Fler frågor.

Jag vill sätta larm på garaget. Jag har lagt till ett eget område och min plan är att det automatiskt ska larma på så fort bägge portarna är stängda, dvs jag vill inte behöva larma på och av med MAP.

Relaterade frågor.
1. Efter att jag skapade ett område som heter Garaget dyker detta upp i map. Går detta att dölja vid från/tillkoppling för att göra det enkelt för övriga i familjen? Hur bör jag annars göra i konfigurationen?
2. Mitt garage ser ut enlig skiss (rött portar, blått fönster i söderläge). Var bör jag sätta detektor och eventuell kamera i framtiden? Jag är inne på väggen motsatt portarna, är detta rätt tänkt?
Schematisk ritning av ett garage med två röda portar och ett blått fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har just installerat en SPC4320. Själva larmet fungerar.

Men det stora problemet är att det inte fungerar att ansluta den till SPC connect.

När jag loggar in på spcconnect.,com och försöker registrera min panel så är den off-line.

ATP-loggen
20/06/18 19:42:18: TCP anslutning timeout
20/06/18 19:42:17: Pollsändningsförsök missyckat
20/06/18 19:42:17: FlexC anslutningsetablering FEL
20/06/18 19:42:07: TCP anslutning OK

Jag har loggat in med telnet på SPC4320, pingat mot extern IP ok, nslookup spcconnect.com ==> 194.132.254.184.
Jag har öppnat brandväggen i min router för 194.132.254.184.
Jag har provat att återställa krypteringsnyckeln i 4320.

Jag har kollat att SPC4320 skickar paket till spcconnect.com och att det kommer paket tillbaka (med en Ethenethub och wireshark på en ansluten laptop). Det verkar som SPC4320 aldrig svarar på vissa paket eftersom samma paket sänds om från spcconnect.com flera gånger.

Provat med att återställa krypteringsnyckeln på centralen.

Dessutom är det svårt att komma åt SPC4320 med https. Det blir fel på sidorna och dom laddas ofullständigt och är i princip oanvändbart. När jag testade idag kom jag inte in överhuvudtaget utan fick SSL_ERROR_RX_RECORD_TOO_LONG (firefox) och ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR (chrome)
Konfigurerad med http fungerar webbsidan perfekt.

SW/HW: SPC4300 | ver. 3.8.5 | R.31629 | S/N: 313326802

Routern kopplar upp sig med 10 Mbps och half duplex mot SPC4320.
Ethernetstatistiken på routern på porten mot SPC4320 är lite skum med kollisioner. Ingen aning om detta är normalt för halv duplex.:
Tx Broadcast 245296
Tx Pause 0
Tx Multicast 150787
Tx Underrun 0
Tx Collision 274
Tx Excessive Collision 0
Tx Multiple Collision 19
Tx Single Collision 235
Tx Excessive Deferred 0
Tx Deferred 1522
Tx Late Collision 0
Routern är Mikrotik RB2011iL-IN

Tacksam för tips om vad som kan vara fel.

Mvh Jan

RilleRock
J JRox skrev:
Har just installerat en SPC4320. Själva larmet fungerar.

Men det stora problemet är att det inte fungerar att ansluta den till SPC connect.

När jag loggar in på spcconnect.,com och försöker registrera min panel så är den off-line.

ATP-loggen
20/06/18 19:42:18: TCP anslutning timeout
20/06/18 19:42:17: Pollsändningsförsök missyckat
20/06/18 19:42:17: FlexC anslutningsetablering FEL
20/06/18 19:42:07: TCP anslutning OK

Jag har loggat in med telnet på SPC4320, pingat mot extern IP ok, nslookup spcconnect.com ==> 194.132.254.184.
Jag har öppnat brandväggen i min router för 194.132.254.184.
Jag har provat att återställa krypteringsnyckeln i 4320.

Jag har kollat att SPC4320 skickar paket till spcconnect.com och att det kommer paket tillbaka (med en Ethenethub och wireshark på en ansluten laptop). Det verkar som SPC4320 aldrig svarar på vissa paket eftersom samma paket sänds om från spcconnect.com flera gånger.

Provat med att återställa krypteringsnyckeln på centralen.

Dessutom är det svårt att komma åt SPC4320 med https. Det blir fel på sidorna och dom laddas ofullständigt och är i princip oanvändbart. När jag testade idag kom jag inte in överhuvudtaget utan fick SSL_ERROR_RX_RECORD_TOO_LONG (firefox) och ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR (chrome)
Konfigurerad med http fungerar webbsidan perfekt.

