Byggahus.se

Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?

1. T
    Medlem Nivå 3
    Hallå!
    Finns någon funktion i SPC typ "Automatisk tillkoppling".?
    Larmet tillkopplar om ingen detektor indikerar rörelse (blir Öppen) inom XX minuter?

2. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Menar du i grund att om larmområdet blir frånkopplat oavsettttid tid på dygnet så skall det automatiskt tillkopplas inom x minuter?
    Isåfall ja och max är 120 min fördröjning.
    Kan programmera tillkopplingsfel eller dylikt om detektor blir påverkad.

Vad är syftet?

3. T
    Medlem Nivå 3
    Syftet är att om någon i familjen glömmer att slå på larmet så vill jag att om ingen detektor blir "Öppen" inom XX minuter så ska larmet förvarna och sen slå på. Är man borta en hel dag (vet aldrig vilka/vem som är hem) så kan mycket hinna hända. så jag tror att det skulle fungera bra (vill i alla fall testa). Om det går hur gör man?

Det hade varit trevligt om det också gick att styra funktionen som så att vid mån-fre mellan kl 07.00-16.00 så är funktionen inaktiverad.

4. J
    Medlem Nivå 2
    Puff. Hade blivit väldigt glad om du Rillerock ville svara. Vet att du svarat på många liknande frågor förr...

5. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Det går att lösa specialfunktioner via mappinggates men av erfarenhet så brukar det bara vara admin av systemet hos privatkunder som uppskattar funktionen och efter ett tag så får den tas bort då övriga i hushållet tycker bara det är jobbigt.

Du får bygga ihopa de funktioner du vill ha med olika händelser.
    Börja att titta här:
    https://www.spcsupportinfo.com/SPCConnectPro/?page_id=2063

• Laddar…
  6. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Hej Joel,
    Det finns 2 modeller då Xenon är den gamla och Led är den nya och de kopplas olika och dippas inte riktigt samma.

Bor du inte isolerad utan grannar i skogen hade jag gjort såhär då man vill inte ha okynneslarm från en TL-30L vad det än beror på:
    1, Som du skrivit
    2. Som du skrivit
    3. Som du skrivit
    4. Till vilken OP som helst (använder du OP3 måste du bygla från Aux 0V till C på reläet).
    5. In/utpasseringljud från systemet(och det vill man inte ha på denna pjäsen).
    6. Används ej
    7.Som du skrivit
    8.Som du skrivit

Därefter dippar du såhär istället:
    OFF
    ON
    ON
    ON
    ON
    Detta innebär att siren triggas av att få 0V då det är det som OP1-2 + 4-6 ger ut.
    Alltså triggas inte sirenen vid ev omstart (då OP utgångarna faller någon millisekund) eller längre strömavbrott om batteriet i CA tar slut om tex du är på semester utan enbart vid trigger från dina utgångar.

BHO-TR är alltid 24h kapslingsabotage för extern siren.

"Men för att klargöra, om strömförsöjningen till siren avbryts så tjuter sirenen i 10 min
    (DIP1 OFF) eller oavrutet tills batteriet tar slut?"

Oavbrutet tills ingången blir återställd igen på sirenen.
    Blir den inte det så ja då tjuter den tills batteriet tar slut som hela tiden underhållsladdas från CA..
    Ha respekt för den och ha hörselskydd på dig när du pillar med den.

7. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Sen kan du antingen programmera sirenutgång till TL-30L som "Larm bekräftat" vilket innebär att 2 oberoende sektioner måste vara aktiverade innan den drar igång.

Eller som extern siren och ev använda "extern sirenfördröjning" under systemtimers.
    Vilket innebär att sirenen drar inte igång om systemet återställts under den tiden man satt.
    Kan vara bra vid in/utpassering, merparten av användare kan bli rätt stirriga om den yttre går igång för tidigt.

Yttre blixtljus programmeras som blixtljus.

Sen kan du välja olika tider på siren och blixt under sytemtimers, hur länge det skall låta/blixtra om de programmeras som extern siren och blixtljus.

Dubbelkolla även så att
    Siren vid tillkoppling har värdet "0"
    Blixtljus vid tillkoppling kan man ha om man vill.

