55 272 läst ·
351 svar
55k läst
351 svar
Låssmed lade på 50% på material
Jag uppfattade ditt inlägg 265 som att det var krångligt och osäkert på vilken ersättning ni fick vid tillverkningsfel. Denna osäkerhet brukar ju resultera i att man vill ha lite högre täckning för osäkra produkter eller lite högre timdebitering..1 123abc skrev:Vilka produkter säljs som du anser inte borde säljas?
Vi tar inte betalt i förväg för garantiarbeten, vi tar inte betalt för mer arbete än det som utförs.
Jag förstår inte alls vad du menar eller hur du dragit dessa totalt felaktiga slutsatserna från mitt inlägg du citerat.
Anser du att vi borde hantera garantiärenden på något annat sätt?
Det är kunden som väljer vilken produkt kunden vill köpa, vi bidrar med gratis rådgivning och hjälper kunden att finna rätt lösningar till sina problem utan någon kostnad, vilket jag även gör på detta forum.
Som företagare så eftersträvar man att behandla kunder så bra som möjligt i hopp om de hör av sig nästa gång.
Det låter i vilket fall som att man som kund blir väl behandlad hos dig. Stor eloge för det!
Jag såg precis ett elektroniskt lås med kod och fingeravtrycksläsare på wish för 1200:- och man fick 50% rabatt idag. (Hurra) Borde inte Bauhaus och de andra kedjorna informera om att det finns billigare varianter än yale?
Nä det verkar som om inte alla förstår hur det är att vara en liten företagare och få dagen att gå ihop. Att vi inte får bästa priserna för att vi handlar för lite och att det är omöjligt att hålla reda på de som säljer för inköpspris och använder marknadspengar för att sänka priser istället för att använda dem för marknadsföring.
Det är ju trots allt arbetstid vi får lägga på att söka priser. Man borde kunna lite på att generalagenter som säljer en viss vara kär med öppna kort och ger alla samma priser
Nä det verkar som om inte alla förstår hur det är att vara en liten företagare och få dagen att gå ihop. Att vi inte får bästa priserna för att vi handlar för lite och att det är omöjligt att hålla reda på de som säljer för inköpspris och använder marknadspengar för att sänka priser istället för att använda dem för marknadsföring.
Det är ju trots allt arbetstid vi får lägga på att söka priser. Man borde kunna lite på att generalagenter som säljer en viss vara kär med öppna kort och ger alla samma priser
Det är fri prissättning både för dig och generalagenterna. Men du bör informera om vilket pris du tar. Du behöver inte informera om vilket pris bauhaus tar.
Precis. Och kommunikation är ju det viktigaste. Informera kunden om vilka priser som gäller. Sedan finns det de som kommer och gnäller när de ser ett lägre pris eller rea på något par veckor efter som man inte har någon koll på.D Daniel 109 skrev:
Då tror de att man lurat dem.
De flesta som känner sig lurade är de som har en uppfattning om priset och blir debiterade något helt annat.
Det är väl samma inom bygg som i taxi?D Daniel 109 skrev:
Du kan ha en liten liten ruta på din hemsida eller bil.
Där kan man snacka om riktigt fri prissättning med.
"mycket" pengar.P Putte 9497 skrev:
Man blir lurad på 95% av jem&fix produkter. Av det lilla jag köpt där så har allt gått sönder .D
Behöver man dessutom rådgivning så står där dessutom personal som inte har en aning om vad de gör där ens.
Vad har du då köpt för saker som gått sönder?Rkarlsson skrev:Det är väl samma inom bygg som i taxi?
Du kan ha en liten liten ruta på din hemsida eller bil.
Där kan man snacka om riktigt fri prissättning med.
"mycket" pengar.
Man blir lurad på 95% av jem&fix produkter. Av det lilla jag köpt där så har allt gått sönder .D
Behöver man dessutom rådgivning så står där dessutom personal som inte har en aning om vad de gör där ens.
Om kunden beställer via hemsidan så räcker det att priset finns där. Taxi är ju tvungen att upplysa om totalpris om de avviker rejält från normalt pris. Då täcker inte lappen i rutan.Rkarlsson skrev:Det är väl samma inom bygg som i taxi?
Du kan ha en liten liten ruta på din hemsida eller bil.
Där kan man snacka om riktigt fri prissättning med.
"mycket" pengar.
Man blir lurad på 95% av jem&fix produkter. Av det lilla jag köpt där så har allt gått sönder .D
Behöver man dessutom rådgivning så står där dessutom personal som inte har en aning om vad de gör där ens.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Nej, svinigt är väl kanske att ta i. Men som hantverkare tror jag man har mycket att tjäna på att vara ärligt mot kund. Vi håller på att bygga nytt lösvirkes hus just nu, och träffade elektrikern igår och gick igenom lite. Han var öppen med hans rabatt på material från grossisten och vi diskuterade fram en nivå där vi "får" en del av rabatten och han en del. Jag kan nog handla lite billigare i någon internetbutik, men hans del av rabatten känns helt rimligt för hantering och ev. garanti i framtiden.Rkarlsson skrev:
Mest lite verktyg som knäckts av vid lite användande. Virket på vårt varuhus är allt snett så det är inte lönt att titta på det =)P Putte 9497 skrev:
Det värsta jag var med om var en sopsäckskärra. Monterade enl instruktioner, sen när jag rullade ut i trädgården så kom hjulet och rullade förbi mig, den gick inte att få till alls.
