999 279 läst ·
5 284 svar
999k läst
5,3k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Toppen! Det låter bra!RilleRock skrev:
Vad jag kan se framgår det inte av dokumentationen men hur är det med 12V och 0V till mapen, behövs det alltid eller är det bara om man stoppar i trådlösmodul eller annat?
Sorry för alla nybörjarfrågor.
Enheter på xbus behöver alltid ström och bus alltså minimum 4 trådar.I ippo skrev:
Sådär då är man igång, har bytt ca och map idag. Kopplat in dom mk’s jag vill ha och resten än nedplockat. Kvar är IR- och branddeckare.
Har börjat med IR-biten men är förbryllad, då jag inte får den att funka.
Har kopplat sektionsparet, lila och turkos, till sektion5 och strömparet till 12V och 0V.
Det sitter två stycken 4,7k ohms motstånd enligt bilden.
Sen lyckas jag inte uppgradera ca’n, den kräver tillverkaråtkomst men det verkar inte kicka in även när jag valt det i webkonfigen.
Standarder har jag ställt in som följande:
Privat - ssf - välj för konfig av installatören.
Aktuell FW är 3.6.6
Har kopplat sektionsparet, lila och turkos, till sektion5 och strömparet till 12V och 0V.
Sen lyckas jag inte uppgradera ca’n, den kräver tillverkaråtkomst men det verkar inte kicka in även när jag valt det i webkonfigen.
Aktuell FW är 3.6.6
Vad säger gränssnittet på status om sektion 5?I ippo skrev:Sådär då är man igång, har bytt ca och map idag. Kopplat in dom mk’s jag vill ha och resten än nedplockat. Kvar är IR- och branddeckare.
Aktuell FW är 3.6.6
Jag glömde faktiskt ändra tillbaka, den var satt som larm innan jag började pilla.
Får skylla på att klockan är mycket, tänkte av nån anledning att jag skulle kunna se hur deckaren växlade när jag triggade den men inser att man förmodligen inte kan se det i webgränsnittet på det viset.
Ska testa att larma på imorgon när inte hela familjen ligger och sover...
Får skylla på att klockan är mycket, tänkte av nån anledning att jag skulle kunna se hur deckaren växlade när jag triggade den men inser att man förmodligen inte kan se det i webgränsnittet på det viset.
Ska testa att larma på imorgon när inte hela familjen ligger och sover...
Så nu är IR igång, bytte polaritet på den så hoppade den igång. Märkligt då jag var övertygad om att den var rätt kopplad, mätte med multimeter och fick 13,2V på plusplinten.
Nu mäter jag -13V på plinten i IR’n men den funkar som den ska.
Så all good!
Nu mäter jag -13V på plinten i IR’n men den funkar som den ska.
Så all good!
Det hade varit min slutsats med om den ligger i larm trots den är opåverkadI ippo skrev:
Nu känner jag mig vilsen.
Hur gör jag för att mitt område som heter brandlarm inte ska larmas av tillsammans med området Larm när barnen kommer hem och larmar av huset?
Om nu brandlarmet skulle gå när dom är hemma är det ju bra att dom kan stänga av det ifall det är under kontroll.
Hur gör jag för att mitt område som heter brandlarm inte ska larmas av tillsammans med området Larm när barnen kommer hem och larmar av huset?
Om nu brandlarmet skulle gå när dom är hemma är det ju bra att dom kan stänga av det ifall det är under kontroll.
Enklast är att ha dem i samma larmområde som bostaden då blir det till 24/7.I ippo skrev:
Sen undrar jag angående min ena brandvarnare Aritech DP721RT, den får jag inte att fungera.
Men vad jag förstår från infon jag hittar om den på nätet har den växlande relä och ska väl funka med spc’n?
Den andra som bara är rök-deckare, DP721R, funkar fint.
Men vad jag förstår från infon jag hittar om den på nätet har den växlande relä och ska väl funka med spc’n?
Den andra som bara är rök-deckare, DP721R, funkar fint.
Kan man använda sig av Falck på SPC? Jag hittar ingen info om att ha dem som larm överhuvud taget. Förutom här nedan, 80kr/mån, 3 första månaderna gratis och ingen anslutningsavgift samt fri utryckning om riktigt larm:
http://www.protexus.se/Falck.htm
Men denna info kommer från Protexus som verkar sälja egna larm. Kan man inte ha Falck själv? Verkar bara genom olika installatörsföretag?
http://www.protexus.se/Falck.htm
Men denna info kommer från Protexus som verkar sälja egna larm. Kan man inte ha Falck själv? Verkar bara genom olika installatörsföretag?