E elmont skrev:
Naturligtvis köper man även en produkt om låter hantverkaren leverera varan.
Tråden gäller TS köp av tjänsten leverans och montering av dörrlås i konsuments hus. Frågan är villkoret/ priset på
dörrlåset som inte har varit föremål för prövning före avtalets ingående, varför det villkoret faller under
prövning enligt avtalsvillkorslagen .

Jag förstår det som om kunden köper ett lås av hantverkaren samt tjänsten att få det monterat. Dvs både ett köp av vara samt en tjänst att montera det kunden köpt.

• Gilla
Dizzy84 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag förstår det som om kunden köper ett lås av hantverkaren samt tjänsten att få det monterat. Dvs både ett köp av vara samt en tjänst att montera det kunden köpt.
Avtalet avser konsuments köp av tjänst att utföras på sitt hus ,där näringsidkaren även levererar materialet . Konsumenttjänstlagenl gäller . Materialet och arbetet är tjänsten.
Då villkoret , priset på levererat material och därmed även slutpriset inte varit föremål för konsumentens
prövning gäller , i denna del , avtalsvillkorslagen .De är bägge tvingande konsumetlagar.

Vi har fortfarande inte fått svar från @bonkeman anhående vad allt kostade. Undrar om han blivit avskräckt av alla kommentaret och all spekulation.
Vi vet inte heller om han beställt lås för sig och montering för sig.
Det enda vi vet är vilket belopp det stod på låsposten på fakturan.

S sunqan skrev:
Vi vet inte heller om han beställt lås för sig och montering för sig.
Nog tycker jag att vi kan anta att det beställdes och levererades tillsammans. TS skriver "Fick nyligen ett Yale Doorman V2N installerat här hemma. Anlitade den lokala låssmeden som funnits på orten i alla år jag bott här och har gott rykte."

• Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nog tycker jag att vi kan anta att det beställdes och levererades tillsammans. TS skriver "Fick nyligen ett Yale Doorman V2N installerat här hemma. Anlitade den lokala låssmeden som funnits på orten i alla år jag bott här och har gott rykte."
Det kan ändå vara så att han köpt låset separat från tjänsten. Det vet vi inte...

S sunqan skrev:
Det kan ändå vara så att han köpt låset separat från tjänsten. Det vet vi inte...
Spelar det någon roll?

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Spelar det någon roll?
Mycket . Då gäller inte Konsumenttjänstlagen .

P Putte 9497 skrev:
Konstigt att någon som är anställd har en framförhandlad lön på x kronor i timmen oavsett om personen torkar Agda i stjärten eller jobbar på börsen. Men hantverkarens timtaxa ska räcka till firmabil, revisor, försäkring, moms, skatt etc. Blir det något över till lön ska det även betalas arbetsgivaravgifter.

Sluta gnäll på hantverkare, de måste kunna leva de med
Vet du ens vad hemtjänstpersonal behöver i dagligt arbete?

Det behövs bil för att under dygnets alla 24 timmar kan ta sig fram ”överallt”, engångsförkläden, engångshandskar, engångsskoskydd, olika utbildningar (tex HLR, delegering insulin/etc/etc, etc), byte av arbetskläder varje dag.

• Gilla
kvasthilda59
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vet du ens vad hemtjänstpersonal behöver i dagligt arbete?

Det behövs bil för att under dygnets alla 24 timmar kan ta sig fram ”överallt”, engångsförkläden, engångshandskar, engångsskoskydd, olika utbildningar (tex HLR, delegering insulin/etc/etc, etc), byte av arbetskläder varje dag.
Precis men är det personalen själva som bekostar detta?

S Spikin skrev:
Mycket . Då gäller inte Konsumenttjänstlagen .
Och konsumentköplagen är ju så annorlunda när det gäller dessa frågor... ;)

Redogör gärna för de skillnader som skulle ha någon relevant påverkan på TS situation. När det gäller priset är exempelvis formuleringarna snarlika:

KTjL "36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt."

KKöpL "35 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt."

Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Precis men är det personalen själva som bekostar detta?
Nej, men det är detsamma för hantverkaren. Hantverkaren bekostar inte detta själv, utan det gör företaget. Även om man har eget företag så måste man se skillnaden mellan sina personliga pengar och företagets.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Visst är det så, men driver man enskild firma är skillnaden inte stor

Alfredo Alfredo skrev:
Och konsumentköplagen är ju så annorlunda när det gäller dessa frågor... ;)

Redogör gärna för de skillnader som skulle ha någon relevant påverkan på TS situation. När det gäller priset är exempelvis formuleringarna snarlika:

KTjL "36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt."

KKöpL "35 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt."
Men TS har vad jag förstår köpt lås och installation och inte enbart lås och därför faller konsumentköplagen bort

P Putte 9497 skrev:
Men TS har vad jag förstår köpt lås och installation och inte enbart lås och därför faller konsumentköplagen bort
Fast det var just det här om samtidighet som av någon anledning ifrågasattes. Läs från #319 och framåt tror jag mitt inlägg blir begripligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.