RilleRock
J Johenrik skrev:
Anledningen är att jag manuellt vill kunna starta utesiren vid ev inbrott när skallarm är aktiva eftersom jag valt att ha tysta larm då. Då behöver man inte störa grannar vid ev falska larm.
Jag brukar sätta utgångstyp Verifierat Larm på yttre siren så det krävs minst 2 oberoende sektioner i larm för att utgången skall växla.

RilleRock RilleRock skrev:
Jag brukar sätta utgångstyp Verifierat Larm på yttre siren så det krävs minst 2 oberoende sektioner i larm för att utgången skall växla.
Regerar manöverpanelen ändå men bara att relät inte drar?

T TechChad skrev:
Har du något på "EXT" utgången?
Ja utesirener på boningshus

RilleRock
J Johenrik skrev:
Regerar manöverpanelen ändå men bara att relät inte drar?
Allt som tidigare förutom utgången.

• Gilla
Johenrik
  • Laddar…
A
Hej!
Håller på att installera SPC larm inne i mitt garage, bestående av CA 5320 med två MAP, tre MK och en IR samt siren.
Jag har sedan tidigare två stycken RCO R-cod 500 sitter utanför de två ytterdörrar som leder in i garaget. Dessa två kodlås skickar 12 volt till varsitt elslutbleck vid godkänd passage.
Kan jag på något smidigt sätt nyttja mina kodlås så att de, vid godkänd passage, samtidigt frånkopplar SPC:n? Tillkoppling sker manuellt via MAP/APP vid utpassering från garaget.

Jocke Le skrev:
Hej!
Håller på att installera SPC larm inne i mitt garage, bestående av CA 5320 med två MAP, tre MK och en IR samt siren.
Jag har sedan tidigare två stycken RCO R-cod 500 sitter utanför de två ytterdörrar som leder in i garaget. Dessa två kodlås skickar 12 volt till varsitt elslutbleck vid godkänd passage.
Kan jag på något smidigt sätt nyttja mina kodlås så att de, vid godkänd passage, samtidigt frånkopplar SPC:n? Tillkoppling sker manuellt via MAP/APP vid utpassering från garaget.
Ja, det säkraste är att koppla in en larmförbikopplare till RCO (kallas nyckelbrytare i SPC). 2 par mellan dörrboxen och SPCn och lite programmering så kan du till&frånkoppla larmet med läsaren från utsidan. Du kan forfarande använda appen om du vill.

Har du riktig otur så är dörrboxen en snikvariant som inte stödjer larmförbikoppling. Öppna locket och kolla på kretskortet, ska stå DB-50 på en klisterlapp inte DB-50L som är snikvarianten.

Redigerat:
A
Jockas021 Jockas021 skrev:
Ja, det säkraste är att koppla en förbikopplare (kallas nyckelbrytare i SPC) mellan dörrboxen och SPCn och till/frånkoppla larmet med läsaren från utsidan. Du kan forfarande använda appen om du vill.
Jag har dessvärre ingen dörrbox. Har två st expansionsenheter med in och utgångar, men ingen ren dörrbox.
RCO läsarna matas idag enbart av en 230/12V trafo och är elslutblecken ligger kopplade direkt mot kodlåsen. Den lösningen jag skulle vilja se är att när kodlåsens relä skickar ut spänning till elslutblecken vid godkänd passage så ska SPC frånkoppla i samma veva.
Jag är dock osäker på hurvida jag kan nyttja 12 volts spänningen som kodlåsen skickar ut till att få en frånkopplingsfunktion i SPC….

Jocke Le skrev:
Jag har dessvärre ingen dörrbox. Har två st expansionsenheter med in och utgångar, men ingen ren dörrbox.
RCO läsarna matas idag enbart av en 230/12V trafo och är elslutblecken ligger kopplade direkt mot kodlåsen. Den lösningen jag skulle vilja se är att när kodlåsens relä skickar ut spänning till elslutblecken vid godkänd passage så ska SPC frånkoppla i samma veva.
Jag är dock osäker på hurvida jag kan nyttja 12 volts spänningen som kodlåsen skickar ut till att få en frånkopplingsfunktion i SPC….
Du kan använda IO boxarna för larmförbikoppling också, bara det finns 1 ledigt relä och 1 ingång ledig.
Kolla det först.
Att frånkoppla på låsspänningen skulle gå att göra men det är väldigt osäkert om den kommer direkt utifrån läsaren.
Jag vet inte va du har i garaget men om det skulle stå helt tomt en dag när du kommer och larmet är frånkopplad pga sabotage, Ställ dig frågan är det värt det?

Du har ju manöverpanaler redan. Gör ett delat montage med inpasseringstid och en skarp detektor som tar strax innanför dörren.

A
Du kan använda IO boxarna för larmförbikoppling också, bara det finns 1 ledigt relä och 1 ingång ledig.
Kolla det först.
Att frånkoppla på låsspänningen skulle gå att göra men det är väldigt osäkert om den kommer direkt utifrån läsaren.
Jag vet inte va du har i garaget men om det skulle stå helt tomt en dag när du kommer och larmet är frånkopplad pga sabotage, Ställ dig frågan är det värt det?

Du har ju manöverpanaler redan. Gör ett delat montage med inpasseringstid och en skarp detektor som tar strax innanför dörren.
IO boxarna är aldrig monterade, så det finns garanterat lediga in och utgångar i dem Är fullt medveten om risken att nyttja såkallade springskydd som både ”huvudlås” och förbikopplare till larmsystemet.

Kolla det först.

Borde väl finnas en Sab på läsaren man skulle kunna använda?

A
J jockelindstrom skrev:
Borde väl finnas en Sab på läsaren man skulle kunna använda?
Nej det finns ingen sab på kodlås RCOD 500 såvitt jag vet.

T
Jocke Le skrev:
Nej det finns ingen sab på kodlås RCOD 500 såvitt jag vet.
Att slå av larmet med ett så pass simpelt kodlås är inte något att rekommendera. Det går dock att få till rent tekniskt, skulle dock då se till att eftermontera en sabotagekontakt.

Hej!
jag har en spc4320 med trådlös modul SiWay RF Kit SPCW112 och behöver en extra trådlös magnet kontakt. Tyvärr verkar som alla sådana kontakter som funkar med den modulen säljes inte längre (t.ex. IMKW6-10). Undrar om någon har en extra sånt som behöver inte längre och vill sälja. Känns ganska tråkigt och dessutom blir det dyrt att behöva köpa den nya modulen SPCW120 för att ersätta den gamla och byta alla kontakter och allt annat som funkar bara med den gamla modulen.

J Johenrik skrev:
Ja utesirener på boningshus
Har du kollat så att utgångarna inte är inverterade under attribut?

I Italiese skrev:
Hej, jag har precis kopplat en ny trådlös PIR till min SPC och allt ser bra ut förutom för att det står "Inte övervakad (Not supervised)" under trådlös status. Vet någon vad det betyder och hur gör jag för att ändra statusen till OK?
Någon som kan detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.