A Alikzus skrev:
Jag tror att man väljer Verisure (eller Sector Alarm) för att "alla" andra har det och funderar inte mer på saken. De utnyttjar sin dominata ställning (på ett negativt sätt) och säljer på en oro/rädsla som statistiskt sett inte är befogad. Sedan är det ju dyra prylar (om man inte har förberett för trådat) så jag kan tänka mig att man drar sig för den initiala kostnaden (eller inte ha råd) men tänker inte på vilken total kostnad man får. Och Verisures larm är värdelöst om man köper loss det efter fem år.
Den initiala kostanden är inte ett problem - Och tanken att äga nått efter 4 år är lite fel, snudd på utdaterad redan där.

Finansiering på riktiga kapitalvaror har jag inga problem med; bilar, båtar, 4-hjuligen och annat skit man har - Men jag vägrar att belåna mer än 50% av princip.
Om skiten eventuellt och någonsin träffar fläkten skall man inte stå skuldbelagd.

Fastigheter i huvudstaden kan man sträcka sig till 75% däremot men ligger klart lägre - Det är ett annat kapitel i sig.

Fattar ändå när Garda knackar på och kostanden är extrem - Förstår där att man väljer alternativ om man vill ha ett larm - Hyra helt enkelt.

Tror beslutet börjar bli klart här hemma. Ajax…

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Är det en "vattendelare" att du måste ha larmet kopplat till väktartjänst?
Tänker att om du inte känner att du behöver det så öppnar det för fler alternativa lösningar.
Jag har fixat ihop ett eget, och har valt bort väktartjänst, och litar istället på att någon av mina grannar kan åka förbi mitt hus och sätta igen en trasig ruta, eller bara kolla om det behöver göras någonting (om jag inte är i närheten).
Mjaaa… fru pratar trygghet - Vi reser mycket, borta mycket osv.

Så en uppkoppling är det vi saknar i dagsläget - Tjuter gör det, men inga sms eller larm på dagens 14 år gamla larm…

slacker slacker skrev:

Så en uppkoppling är det vi saknar i dagsläget - Tjuter gör det, men inga sms eller larm på dagens 14 år gamla larm…
Med all respekt för din fru så ....... det låter som att hon har köpt larmbolagens marknadsföring hook, line and sinker. Det mervärdet som väktarbolaget/larmcentralen erbjuder är en chimär. I bästa fall finns en ronderande väktare på något objekt i närheten som kan slita sig från objektet och vara på plats 45 min efter larm. Stänga av inkommande vatten, sätta igen en trasig ruta etc. kan lika gärna någon av dina favoritgrannar göra för en flaska go-sprit.

• Gilla
Foliehatten3 och 1 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:

Ja, men jag tänker som så att väktartjänst behöver jag bara om jag inte skulle ha någon granne som kan lösa uppgiften.
Vi kan naturligvis resonera annorlunda, men jag tänker att jag skulle ha extremt otur om ingen granne kan kolla till mitt hus inom en timme, och se om man behöver sätta en plywoodskiva för fönstret, eller komma med kaffe till brandkåren.
Jag betalar inte för den typen av tjänster, men det finns naturligvis andra som har en annan situation som gör det, och det är mest den faktorn jag tänker på här.
Kan man avså från väktartjänst, så finns det många vägar att gå.

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, men jag tänker som så att väktartjänst behöver jag bara om jag inte skulle ha någon granne som kan lösa uppgiften.
Vi kan naturligvis resonera annorlunda, men jag tänker att jag skulle ha extremt otur om ingen granne kan kolla till mitt hus inom en timme, och se om man behöver sätta en plywoodskiva för fönstret, eller komma med kaffe till brandkåren.
Jag betalar inte för den typen av tjänster, men det finns naturligvis andra som har en annan situation som gör det, och det är mest den faktorn jag tänker på här.
Kan man avså från väktartjänst, så finns det många vägar att gå.
Absolut! Det var undertecknad som satte en skiva för fönstret när grannen hade oturen - Så den biten finns.

Frun är mer ute efter tryggheten, kanske falsk, kanske befogad. Vissa saker ifrågasätter man inte.
Vi har inte mycket att stjäla - Kränkningen däremot.

Har i dagsläget PoE kameror runt huset och larmskyltar kvar som tidigare nämnt så JAG känner mig trygg.

Sen växer skrutten upp och där kom nycklar, larm och diverse upp på tapeten och den biten köper jag helt klart 10 år framåt i tiden. Dvs, tex Yale Doorman. Larmkoder osv.

Börjar det här huset från -49 med någon form av svart wellpapp och spån på vinden att brinna så är det nog försent innan kåren hinner hit - Trots att dem är kanske 2.5km bort.

Men just ”trygghet” är olika för alla - För min fru så verkar vårt gamla larm, dekaler, nycklar (som har tappats) kameror osv inte riktigt tryggt.

