55 270 läst ·
351 svar
55k läst
351 svar
Låssmed lade på 50% på material
Konstigt att någon som är anställd har en framförhandlad lön på x kronor i timmen oavsett om personen torkar Agda i stjärten eller jobbar på börsen. Men hantverkarens timtaxa ska räcka till firmabil, revisor, försäkring, moms, skatt etc. Blir det något över till lön ska det även betalas arbetsgivaravgifter.
Sluta gnäll på hantverkare, de måste kunna leva de med
Sluta gnäll på hantverkare, de måste kunna leva de med
Ja, naturligtvis. Men det är ingen anledning till att inte vara öppen mad vad det kostar.
Den som hjälper Agda har nog även den firmabil, revisor, försäkring, moms, skatt etc så där är det ju ingen skillnad. Vad den som jobbar mot börsen har vet jag inte men antagligen rätt dyra datorer och förmodligen oerhört dyr programvara samt ännu högre avgifter från börsen.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Alla påslag är rimliga! Det är upp till dig som kund att anlita låssmeden eller annat företag. Du måste inte anlita just denna låssmed om du inte vill, valet är ditt fria val.bonkeman skrev:
Hej!
Fick nyligen ett Yale Doorman V2N installerat här hemma. Anlitade den lokala låssmeden som funnits på orten i alla år jag bott här och har gott rykte. I mitt huvud var det referens tillräckligt.
Hans faktura anger pris för låset på 5150:- inkl moms. Det är ett påslag på 50% om man jämför med vilken bygghandel som helst. Visst fattar jag att hantverkare lägger på men detta är ju svinigt. Det handlar alltså inte om det uppkopplade låspaketet mot Verisure larm utan bara grundpaketet.
Är detta rimligt? Ska givetvis prata med honom också så att han inte slagit in det dyra kittet av misstag.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Som potentiell kund av elektronik, dagligvaror, friskvård osv får jag väldigt lätt fram ett pris innan jag handlar.
Tyvärr är det mycket svårare att få samma information av hantverkare.
Självklart, jag kan begära ett fastpris, vilket oftast innehåller påslag för diverse risker som kan uppstå, vilket hantverkaren har all rätt att göra.
Men så fort man begär att få information om materialpriser och timdebitering för att veta vad en löpande räkning kan kosta, så är många hantverkare inte intresserade längre.
Så nej, hantverkarens priser är inte intressant för mig, men jag vill veta MITT pris så jag kan jämföra.
Återigen, TS borde ha frågat om priset först, men även låssmeden kunde ha informerat att det kommer kosta ungefär....
Tyvärr är det mycket svårare att få samma information av hantverkare.
Självklart, jag kan begära ett fastpris, vilket oftast innehåller påslag för diverse risker som kan uppstå, vilket hantverkaren har all rätt att göra.
Men så fort man begär att få information om materialpriser och timdebitering för att veta vad en löpande räkning kan kosta, så är många hantverkare inte intresserade längre.
Så nej, hantverkarens priser är inte intressant för mig, men jag vill veta MITT pris så jag kan jämföra.
Återigen, TS borde ha frågat om priset först, men även låssmeden kunde ha informerat att det kommer kosta ungefär....
Det har inte med saken att göra. Det är kostnaden till kund man måste vara öppen med. Om företaget vill gå utmed sina inköpskostnader är upp tillföretaget. Men de måste vara öppna med vad det kostar kunden.connywesth skrev:
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Fast väldigt många verkar i denna och liknande trådar tycka att leverantörens inköpskostnad ska vara känd för kunden i de fall leverantören är en hantverkare. Av någon anledning förväntar man sig inte samma "service" på exempelvis Ica eller hos bilhandlaren. Är inte det lite konstigt?D Daniel 109 skrev:
Det är inte konstigt att kunden förväntar sig hantverkarens nettopris, som borde vara samma eller lägre än konsumentpris i de fall hantverkaren inte uppger ett pris. Problemet är i allmänhet att hantverkaren inte informerar om priset.
Nu handlar det inte om en säljare utan av en hantverkare som debiterar arbetstiden. Det är tjänsten man köper, inte produkten.
TS fråga som startar denna tråd handlar om priset på produkten "ett lås" som TS köper av en hantverkare. Hantverkaren säljer då produkten och är naturligtvis säljare av produkten.D Daniel 109 skrev: