É
Jag tänkte avsluta mitt Verisure-abonnemang och byta till SPC. Vilka produkter behöver jag köpa för att i ett första steg bara ersätta det jag har idag? Senare ska jag komplettera med mer. Det jag har idag är det nedan, allt är trådlöst:

1st siren inomhus.
1st manöverpanel.
2st rörelsekameror.
3st magnetbrytare.
2st brandlarm
GSM och fiber på huvudenheten.

I det nya jag ska köpa kan siren och 1st rörelsesensor vara trådade, kanske även nån magnetbrytare. För det är väl endast rörelsesensor man köper, och så kompletterar man med egen IP-kamera sen?

Vad får man betala för uppkoppling till larmcentral? Bor i utkanten av Stockholm.

Redigerat:
panzaa panzaa skrev:
check! Skall titta på det. Försöker fortfarande få snurr på manöverpanelen, men får endast felmeddelandet att manöverpanelen ej tilldelad / olicensierad och kan därför ej ladda ned filen till centralen.. vad gör jag för fel?
Hej. Du måste in i x-bus på manöverpanelen, kommer inte ihåg exakt, och efter det måste du uppdatera via via mjukvara/dator,

RilleRock
É ÉlPontus skrev:
Jag tänkte avsluta mitt Verisure-abonnemang och byta till SPC. Vilka produkter behöver jag köpa för att i ett första steg bara ersätta det jag har idag? Senare ska jag komplettera med mer. Det jag har idag är det nedan, allt är trådlöst:

1st siren inomhus.
1st manöverpanel.
2st rörelsekameror.
3st magnetbrytare.
2st brandlarm
GSM och fiber på huvudenheten.

I det nya jag ska köpa kan siren och 1st rörelsesensor vara trådade, kanske även nån magnetbrytare. För det är väl endast rörelsesensor man köper, och så kompletterar man med egen IP-kamera sen?

Vad får man betala för uppkoppling till larmcentral? Bor i utkanten av Stockholm.
Nackdelen med trådlöst är att du måste byta allt.
Hade du haft trådbundet hade det räckt att byta centralapparat och map.

SPC ready2go är ett bra paket att börja med så titta på det.
Därefter kan du komplettera med det som du vill efterhand.
IR och kamera är separata enheter.

Det kvittar var du bor om du skall endast ha larmcentral.
Skall du ha möjlighet till väktarutryckning är det bäst att kolla vilket bolag som har flest bilar i rullning dag/natt i ditt område.
Lövestad kostar 78kr i månaden.
Lövestad har sedan avtal med flera väktarbolag i landet.

É
Okej tack, jo men menade med väktare, vad har man annars för nytta av larmcentral?

Det jag tänker mig är väktarutryckning mot avgift och lite fina ”riktiga” dekaler.
Är det fortfarande 78kr/mån?

Är det ovanligt med gsm för privatpersoner? Tyckte jag läste nåt om 2000kr för sån modul sent igår när jag surfade runt.

RilleRock
É ÉlPontus skrev:
Okej tack, jo men menade med väktare, vad har man annars för nytta av larmcentral?

Det jag tänker mig är väktarutryckning mot avgift och lite fina ”riktiga” dekaler.
Är det fortfarande 78kr/mån?

Är det ovanligt med gsm för privatpersoner? Tyckte jag läste nåt om 2000kr för sån modul sent igår när jag surfade runt.
Har man det även kopplat till sin mobil via sms/push så nej då blir det lite onödigt utan möjlighet till väktare.
Yes utryckningen kommer sedan som separat avgift.
Så har de haft tidigare iallafall men kontakta kundtjänst.

Nej GSM och IP som är inbyggt i centralen bör du ha.

É
Okej men GSM verkar inte inbyggt i 4320 (bara IP) utan jag måste köpa N310 för 2000kr för att få backup om fibern går ner? Då blev det plötsligt många procent dyrare om jag inte missförstått nåt. Därför jag undra om det var ovanligt med denna kombination. Som användare av Verisure idag har jag annars tänkt att självklart ska man fortsätta ha både och...

Ska nu börja installera mitt 4320 som jag haft liggande ett bra tag i väntan på husrenoveringen men nu är det dags.

Kommer säkert att ställa mängder av dumma frågor under tiden men lär mig väl varefter men börjar med dessa:
MK440,spelar det någon roll åt vilket håll man vänder delarna mot varandra eller måste pilmarkeringarna mötas?
Måste dom sitta såhär?
Vita MK440 installationsdelar med pilmarkeringar och ledningsterminaler, monterade sida vid sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller går det även att montera så här?
Två elektriska komponenter med pilmarkeringar, en med fjäderbelastad del i mitten.
Skapa konto

RilleRock
É ÉlPontus skrev:
Okej men GSM verkar inte inbyggt i 4320 (bara IP) utan jag måste köpa N310 för 2000kr för att få backup om fibern går ner? Då blev det plötsligt många procent dyrare om jag inte missförstått nåt. Därför jag undra om det var ovanligt med denna kombination. Som användare av Verisure idag har jag annars tänkt att självklart ska man fortsätta ha både och...
Du missförstod mitt inlägg.
Är bara IP som är inbyggd.

Det vanligaste bland de medvetna kunderna är både och.
Övriga väljer enbart GSM/GPRS.

RilleRock
J Jessnet skrev:
Ska nu börja installera mitt 4320 som jag haft liggande ett bra tag i väntan på husrenoveringen men nu är det dags.

Kommer säkert att ställa mängder av dumma frågor under tiden men lär mig väl varefter men börjar med dessa:
MK440,spelar det någon roll åt vilket håll man vänder delarna mot varandra eller måste pilmarkeringarna mötas?
Måste dom sitta såhär?
[bild]
Eller går det även att montera så här?
[bild]
Ta en multimeter och ohmmät på reläet när du testar dig fram.
Skall vara runt 0.00 ohm vid kontakt mellan magnet ock kontakt.

Vilken underbar tråd!
Håller på och tar mig igenom den för att få så bra koll som möjligt.
Har idag ett Securitas SD896 (, med 30 trådade sektioner! :surprised:) inkopplat.
Det är dubbelbalanserad koppling, ska mäta men gissar på 47K Ohm. Tror jag läste det nånstans...

Hämtade idag hem ett SPC4320.320-L1 med SPCK420.100 och kommer använda en del av de befintliga sektionerna medans merparten skippas. Kommer säkert utöka med en expansionsenhet senare när jag har allt uppe. Magnetkontakter på samtliga av bottenvåningens fönster känns överkurs då det kräver våldsamt många ingångar och fönsterbyte planeras framöver. Kör fönsterlås på befintliga fönster istället, har dessa redan.

En magnetkontakt på samtliga dörrar i markplan (4st), två rörelse deckar Paradox DG75 http://www.paradox.com/Products/default.asp?CATID=8&SUBCATID=79 ,
och två branddeckare Aritech DP721R, en av varje på bv resp öv.

Känner mig rätt trygg med hur magnetkontakterna ska kopplas in och håller på att läsa in mig på PIR och Rök.

Första frågan jag har är eg angående MAP'en. Idag går två tvinnade par till de två plintarna på befintliga MAP'en (SD896) men som jag förstår det behöver jag ha fyra stycken trådar till SPCK420, 2 till X-BUS'en och 0V samt 12V. Stämmer det och kan jag i sånt fall tvinna upp paren och använda dom som fyra separata trådar, kabeln är en "vanlig larmkabel".

Andra frågan är om, så länge man kopplar rätt, är ok att låta det ligga oanvända par i kablarna utan att det stör eller dyl. Kommer att skippa i 2-6 sektioner i varje rum på undervåningen men kablarna är monterade bakom taklister så jag vill gärna inte riva i det om jag inte måste.

Tacksam för svar! Det här ska bli kul! :geek:

RilleRock
I ippo skrev:
Vilken underbar tråd!
Håller på och tar mig igenom den för att få så bra koll som möjligt.
Har idag ett Securitas SD896 (, med 30 trådade sektioner! :surprised:) inkopplat.
Det är dubbelbalanserad koppling, ska mäta men gissar på 47K Ohm. Tror jag läste det nånstans...

Hämtade idag hem ett SPC4320.320-L1 med SPCK420.100 och kommer använda en del av de befintliga sektionerna medans merparten skippas. Kommer säkert utöka med en expansionsenhet senare när jag har allt uppe. Magnetkontakter på samtliga av bottenvåningens fönster känns överkurs då det kräver våldsamt många ingångar och fönsterbyte planeras framöver. Kör fönsterlås på befintliga fönster istället, har dessa redan.

En magnetkontakt på samtliga dörrar i markplan (4st), två rörelse deckar Paradox DG75 [länk] ,
och två branddeckare Aritech DP721R, en av varje på bv resp öv.