SW/HW: SPC4300 | ver. 3.8.5 | R.31629 | S/N: 313326802

Routern kopplar upp sig med 10 Mbps och half duplex mot SPC4320.
Ethernetstatistiken på routern på porten mot SPC4320 är lite skum med kollisioner. Ingen aning om detta är normalt för halv duplex.:
Tx Broadcast 245296
Tx Pause 0
Tx Multicast 150787
Tx Underrun 0
Tx Collision 274
Tx Excessive Collision 0
Tx Multiple Collision 19
Tx Single Collision 235
Tx Excessive Deferred 0
Tx Deferred 1522
Tx Late Collision 0
Routern är Mikrotik RB2011iL-IN

Tacksam för tips om vad som kan vara fel.

Mvh Jan
Kör du Dhcp?

Enligt din ATP log verkar det som felet ligger på din sida.
Hur kry är routern?

Sen behöver man inte öppna upp några portar så testa utan routern för att utesluta den.

Redigerat:
RilleRock
A andersda skrev:
Fler frågor.

Jag vill sätta larm på garaget. Jag har lagt till ett eget område och min plan är att det automatiskt ska larma på så fort bägge portarna är stängda, dvs jag vill inte behöva larma på och av med MAP.

Relaterade frågor.
1. Efter att jag skapade ett område som heter Garaget dyker detta upp i map. Går detta att dölja vid från/tillkoppling för att göra det enkelt för övriga i familjen? Hur bör jag annars göra i konfigurationen?
2. Mitt garage ser ut enlig skiss (rött portar, blått fönster i söderläge). Var bör jag sätta detektor och eventuell kamera i framtiden? Jag är inne på väggen motsatt portarna, är detta rätt tänkt?
[bild]
1. Du får göra en användare som inte har tillåtelse för område Garage.

2. Jag hade satt IR längst ner till höger och kamera längst upp till höger.
Välj kamera med vettig WDR annars kommer den inte kunna se nånting en solig dag när portarna öppnas.

• Gilla
andersda
  • Laddar…
RilleRock RilleRock skrev:
Kör du Dhcp?

Enligt din ATP log verkar det som felet ligger på din sida.
Hur kry är routern?

Sen behöver man inte öppna upp några portar så testa utan routern för att utesluta den.
Jag kör med Dhcp.
Har inga problem med övrig utrustning som är ansluten till routern. Går som en klocka. Nu har jag inget annat som kör 10 mbps och halv duplex, så det skulle kunna vara något med den hastigheten.
Men att köra http mot centralen fungerar perfekt.

RilleRock
J JRox skrev:
Jag kör med Dhcp.
Har inga problem med övrig utrustning som är ansluten till routern. Går som en klocka. Nu har jag inget annat som kör 10 mbps och halv duplex, så det skulle kunna vara något med den hastigheten.
Men att köra http mot centralen fungerar perfekt.
Varför kör du inte full duplex?

Centralen signalerar till routern att den vill ha 10 mbps och halv duplex.
Enligt kontakt med lasshop.se så ska det vara det.

RilleRock
J JRox skrev:
Centralen signalerar till routern att den vill ha 10 mbps och halv duplex.
Enligt kontakt med lasshop.se så ska det vara det.
Okey. Aldrig hört talas om det och står ingenting om det i manualen.
Dock brukar halv duplex ge de fel som din logg visar om motparten skickar mycket paket.

Ny fråga.

Jag har ett par brandlarm DP721RTA. Har kopplat nästan som i #1398 men utan opn. Satt typen till brandlarm. När jag tar bort detektorn ur sockeln så får jag bara öppen bör jag inte få sabotage då? Eller fixar brandtypen det?

RilleRock
A andersda skrev:
Ny fråga.

Jag har ett par brandlarm DP721RTA. Har kopplat nästan som i #1398 men utan opn. Satt typen till brandlarm. När jag tar bort detektorn ur sockeln så får jag bara öppen bör jag inte få sabotage då? Eller fixar brandtypen det?
Nej, om du kollar skissen så går den över båda motstånden alltså påverkad.
Känner den 1 motstånd = stängd
0 motstånd = avbrott.

Just det. Nu är jag med.

Det känns dock som sabotage när någon rycker ner delar av larmet... =)

RilleRock RilleRock skrev:
Okey. Aldrig hört talas om det och står ingenting om det i manualen.
Dock brukar halv duplex ge de fel som din logg visar om motparten skickar mycket paket.
Jag har inte hittat någog alls i manualen om detta. Är det i den vanliga manualen som står full duplex?

Ny fråga.
Jag har lyckats programmera in taggar men jag vill kunna larma av med bara tag dvs ingen pin. Var finns den inställningen?

Pålarmning verkar funka fint, man visar bara TAG så kan man tillkoppla.

Konfiguration->Systemegenskaper->Pin->TAG+PIN

• Gilla
RilleRock
  • Laddar…
T
gol gol skrev:
Konfiguration->Systemegenskaper->Pin->TAG+PIN
Tack. Nu funkar det, tyckte jag tittade där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.