R rnenjoy skrev:
Måste logga in i en gammalt SPC system men råkar ut för TLS-buggen. Ingen workaround funkar längre. Är det nån som vet hur man kan göra? Testat både IE och FF och Chrome.
Fick till det i FF igår. Visserligen FF på android men det ska vara senaste.

Har försökt få mina D-Link kameror att lira med larmet men inte lyckats. Har ändå aldrig gillat dom, instabila och går via någon molnlösning.
Så vad finns det för vettiga andra alternativ som funkar med SPC? Jag tilltalas av Arlo men dom verkar inte alls gå att titta på via url så SPC kan komma åt dom. Kamerorna får helst ha möjlighet att spela in, antingen att dom gör det konstant och sparar säg några timmar som skrivs över hela tiden eller att man kan starta inspelning om larmet triggas.

RilleRock RilleRock skrev:
Siren: kontrollera utgångstyp och du kopplat plus och minus rätt.

Eol bred hittat du under systemegenskaper.
Hur påverkas gränsvärdet för EOL om man kör den på bred? Hittar värden/tabell för dubbelbalansering i installationsmanualen, men det bör ju vara utifrån normalt EOL.
Jag tänkte köra två PIR i serie med dubbelbalansering, ska man välja andra värden på resistanserna då för att få det att fungera bättre?
Om man ska vara riktigt säker, bör man dela upp EOL-motståndet på de båda detektorerna eller är det överkurs? De sitter väldigt nära varandra.

RilleRock
J Joelbit skrev:
Hur påverkas gränsvärdet för EOL om man kör den på bred? Hittar värden/tabell för dubbelbalansering i installationsmanualen, men det bör ju vara utifrån normalt EOL.
Jag tänkte köra två PIR i serie med dubbelbalansering, ska man välja andra värden på resistanserna då för att få det att fungera bättre?
Om man ska vara riktigt säker, bör man dela upp EOL-motståndet på de båda detektorerna eller är det överkurs? De sitter väldigt nära varandra.
Större tolerans.
Inte rekommenderat att köra 2st IR på samma sektion men klicka i breda band.
Sen dubbelbalansera med 1k eller 2.2k och välj samna värde på sektionen i programmeringen.

Ska man ta detta i en egen tråd? kanske är lättare att följa upp då? men det är nog fler "experter" som hittar hit.

Men hur som helst behöver jag er hjälp igen. Fast denna gång tycker jag inte att jag själv är skyldig som det ibland visar sig vara :-)
Vi träffades igår av ett blixtnedslag, som tur var fanns sambon hemma och kunde dra ur alla annan elektronik när åskan började närma sig, men larmet är ju lite svårare att dra ur och den verkar ha tagit stryk.

Det blixtrade och smällen kom direkt, med ett gäng SMS till följd. Någonstans mitt i detta flöde hördes säkert ett högt skrik också.
Skärmavbild av larmhistorik med felmeddelanden efter åskskada på säkerhetssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Manöverpanelen i hallen (K521) är helt död men sms funktionerna verkar fungera då jag får larm när jag bryter strömmen.
Jag öppnade centralenheten och ser att huvudkortet och larmsändare/GSM blinkar med lite lampor, dock verkar expansionsmodulen vara mörk som ligger bakom.

Kommer inte åt larmet från varken dator eller i appen så något dumt har hänt.

Tips mottages gärna på vart jag börjar felsöka detta.

Tack på förhand

S xCxJx skrev:
Ska man ta detta i en egen tråd? kanske är lättare att följa upp då? men det är nog fler "experter" som hittar hit.

Men hur som helst behöver jag er hjälp igen. Fast denna gång tycker jag inte att jag själv är skyldig som det ibland visar sig vara :)
Vi träffades igår av ett blixtnedslag, som tur var fanns sambon hemma och kunde dra ur alla annan elektronik när åskan började närma sig, men larmet är ju lite svårare att dra ur och den verkar ha tagit stryk.

Det blixtrade och smällen kom direkt, med ett gäng SMS till följd. Någonstans mitt i detta flöde hördes säkert ett högt skrik också.
[bild]
Manöverpanelen i hallen (K521) är helt död men sms funktionerna verkar fungera då jag får larm när jag bryter strömmen.
Jag öppnade centralenheten och ser att huvudkortet och larmsändare/GSM blinkar med lite lampor, dock verkar expansionsmodulen vara mörk som ligger bakom.

Tack på förhand
Säkring aux utgång har löst ut för mig också vid åska, gav typ 20 följd-fel. Börja med att återställa den genom att göra larmet strömlöst (nät och batteri) en lite stund.

C crallian skrev:
Säkring aux utgång har löst ut för mig också vid åska, gav typ 20 följd-fel. Börja med att återställa den genom att göra larmet strömlöst (nät och batteri) en lite stund.
Det har det gjort för mig tidigare också. Men denna gång hjälpte det inte med strömlöst (nät&batteri).
Men tack för tipset.