Så det är där vi är - Min frus och min familj trygghet har inget pris… men jag vill inte betala premium om jag kan få samma tjänst till Svensson pris med kanske vissa fördelar - Som utbyggnad utan extra kostnader löpande, flexibilitet, valmöjlighet osv…

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Med all respekt för din fru så ....... det låter som att hon har köpt larmbolagens marknadsföring hook, line and sinker. Det mervärdet som väktarbolaget/larmcentralen erbjuder är en chimär. I bästa fall finns en ronderande väktare på något objekt i närheten som kan slita sig från objektet och vara på plats 45 min efter larm. Stänga av inkommande vatten, sätta igen en trasig ruta etc. kan lika gärna någon av dina favoritgrannar göra för en flaska go-sprit.
Instämmer - Skrev lite ovan gällande trygghet, svårt det där - Falsk eller sann. Mitt hem är min borg - Ett larm är ett faktum, funnits i 14 år och kommer att fortsätta.

Personligen lever jag inte någon villfarelse att varken larmcentral, brandkår eller väktare räddar våra ägodelar när väl det går på röven - Men är det det som krävs så vill jag heller inte betala skjortan för det hela.

• Gilla
redarn och 1 till
  • Laddar…
S
Du väljer mellan tre av de sämre alternativen på marknaden, men av dessa tre är Ajax definitivt bäst, så givet dina val hade jag kört på Ajax.

Vad du än gör så ge inte bort några nycklar till eventuellt väktarbolag, rent krasst fattar jag inte varför någon betalar dyra pengar för att ha ett väktarbolag till en privat villa, det gör ingen som helst nytta.

Däremot hade jag personligen kört på SPC :)

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Absolut! Det var undertecknad som satte en skiva för fönstret när grannen hade oturen - Så den biten finns.

Frun är mer ute efter tryggheten, kanske falsk, kanske befogad. Vissa saker ifrågasätter man inte.

Har i dagsläget PoE kameror runt huset och larmskyltar kvar som tidigare nämnt så JAG känner mig trygg.

Sen växer skrutten upp och där kom nycklar, larm och diverse upp på tapeten och den biten köper jag helt klart 10 år framåt i tiden. Dvs, tex Yale Doorman. Larmkoder osv.

Börjar det här huset från -49 med någon form av svart wellpapp och spån på vinden att brinna så är det nog försent innan kåren hinner hit - Trots att dem är kanske 2.5km bort.

Men just ”trygghet” är olika för alla - För min fru så verkar vårt gamla larm, dekaler, nycklar (som har tappats) kameror osv inte riktigt tryggt.

Så det är där vi är - Min frus och min familj trygghet har inget pris… men jag vill inte betala premium om jag kan få samma tjänst till Svensson pris med kanske vissa fördelar - Som utbyggnad utan extra kostnader löpande, flexibilitet, valmöjlighet osv…
Här har du valen kring "väktar/larmtjänst" - bara att kontakta dem för att se vad de har att erbjuda i ditt område.
Lista över olika säkerhetsföretag i en app, inklusive Avarn Security, Cubsec Larmcentral, LF Larmcentral, och fler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utöver detta ifall du köper hårdvaran behöver du inte av varken Safeland eller Secureus köpa något SIM-kort av dem. Du kan beställa hem ett kontantkort av Telenor (Länk) och sedan fylla det. Ladda med Mobilt Bredband -> Välj 2 år - á 10GB för 475kr. Ingår 1 000 st SMS/MMS ingår i alla laddningar.

Vad de olika tjänsterna kostar i form av larmcentral osv så får du höra med dem. Har du t.ex. Kamerasensorer som fotar ifall larmet går så får ju larmcentralen larma ut polisen direkt. Annars åker väktare ut...

• Älska
  • Gilla
klosp11 och 1 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:

Men en helst ärlig och seriös fråga - vilken trygghet får man?
Buset kommer ändå att ha varit inne i er bostad, det går inte att köpa sig fri från den delen.
Så kränkninen kommer man inte från.
Det du kan få är någon som kommer dit i efterhand, och ser till att huset inte fryser ner, eller står med krossad ruta i flera dagar.
Det är i alla fall min uppfattning.
Men har man inte någon granne, då kan det såklart vara värt det.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Instämmer - Skrev lite ovan gällande trygghet, svårt det där - Falsk eller sann. Mitt hem är min borg - Ett larm är ett faktum, funnits i 14 år och kommer att fortsätta.

Personligen lever jag inte någon villfarelse att varken larmcentral, brandkår eller väktare räddar våra ägodelar när väl det går på röven - Men är det det som krävs så vill jag heller inte betala skjortan för det hela.
Jag fattar, hade en liknande diskussion med en god vän som dessutom har jävligt svårt att få ihop ekonomin som ensamstående förälder etc. och som dessutom bor i lgh. med säkerhetsdörr etc. Efter att ha tröttnat på hennes gnäll om ekonomin så gav jag henne en mild (och välmenande) "utskällning" där jag påpekade att månadskostnaden för hennes överdrivna larm och 3-4 streamingkonton var just den marginalen hon skulle behöva ......

Och för att återknyta till ditt svar till Hannuse så blir ju inte kränkningen mindre för att det kommer en trött väktare och spikar igen ett fönster eller altandörr.

