999 539 läst ·
5 284 svar
1000k läst
5,3k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Är du säker på att larmet har koppling ut mot internet?
Minns att någon tidigare satte en fast ip-adress i larmet men hade missat att fylla i gateway eller DNS, vilket förstås ledde till att alla interna försök att pinga och telnet funkar perfekt, men kopplingen vidare ut på nätet inte funkade.
Kör du med DHCP kan du istället i routern låsa ip-adressen på larmets macadress.
Minns att någon tidigare satte en fast ip-adress i larmet men hade missat att fylla i gateway eller DNS, vilket förstås ledde till att alla interna försök att pinga och telnet funkar perfekt, men kopplingen vidare ut på nätet inte funkade.
Kör du med DHCP kan du istället i routern låsa ip-adressen på larmets macadress.
Yes box, larmet kommunicerar utmärkt med omvärlden. Testat bla genom net och ping via telnet. Testat med både dhcp (med låst ip via router) och fast ip i central. Får som sagt även ok på tcp i loggen.F fredrik.johansson skrev:Är du säker på att larmet har koppling ut mot internet?
T term skrev:Jag slet mitt hår i många timmar innan lösningen för mig till slut blev att registrera ett installatörskonto och ett företag hos SPC (det är gratis i 6 månader) för att där nollställa krypteringsnyckeln. Det var lite bök, men det fungerade på en gång Hur
Hur lång tid tog det före ditt företag blev godkännt?T term skrev:
Ok, tack. Då ska jag nog försöka med en ny ansökan, skicka in den fick lite ofullständig i morse.T term skrev:
Nytt försök med annan epost och då gick det direkt, gissa om det även låg ett andra mail i skräpposten på hotmail-kontot ;p
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Nej vi missförstod inget! Jag pratade om just knappcellen, man ser en indikation var den skall sitta i installationsmanualen så jag trodde det var den du menade.J Joelbit skrev:Tack för snabbt svar. Men jag tror vi missförstod varandra. Jag har inte monterat det vanliga backupbatteriet utan pratade om ett knappcellsbatteri på moderkortet. ;-)
Jag har tittat på kretskortet igen och ser att det finns utrymme att montera/löda fast en hållare för "real time clock battery", men den och något batteri finns inte på min central. Jag måste sett det i monteringsmanualen. Är det här ett batteri som bara monteras på de 5- och 6-serien?
Blir huset strömlöst så går ju normalt det vanliga 12-V backupen in. Men om man måste göra centralen strömlös för att bygga om så måste man ställa klockan varje gång!
Ok, du har ingen hållare för knappcellsbatteri. Det förklarar ju saken. Det förekommer faktiskt att knappceller är kassa. Dessutom så sitter det ofta en plastremsa mellan cellen och hållare dom skall förhindra att cellen laddas ur vid lång lagring.
En annan fråga, jag kollade på länken till Rickards postade manual för integrering av kameror. Det verkar som att spc bara klarar stillbilder. De flesta lågpris kameror skickar väl streaming video. Ingår det i ONVIF-specifikationen att det finns JPEG snapshot? Skall man försöka använda t ex Onvifer för att få jag I JPEG kommandosträngen för just den kamera m an använder och ange den till spc eller finns det en generell standard?
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Och när vi ändå håller på, kan någon förklara SPCV440 och 340? 440 måste tydligen ha en rörelsedetektor ipluggad i facket på framsidan? Sedan har den på kontakt S3 två ingångar EXT1 och EXT2 som skall kopplas till rörelsedetektor. Kan dessa I stället kopplas till dörrswitchar?
Och 340 har 4 ingångar för rörelsedetektor. Samma där, kan man ta ett par för att koppla in dörrswitchar och glaskross, eller åker man på en 8 ingångars expansions enhet?
Jag tycker ett rum på 20-30 kvadrat borde kunna täckas av en SPCV440 med ipluggad rörelsedetektor men det kanske är naivt?
