K KJ-JK skrev:
Inte än men jag har köpt grejer av Lundix så tanken är att jag ska få till månadskiftet mars/april när jag byter låset. Kan meddela så snart jag testat av det
Har du möjlighet till webhook från låset kan du larma av utan att gå via lundix gateway. Såhär gör du:

1: Skapa en användare som heter HTTP-req eller liknande, som enbart har webbåtkomst (inget annat, bara webbåtkomst, det är säkrast så) - och så väljer du en PIN-kod till denna användare.
2: Skapa följande händelse:
Om Användare "HTTP-req" loggar in via webbåtkomst.
3: Skapa en mapping gate, som är aktiv 5x100ms som triggas från HTTP-req som är skyddad. Ingen av-händelse behövs
4: Skapa en virtuell sektion som heter Nyckeltillkoppling, koppla mapping gaten till denna, med samma 5x100ms triggtid.
5: Gå in till ingångar och välj din virtuella sektion, välj sedan endast "Frånkoppling aktiverat".

När du sedan ska kalla på din avlarmning så använder du följande:

http://192.168.1.xxx/login.htm?action=login&language=253&userid=HTTP-req&password=[PIN-kod]

Då menar jag, det är denna URL du lägger in i din smarta hem enhet eller låsgrej eller vad du nu vill trigga avlarmningen ifrån.

Redigerat:
  • Älska
Fumble
  • Laddar…
Någon som har erfarenheter av dörrkontrollern? Använder den i ett scenario där den mest är interface till ett par PP500 för att larma av/på. Det för att exempelvis ingångarna för Door Release Switch är lediga. Skulle vilja använda dessa som ingångar för sabotage.

Det får utmärkt att slå av funktionen för DRS och konfigurera ingången till att vara Sab. Däremot fungerar den inte. Verkar typiskt inte bry sig om insignal alls, oavsett om jag konfigurerar motstånd eller inte osv.

I statuslistan för ingångar så stå ingången som Offline (kanske för att DRS är disablad?).

Borde ovanstående fungera?

phl phl skrev:
Någon som har erfarenheter av dörrkontrollern? Använder den i ett scenario där den mest är interface till ett par PP500 för att larma av/på. Det för att exempelvis ingångarna för Door Release Switch är lediga. Skulle vilja använda dessa som ingångar för sabotage.

Det får utmärkt att slå av funktionen för DRS och konfigurera ingången till att vara Sab. Däremot fungerar den inte. Verkar typiskt inte bry sig om insignal alls, oavsett om jag konfigurerar motstånd eller inte osv.

I statuslistan för ingångar så stå ingången som Offline (kanske för att DRS är disablad?).

Borde ovanstående fungera?
Tror det bara är DPS du kan använda som vanlig sektion.

Ah, och de tänkte jag ju faktiskt använda för Entry/Exit. Nåja, får bli lite fler trådar hit och dit, finnes en I/O Expander i närheten.

Jag har idag tre zoner. Hus, garage och sen ligger Brand som egen. Jag vill ha in brand i hus och i nästa steg få in brand i garage oxå. Kan jag inte få in brand under huset utan att den kopplar från deckare vid frånkoppling. Brand skall alltid vara på och vid larm kunna återställa.

• Alarmappen visar "Frånkoppling" för hus, garage och brand, med varning för aktiverat brandlarm. Modem 1 isolerat med felmeddelande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mr L skrev:
Jag har idag tre zoner. Hus, garage och sen ligger Brand som egen. Jag vill ha in brand i hus och i nästa steg få in brand i garage oxå. Kan jag inte få in brand under huset utan att den kopplar från deckare vid frånkoppling. Brand skall alltid vara på och vid larm kunna återställa.
Finns ingen anledning att samla Brand-sektioner i eget larmområde. Sektionstypen Brand gör att den alltid är aktiv 24/7. Så det är bara att flytta dem till respektive larmområde.

Nu har jag stirrat mig blind på SPC-gränssnittet igen. Använder kalendern för att larma på ett område (area i engelsk SPC, antar att det är område på svenska). Har även slagit på möljigheten att fördröja automatisk pålarmning.

Det innebär att det går ut en förvarning i form av text och ljud på manöverpanelerna. Finns det något sätt att begränsa så att denna endast kommer på paneler i det aktuella området? Skitstörigt att det piper i fel område...

phl phl skrev:
Finns det något sätt att begränsa så att denna endast kommer på paneler i det aktuella området? Skitstörigt att det piper i fel område...
Gå in på X-bus, manöverpaneler, välj de manöverpaneler som ska omfattas.
Aktivera "Tyst läge".
Beskrivningen för detta är:

Manöverpanel endast hörbar för inpassage / utpassage / tillkoppling / frånkoppling om området är densamma som manöverpanels plats eller manöverpanel utför funktionen

Vilket är PRECIS vad du är ute efter. Glöm inte att ställa in "Plats" för manöverpanelen så det blir rätt.

Tack för svar! Märkliga är att ovanstående redan är konfigurerat. Tyst läge är aktiverat och Plats är annan än det område som aktiveras på kalender. Funderar på om funktionen inte är riktigt komplett och det faktum att jag under "Plats" har konfigurerat att jag kan styra alla områden från denna MAP.

Känns långsökt men Tyst läge verkar ju inte bete sig som önskat i min installation.

• Gilla
vigge01
  • Laddar…
phl phl skrev:
Märkliga är att ovanstående redan är konfigurerat. Tyst läge är aktiverat och Plats är annan än det område som aktiveras på kalender.
Kan det vara så att du länkat områderna (under Områden --> <område> --> Länkade områden) så att de beter sig som ett?
Har du senaste firmware? (3.14.5)?

Om du har länkat områderna kommer ju området som är länkat (säg garaget) att "larmas på enligt schema" även när "huset" larmas på enligt schema, och därmed bete sig på samma sätt.

https://products.acresecurity.com/i...anels/spc5320-320-l1-intrusion-cp-g2/software

där finns senaste firmware.

Inga länkade områden, kör 3.14.5. Tror att jag får testa lite där hemma ikväll.

En annan fundering är om det spelar roll att jag endast har en MAP i systemet. I det andra området använder jag läsare via dörrkontroller för att larma av/på.

phl phl skrev:
I det andra området använder jag läsare via dörrkontroller för att larma av/på.
Är det MAPen eller läsaren som gnäller?

kan vara så, den hittar ingen MAP att gnälla till, så den gnäller på alla. Prova bocka ur så MAPen i "fel område" inte kan styra. Kan vara så att då kommer den inte pipa där eftersom du ändå inte kan förlänga avlarmningen där.

Det är MAP:en, läsaren gnäller inte då jag inte kopplat in någon summer i den (PP500). Har testat nu och tar man bort så att MAP:en inte kan styra området som går på kalender så är den också tyst.

Tyvärr så hjälper det ju föga då jag vill kunna koppla på det kalenderstyrda området när jag larmar på huset. Fast det kanske går att lösa med att det området följer huset?

phl phl skrev:
Fast det kanske går att lösa med att det området följer huset?
Ja en lösning är att skapa en händelse i avancerade alternativ när "huset larmas på", då resulterar det i en händelsetrigger som larmar på garaget.

Då blir också områderna helt separata när det kommer till avlarmning m.fl.

S sebastiannielsen skrev:
Ja en lösning är att skapa en händelse i avancerade alternativ när "huset larmas på", då resulterar det i en händelsetrigger som larmar på garaget.

Då blir också områderna helt separata när det kommer till avlarmning m.fl.
Samma funktion kan du få genom att länka larmområdena med varandra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.