Tro mig, det räcker med den lilla lappen i rutan om du kör på rullande taxa. Om man däremot kommer överens om fast pris så har man ju redan diskuterat saken. Du kan som kund inte komma efter resan är körd säga att det blev mer än du vill betala. Jag tog betalt i förskott på alla resor värda mer än 300 kr pga snåla jävlar.D Daniel 109 skrev:
Ja om man alls vill ha någon garanti eller förvänta sig hjälp av den som utfört arbetet så skall man kanske reda ut vad som gäller innan verktygen åker fram.S Styrman_jansson skrev:Nej, svinigt är väl kanske att ta i. Men som hantverkare tror jag man har mycket att tjäna på att vara ärligt mot kund. Vi håller på att bygga nytt lösvirkes hus just nu, och träffade elektrikern igår och gick igenom lite. Han var öppen med hans rabatt på material från grossisten och vi diskuterade fram en nivå där vi "får" en del av rabatten och han en del. Jag kan nog handla lite billigare i någon internetbutik, men hans del av rabatten känns helt rimligt för hantering och ev. garanti i framtiden.
Även om jag tar hem hantverkare så är jag den som frågar först alltid. Eftersom jag vill ha pengarna redo att skicka över när sista momentet är färdigt.
Men i detta fallet är det inte svinigt och inte ens dyrt. Att bauhaus är billiga som tusan på detta kan väl inte låssmeden hjälpa. Men fick vi veta vad han tog i arbetskostnad? Den var kanske billigt för en låssmed.
Min upplevelse av virke är att de är rakare än på byggbutiken brevid (Optimera)Rkarlsson skrev:Mest lite verktyg som knäckts av vid lite användande. Virket på vårt varuhus är allt snett så det är inte lönt att titta på det =)
Det värsta jag var med om var en sopsäckskärra. Monterade enl instruktioner, sen när jag rullade ut i trädgården så kom hjulet och rullade förbi mig, den gick inte att få till alls.
Tro mig, det räcker med den lilla lappen i rutan om du kör på rullande taxa. Om man däremot kommer överens om fast pris så har man ju redan diskuterat saken. Du kan som kund inte komma efter resan är körd säga att det blev mer än du vill betala. Jag tog betalt i förskott på alla resor värda mer än 300 kr pga snåla jävlar.
Ja om man alls vill ha någon garanti eller förvänta sig hjälp av den som utfört arbetet så skall man kanske reda ut vad som gäller innan verktygen åker fram.
Även om jag tar hem hantverkare så är jag den som frågar först alltid. Eftersom jag vill ha pengarna redo att skicka över när sista momentet är färdigt.
Men i detta fallet är det inte svinigt och inte ens dyrt. Att bauhaus är billiga som tusan på detta kan väl inte låssmeden hjälpa. Men fick vi veta vad han tog i arbetskostnad? Den var kanske billigt för en låssmed.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Det beror på vad det står på den lilla lappen.Rkarlsson skrev:
Står det ett jämförelsepris över 500 så räcker det inte. Innan lagen trädde i kraft såg man ofta bilar med jämförelsepris på 799:- eller 999, ibland någon med 1999. Har sett högre också. Efter lagändringen har jag inte sett en enda bil över 498:-.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 143 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 143 inlägg
Det Du köper på jem o fix , rusta, jysk osv. är i vaierande kvalité och utförande vilket innebär att konsumenterna kan köpa billigt av något som används sällan och är fullt fungerande
Ska Du däremot ha tex. verktyg för yrkesmässigt bruk, dagligt användande bör dessa inhandlas på annan plats och pris
Ska Du däremot ha tex. verktyg för yrkesmässigt bruk, dagligt användande bör dessa inhandlas på annan plats och pris
Bra liknelse med ICA.G Grävkalle skrev:
När jag ska välja mellan X eller Y tuggummi på ICA vet jag skillnaden ner till kr/kg och det står utskrivet klart och tydligt. När jag sedan gjort detta gigantiska inköp får jag ett kvitto på tusen meter för att försäkra mig om att alla siffror stämmer överallt ner på sekunden av inköpet.
När jag ska lägga hundra tusentals kronor på tjänster från hantverkare kan det ta månader innan man får en enda siffra. Har man tur står det något i fakturan, men oftast är det "diverse småjobb - 200k".
Hantverkare har en privilegierad ställning på den svenska marknaden, finns få ställen som är så oreglerade och där man accepterar så lös hantering av stora summor pengar.
Det är väldigt få personer som klagar på butikers vilseledande prissättning. Historier om hantverkares skumma affärer är tv-program på bästa sändningstid och föremål för mycket diskussion. Något är mycket fel på marknaden för hantverkstjänster i Sverige.
Jag föreslår en väldigt enkel start på en lösning i alla fall, som borde göra allt mycket enklare för samtliga involverade: Om inget annat skriftligt pris redovisats på förhand till kunden, är priset per automatik netto+20% eller kundens inköpspris, vilket som än är lägre.
Redigerat: