men nu talar vi om ett lås som jag är övertygad om att alla låssmeder vet att de har ett uselt avtal på jämfört med Bauhaus etc.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
För er som funderar på att byta lås själva kan jag rekommendera ebay, nu hittade jag inte TS lås men ett ytterdörrlås med kod, kort och fingeravtrycksläsning säljs för 1200 SEK.
Bara att slå till.
 
Fairlane
D dilemma skrev:
Men så fick jag svar en lokal låsfirma i Älvsjö - ”klart vi fixar, lite mkt att göra nu men vi kan nog klämma in det, ok om vi ringer lite i förväg? Helst vill vi ju sälja låset med då vi har paketpris så är det ok att vi tar lite extra för monteringen eftersom du köpt det själv?”
Du får gärna lägga ut namnet på firman för en sådan firma tycker jag att man ska stödja på alla möjliga sätt och göra reklam för.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Visst kan man använda hantverkarförmuläret, oavsett är det i större utsträckning hantverkaren som har ansvar än vad konsumenten har, det är hela poängen med KKL och KTjL.

TS frågar om råd i ett underforum för juridik.

Jag skulle vilja påstå att det gnälls på hantverkare som inte tar tillvara på kundens intresse.
Det gnälls VÄLDIGT mycket på hantverkare i detta forum och ibland är det befogat och ibland inte men när det gnälls tycks alla hantverkare dras över en kam.

Visst har hantverkaren ett större ansvar än konsumenten men i det här fallet har TS valt att gå till en lokal firma utan att först kolla vad det skulle kosta att montera ett lås och när det sedan är gjort så gnälls det att låset hade varit billigare på exempelvis Bauhaus. Ligger det inte någon som helst skyldighet på kunden att först kolla upp detta och sedan diskutera det med företaget innan montage. Förstår inte varför företaget ska informera kunden för om att "Anlita inte mig för du kan köpa låset billigare på Bauhaus men du får montera det själv". Låssmeden lever på att installera lås och då får man snällt betala det som det kostar eller avstå.
 
  • Gilla
kvasthilda59 och 4 till
  • Laddar…
Så som jag läser och tolkar KKL och KTjL så nej, har kunden inte frågat efter pris och hantverkaren inte informerat innan så är det hantverkaren som felat och kunden ska bara betala vad som är skäligt enligt gängse pris.
 
  • Gilla
Spikin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.