Känner mig rätt trygg med hur magnetkontakterna ska kopplas in och håller på att läsa in mig på PIR och Rök.

Första frågan jag har är eg angående MAP'en. Idag går två tvinnade par till de två plintarna på befintliga MAP'en (SD896) men som jag förstår det behöver jag ha fyra stycken trådar till SPCK420, 2 till X-BUS'en och 0V samt 12V. Stämmer det och kan jag i sånt fall tvinna upp paren och använda dom som fyra separata trådar, kabeln är en "vanlig larmkabel".

Andra frågan är om, så länge man kopplar rätt, är ok att låta det ligga oanvända par i kablarna utan att det stör eller dyl. Kommer att skippa i 2-6 sektioner i varje rum på undervåningen men kablarna är monterade bakom taklister så jag vill gärna inte riva i det om jag inte måste.

Tacksam för svar! Det här ska bli kul! :geek:
Du kan ju lägga ihop ett gäng magnetkontakter på varje sektion om du vill men då behöver du byta motstånden.

Du kan använda befintligt kablage till map.
Inte optimalt men det funkar.
Det är väl inga längre längder mellan ca och map?
Sen vill man helst att busparet skall vara partvinnat.

Sålänge kablar är urkopplade i båda ändar så är det lungt.
Alltid bra med extra trådar lite här och där.

Lycka till (y)

RilleRock RilleRock skrev:
Du kan ju lägga ihop ett gäng magnetkontakter på varje sektion om du vill men då behöver du byta motstånden.

Du kan använda befintligt kablage till map.
Inte optimalt men det funkar.
Det är väl inga längre längder mellan ca och map?
Sen vill man helst att busparet skall vara partvinnat.

Sålänge kablar är urkopplade i båda ändar så är det lungt.
Alltid bra med extra trådar lite här och där.

Lycka till (y)
Tack för svar!

Nä det är ungefär 5m mellan ca och map.
Vet inte om jag missförstår eller om jag bara var dålig på att förklara. Inte riktigt hemma på termerna.

Idag är mapen kopplad med två stycken par som är partvinnade, alltså fyra ledare. Bifogade en bild på detta.
Om det är ok kan jag väl köra ett partvinnat par till busen och det andra för 12v matningen? Eller är det ett krav att köra en partvinnad matning till varje plint?
Dvs ett par till 2A och ett par till 2B?

I annat fall tar jag ett par från en mk (fönster) som inte ska kopplas in, den är skarvad uppe i sirenen. Dom har använt sirenkapslingen som knytpunkt för map, ett par mk’s.

• Kretskort med kopplade trådar och elektroniska komponenter som resistorer och kondensatorer.
    Skapa konto
Och en fråga till som jag bara sett nämnas i manualen men inte hittat svar på.
Behöver man terminera sista enheten på busen, i detta fallet min map, och hur gör man det då?
4320 har vad jag förstår inte stöd för slinga då det endast finns en bus-port på kortet.

RilleRock
I ippo skrev:
Tack för svar!

Nä det är ungefär 5m mellan ca och map.
Vet inte om jag missförstår eller om jag bara var dålig på att förklara. Inte riktigt hemma på termerna.

Idag är mapen kopplad med två stycken par som är partvinnade, alltså fyra ledare. Bifogade en bild på detta.
Om det är ok kan jag väl köra ett partvinnat par till busen och det andra för 12v matningen? Eller är det ett krav att köra en partvinnad matning till varje plint?
Dvs ett par till 2A och ett par till 2B?

I annat fall tar jag ett par från en mk (fönster) som inte ska kopplas in, den är skarvad uppe i sirenen. Dom har använt sirenkapslingen som knytpunkt för map, ett par mk’s.
Det låter som en standard Securitas direkt installation med skarvar lite här och där i installationen :thumbdown:

Men använd turkos/lila till 2a,2b så blir det bra.
Bus skall endast ha ett partvinnat par.
Allt annat försämrar.

• Gilla
ippo
  • Laddar…
RilleRock
I ippo skrev:
Och en fråga till som jag bara sett nämnas i manualen men inte hittat svar på.
Behöver man terminera sista enheten på busen, i detta fallet min map, och hur gör man det då?
4320 har vad jag förstår inte stöd för slinga då det endast finns en bus-port på kortet.
Sålänge du bara har en enhet på bus så skall termineringsbyglen vara på som den är default.
Men skall du även ha sektionskort så verkar det bli stjärnnät och då skall bygeln av i alla xbusenheter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.