Hur länge yttre siren får låta är olika i olika kommuner men regelverket säger minst 3 min och max 15 min.
    Blixten kan blinka tills larmet är återställt.

8. J
    Medlem Nivå 2
    Stort tack för att du tog dig tid att svara!
    Ska gå igång med monteringen nu, har redan testat hur den låter utan hörselskydd :D ...

• Laddar…
  9. A
    Medlem · Nivå 8
  10. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Vilken fw har du på ca?
    Och du använder pfw filen från samma fwpack som ca?

Firefox laggar hos mig och blir utkastad titt som tätt.
    IE fungerar bäst.

11. J
    Medlem Nivå 2
    En klargörande fråga bara.

Som jag förstått det med de här inställningarna, så larmar sirenen när den får 12V på ingång 3?
    och att det då inte skulle larma om interna batteriet i CA tog slut. Jämfört med om den normalt fick 12V för att inte larma.
    MEN om batt i CA tar slut pga strömavbrott, då avbryts väl strömförsörjningen till sirenen och då larmar väl sirenen pga det tills bat i siren tar slut? oavsett hur sirenen normalt triggas?

(Vet att det används lite olika betydelser av nomenklaturer inom styr/regler - larm - brandlarm osv, där av mina frågor då jag syslar mest med styr/regler. Min brandlarmsrekniker för övrigt hade precis bytt över från att jobba med larm i många år och var mycket frustrerad över att många begrepp hade en annan betydelse än de han var van vid....)

En extra fråga, kan man använda terminal 6 på sirenen för att koppla in eol-motståndet mellan 6 och 7?

Redigerat 28 sep 12:45
  12. R
    Medlem Nivå 2
    Nån som har någe tips till mig som inte kräver massor med extra kabeldragning.

Har larm i hus och garage, dock ingen panel i garaget.
    Däremot skulle jag vilja skallarma fönster, dörrar och larma garaget på natten.
    Kanske en automatisk larmning vid ett visst klockslag.
    Däremot är jag rädd att man nån gång måste gå ut mitt i natten och skrämmer slag på barnen ifall sirenen går igång.

Hur skulle man kunna skallarma + garagelarma utan att sirenen hörs ifall larmet går? Kanske bara notifiering i mobilen, eller nått svagt ljud av nått slag. Nån som har nån idé?

Eller finns det nån liten siren som låter väldigt lågt som man kan sätta i larmlådan eller nått? Bästa vore endast mobilen låter.

13. J
    Medlem Nivå 5
    Hej
    Fått problem med en rörelsedetektor som tjuvlarmar då och då i v rum. Den är placerad in mot rummet och bör inte kunna störas av nått utifrån. Har bytt TV senaste men kan inte tänka mig att den är problemet även om jag funderade på om den gör skärmunderhåll då o då. Men detektorn reagerar inte när
    man ser på
    tv.
    Är en Bosch Blue Line ISC-BDL2-W12G.
    Har provat byta då jag trodde detektorn var defekt men samma sak idag med tjutande utesiren 8 min efter larmet slagits på.
    Kollat så den sitter ordentligt i plint incentral och i enhet.
    Men måste väl vara något som triggar den att larma så borde inte vara kabel eller inkoppling antar jag.
    Den har varit i drift och fungerat klanderfritt i ett par år på samma placering.
    Nån som kan hjälpa mig med bra ideer?

14. A
    Medlem · Nivå 8
    3.9.0. Ja det är samma.

Har försökt med både IE och FF. FF på två olika datorer. Ingenting händer när jag trycker på Uppgradera. Hur lång tid ska det ta? Jag har väntat någon/några minuter på att det ska hänta. Jag antar att man bara ska vänta och sen så uppdaterar sidan och visar att allt är löst? Måste jag tycka något på MAP? Ska det komma upp en 'ruta?

Testade att byta språk till engelska.
    Det måste vara något banalt.

Måste jag starta om systemet? Kan det vara något med xbus?

15. gol
    Medlem Nivå 6
    Felen du får i Åtgärdskolumnen är inte normalt. Är du verkligen säker på att du har en riktigt pfw-fil? Har du provat att ladda ner firmwaren pånytt?