Min förhoppning är att kunna täcka vardagsrum och kök/matplats med bara en SPCV440 och så koppla dörr/fönsterswitchar och kanske branddetektor till denna. Brand detektorer kan jag dock dra separat via vinden i nästan alla fall.
Och 340 har 4 ingångar för rörelsedetektor. Samma där, kan man ta ett par för att koppla in dörrswitchar och glaskross, eller åker man på en 8 ingångars expansions enhet?
Jag tycker ett rum på 20-30 kvadrat borde kunna täckas av en SPCV440 med ipluggad rörelsedetektor men det kanske är naivt?
Min förhoppning är att kunna täcka vardagsrum och kök/matplats med bara en SPCV440 och så koppla dörr/fönsterswitchar och kanske branddetektor till denna. Brand detektorer kan jag dock dra separat via vinden i nästan alla fall.
Drog iväg ett mail till Vanderbilt, så får vi se vad/om de svarar.A Anders_Nilsson skrev:Nej vi missförstod inget! Jag pratade om just knappcellen, man ser en indikation var den skall sitta i installationsmanualen så jag trodde det var den du menade.
Ok, du har ingen hållare för knappcellsbatteri. Det förklarar ju saken. Det förekommer faktiskt att knappceller är kassa. Dessutom så sitter det ofta en plastremsa mellan cellen och hållare dom skall förhindra att cellen laddas ur vid lång lagring.
Jag har haft mitt larm nu i flera år och det har fungerat fint, mycket tack vare RilleRock's utmärkta hjälp på detta forum! Hoppas du får kredd från Vanderbilt för detta.
Nu ska jag däremot flytta och tänker såklart överlämna det installerade larmet till den nya ägaren.
Det som jag har haft mest problem med har alltid vara panelen och hur den är knuten till SPC connect kontot. Hur gör jag smidigast för att koppla loss panelen från larmet och sedan knyta det till den nya ägarens konto?
Tänker att jag skapar ett SPC konto åt honom, med hans uppgifter och sedan flyttar över panelen dit?
Finns det någon smidig guide för detta?
Nu ska jag däremot flytta och tänker såklart överlämna det installerade larmet till den nya ägaren.
Det som jag har haft mest problem med har alltid vara panelen och hur den är knuten till SPC connect kontot. Hur gör jag smidigast för att koppla loss panelen från larmet och sedan knyta det till den nya ägarens konto?
Tänker att jag skapar ett SPC konto åt honom, med hans uppgifter och sedan flyttar över panelen dit?
Finns det någon smidig guide för detta?
Medlem
· Västernorrland
· 521 inlägg
Har haft vårt SPC i snart sex år tror jag och det har funkat klockrent hela tiden!
Men igår och inatt har sabotagelarmet på en trådad rörelsedetektor löst ut, hittar inte riktigt vad det skulle beror på. Någon som har någon idé
Skruvade upp och kollade den men allt ser ok ut förutom nån enstaka död insekt ...
Men igår och inatt har sabotagelarmet på en trådad rörelsedetektor löst ut, hittar inte riktigt vad det skulle beror på. Någon som har någon idé
Skruvade upp och kollade den men allt ser ok ut förutom nån enstaka död insekt ...
Hobbysnickare
· Västernorrland
· 195 inlägg
1. Kolla så skruvplintarna är riktigt åtskruvade.K KristoferL skrev:Har haft vårt SPC i snart sex år tror jag och det har funkat klockrent hela tiden!
2. Byt motstånd om möjligt
3. Byt plats på detektorn och se om felet flyttas.
Lycka till.
Medlem
· Västernorrland
· 521 inlägg
Tack för tipsen, men detektorn har suttit där i sex år så det känns inte som om jag skulle behöva flytta på den, och skruvplintarna borde väl inte släppa helt spontant?J jockelw skrev:
Ska kolla motståndet ...
Jag hade ett liknande problem med en detektor i mitt förråd. Det visade sig vara fukt, efter att jag haft dörren öppen länge alt. Kört ett träningspass så gjorde fukten att brytaren löste. Va tvungen att skaffa en bättre fläkt när jag tränar.