Men som sagt, fattar din poäng. Det är sannolikt enklare och förknippat med mindre huvudvärk att slanta upp varje månad än att agera hobby-terapeut för att förhoppningsvis få frugan att inse att det i princip är bortkastade pengar. Happy wife, happy ....... 😎

• Gilla
slacker och 1 till
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Här har du valen kring "väktar/larmtjänst" - bara att kontakta dem för att se vad de har att erbjuda i ditt område.
[bild]

Utöver detta ifall du köper hårdvaran behöver du inte av varken Safeland eller Secureus köpa något SIM-kort av dem. Du kan beställa hem ett kontantkort av Telenor (Länk) och sedan fylla det. Ladda med Mobilt Bredband -> Välj 2 år - á 10GB för 475kr. Ingår 1 000 st SMS/MMS ingår i alla laddningar.

Vad de olika tjänsterna kostar i form av larmcentral osv så får du höra med dem. Har du t.ex. Kamerasensorer som fotar ifall larmet går så får ju larmcentralen larma ut polisen direkt. Annars åker väktare ut...
Apropå larmcentralerna kan jag direkt avråda från Cubsec, nu vet jag inte om dom ens jobbar mot privatmarknaden men har färsk erfarenhet av dom. Trött larmcentral med långa svarstider, riktigt kass attityd och nästan total oförmåga att förstå instruktioner. Deras väktare har jag inte lika färsk erfarenhet av men när dom patrullerade här i orten på stadsdelens initiativ hängde dom mest med bruschorna, limmade på småtjejer och "hängde runt".

N Nucky skrev:
[bild]

Tack! Väldig bra info! Är nu mer och mer inne på en lösning med Ajax.

Intergra
Hannuse Hannuse skrev:
Men en helst ärlig och seriös fråga - vilken trygghet får man?
Buset kommer ändå att ha varit inne i er bostad, det går inte att köpa sig fri från den delen.
Så kränkninen kommer man inte från.
Det du kan få är någon som kommer dit i efterhand, och ser till att huset inte fryser ner, eller står med krossad ruta i flera dagar.
Det är i alla fall min uppfattning.
Men har man inte någon granne, då kan det såklart vara värt det.
Absolut - Buset finns, risken finns och det händer nog förr eller senare.

Är det en äkta trygghet!? Svårt att svara på.
Två av kåkarna, en direkt intill (helt utan larm) och en snett över gatan (med nytt verisure men med hantverkare som sprungit ett bra tag) haft inbrott och i ett av fallet var jag, som granne där före larmbolaget med OSB för hela fönstret.
I det andra var jag den som återmonterade och körde silikon runt hela kassetten dem plockade ut.
Tror det är majoriteten akademiker på gatan stundtals… 🤣

Själv hävdar jag att våra dekaler, våra kameror, eller bara det faktum att ingen kommer att springa iväg med 75” TV’n är skäl nog för att inte ta tag i ett nytt larm. Men likväl - Tillbaka till att vi alla är olika.

Är nog 19 år tillsammans nu men, när hon säger nått, vilket hon väldigt sällan gör, då är det så.

Så ett larm blir det - Med uppkoppling.

För fru sa så. Punkt.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Jag fattar, hade en liknande diskussion med en god vän som dessutom har jävligt svårt att få ihop ekonomin som ensamstående förälder etc. och som dessutom bor i lgh. med säkerhetsdörr etc. Efter att ha tröttnat på hennes gnäll om ekonomin så gav jag henne en mild (och välmenande) "utskällning" där jag påpekade att månadskostnaden för hennes överdrivna larm och 3-4 streamingkonton var just den marginalen hon skulle behöva ......

Och för att återknyta till ditt svar till Hannuse så blir ju inte kränkningen mindre för att det kommer en trött väktare och spikar igen ett fönster eller altandörr.

Men som sagt, fattar din poäng. Det är sannolikt enklare och förknippat med mindre huvudvärk att slanta upp varje månad än att agera hobby-terapeut för att förhoppningsvis få frugan att inse att det i princip är bortkastade pengar. Happy wife, happy ....... 😎
Klart befogad slutpoäng - Precis så!! Jag vill bara kasta bort så lite pengar som möjligt för en bra lösning.

Som det ser ut nu - Ajax is the shit!
Dessutom innebär det att jag kan börja pilla med mer plejd hemmavid!! 😃

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
slacker slacker skrev:

så ni kan sitta på resan och kolla när nån bryter sig in och tar era värde saker? finns inget larm som stoppar en tjuv helt värdelöst snacka om kasta pengar i sjön

• Gilla
Filbert
  • Laddar…
M maria01 skrev:
så ni kan sitta på resan och kolla när nån bryter sig in och tar era värde saker? finns inget larm som stoppar en tjuv helt värdelöst
Inga nyheter i den kommentaren - Tänker du på den lösningen vi har idag sedan vi sade upp tidigare leverantör eller med gällande uppkopplande larm generellt!? 🤔
Personligen lever jag definitivt inte i villfarelsen att ett larm stoppar en tjuv som verkligen vill in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.