RilleRock
S xCxJx skrev:

Men hur som helst behöver jag er hjälp igen. Fast denna gång tycker jag inte att jag själv är skyldig som det ibland visar sig vara :)

[bild]

Tack på förhand
Gör den helt strömlös.
Koppla ur allt som ligger på Aux/hjälpkraft.
Slå på strömmen igen.
Mät sedan spänning på hjälpkraft och kontrollera exakt vilka dioder som lyser på centralkortet.

Gör den helt strömlös.
Slå på strömmen igen.
Mät sedan spänning på hjälpkraft och kontrollera exakt vilka dioder som lyser på centralkortet.
Ahh perfekt med lite tips, Jag ska ge mig på detta nu när värmen ger sig av. bör väl ha 12-14V på hjälpkraften om allt är rätt?
Blir nog tors-fredagsmys tror jag.
Laddar upp en bild så kanske jag kan få lite tips om diodbetydelse...

• Gilla
Huggmejsel
  • Laddar…
Gör den helt strömlös.
Slå på strömmen igen.
Jaha.
Extern spänning verkar vara död. dvs 0 Volt
Tog en bild på centralkortet och skrev vilka dioder som lyser/blinkar.

I min värld verkar centralkortet fått sig en smäll och ger ingen spänning ut,
Är det bara att beställa ett nytt kort och börja felsöka efter igen efter det?
Elektroniskt centralkort med anmärkningar som visar vilka dioder som lyser eller blinkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej, jag har ett par frågor angående min SPC system. När jag loggar in på panelen via webben och öppnar larm log ser jag bara texten "Alarm log : 20 alarms since system startup (999 alarms max)" men sidan är tomt. Någon som vet varför de senaste 20 larm händelse syns inte? Måste jag konfigurera något för att visa loggen?

Andra fråga: jag har en wireless PIR detektor Siemens IR160W6-10 som de senaste 2 dagarna har tryggat larmet några ggr utan någon som helst anledning (verkar som). Aldrig gjort det tidigare. Sensorn är inte riktat mot ett fönster. Trodde det var någon fluga den första dagen det hände (skulle flugorna kunna trygga en IR-dektor förresten?) men andra dagen hittade jag inga flugor inne. Finns det något sätt att felsöka det för att förstår varför den gör så?

S xCxJx skrev:
Ahh perfekt med lite tips, Jag ska ge mig på detta nu när värmen ger sig av. bör väl ha 12-14V på hjälpkraften om allt är rätt?
Blir nog tors-fredagsmys tror jag.
Laddar upp en bild så kanske jag kan få lite tips om diodbetydelse...
Och när jag ändå frågar. finns det något sätt att få ur programmeringen ur Larmet. Jag har slarvat med backupfilen och kommer inte längre åt den via nätet.

S xCxJx skrev:
Och när jag ändå frågar. finns det något sätt att få ur programmeringen ur Larmet. Jag har slarvat med backupfilen och kommer inte längre åt den via nätet.
Via nätet? menar du att det finns nån typ av backup på spc connect?? Jag har efter att klantat till det vid mjukreset på kretskortet återställt larmet till fabriksinställning.....och utan backup så är det väl bara så att man får starta från scratch....,var länge sedan jag installerade larmet,man startar väl från MP och ställer larmklass(men vilken?)språk/tid/region/xbus/IP/?..vad gör man sen ? Lägger till en admin i MP (eller kan man göra det i gränssnittet?) Och sen i webbgränssnitt koppla upp sig och programmera larmet ?, Hur gör man med spc connect måste jag göra ett nytt konto där och hur raderar jag isåfall mitt gamla? Många frågor men hoppas nån kan hjälpa mig igång igen....mvh

T T7 skrev:
Via nätet? menar du att det finns nån typ av backup på spc connect?? Jag har efter att klantat till det vid mjukreset på kretskortet återställt larmet till fabriksinställning.....och utan backup så är det väl bara så att man får starta från scratch....,var länge sedan jag installerade larmet,man startar väl från MP och ställer larmklass(men vilken?)språk/tid/region/xbus/IP/?..vad gör man sen ? Lägger till en admin i MP (eller kan man göra det i gränssnittet?) Och sen i webbgränssnitt koppla upp sig och programmera larmet ?, Hur gör man med spc connect måste jag göra ett nytt konto där och hur raderar jag isåfall mitt gamla? Många frågor men hoppas nån kan hjälpa mig igång igen....mvh
Tänkte om man kunde komma åt det via USB eller liknade. men det är nog bara att börja om kan jag tro...

Hade man gjort en backup så hade det ju varit lugnt....men är huvudet dumt får kroppen lida....☹️

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.