Oki,
Jag ser självklart fördelarna med trådlöst, men ärligt så har jag blivit lite skrämd av att prat om strålning på sista tiden..

kan man mäta strålning själv eller måste man ringa nåt företag??

Dum fråga till, larm kostar ju olika och på claes Ohlsson så är det riktigt billigt, men hur dåligt kan ett larm vara? alltså vilka problem kan man få från ett dåligt larm?

/Tommie

Det finns två risker med ett billigt, otestat larm;
  • Det ger obefogade larm, dvs falsklarm med utryckningskostnader och obehag för dig & grannar
  • Det ger inte larm när det är befogat, dvs inbrott utan att larmet detekterar (vilket nog är en mindre risk än föregående)

jag kör på med dumma frågor:-)

Hur vet man att larmet är dåligt, narturligtvis så är det svårt men finns det någonting man kan titta på som kan vara lite visande.

Är magnet kontakter helt bunden till det larm man köper, antar att dom är kodade eller nåt?

Pratade med en försäljare ang stråling från larm, han jämförde det med radion och TV, är det någon här som hör samma sak eller nåt annan?

/Tommie

Hej Tommie

Ett trådbundet larm strålar inte alls. Den enda gången man kan prata om strålning är om man har en trådlös installation. Jag skulle nog vilja påstå att den strålningen inte är att räkna med. Det finns saker runtomkring oss som strålar många gånger mer än så. Sedan kommer den orolige att säga: om man lägger ihop alla strålnings källor så blir det farligt. Kanske men det är inte bevisad ännu och återigen, strålning som ett trådlöst larm orsakar spär inte på så mycke att det går att räkna med.

Till ett trådbundet larm kan du använda vilka magnet kontakter som helst om dom bara har rätt typ av brytning/slutning som larmcentralen vill ha. Det finns alltså brytande kontakter eller slutande kontakter. I många centraler kan man välja och då bör man använda brytande kontakter.
Anledningen till att man ska använda brytande kontakter är att man då har kontroll på att kabeln är hel. Om kabeln går sönder så kommer larmcentralen att larma för öppen dörr/fönster när man försöker slå på larmet.

Kvaliten är svår att avgöra. Men centralen ska ha inbyggd acumulator för att inte slås ut vid ett strömavbrott. Centralen ska också ha sabotage slingor. Generellt kan man nog säga att man ska undvika dom billigaste och inte köpa på postorder.

Vad det gäller trådlösa larm så finns det inget som är lika säkert som ett trådburet. Det är helt klart en kompromiss. På trådlösa larm kan det skilja mycke i driftsäkerhet. T.ex. hur man försöker skydda sig mot störningar, batterilivslängd på givarna, räckvidd mellan central och givare osv.
I fallet med trådlösa larm så är givarna knutna till centralen på ett eller annat sätt. Du kan inte använda vilken givare som helst.

/Toppy

??? Micke har du Brusewits tavlor precis innanför fönstret? Ser egentligen ingen anledning till varför du skall ha du skall göra en overkill-lösning.

Vi har övervåningen larmfri på natten och undervåningen har bara rörelsedetektorer förutom huvuddörren. Det tar 1 ms att de skall reagera, att krossa en dora innebär att ditt tänkta larm går någon sekund innan vårt. Du ligger och sover och hinner förmodligen inte ut snabbare än jag på denna tidsrymd? Det blir en dyrare lösning tror jag.

Varje larmenhet har ett visst antal specifika detektorer som man kan ansluta till. Jag tror vi har 16 st varav 10 utnyttjat.

pigbelly skrev:
Dum fråga till, larm kostar ju olika och på claes Ohlsson så är det riktigt billigt, men hur dåligt kan ett larm vara? alltså vilka problem kan man få från ett dåligt larm?
Jag har installerat ett trådbundet Clas Ohlsson Larm till mina föräldrar och det har fungerat 100% felfritt under 8 år nu. Det har aldrig larmat när det inte ska och alltid när det ska.

Larm är egentligen otroligt enkla konstruktioner, så jag tror inte att riskerna är stora med billiga larm. I alla fall inte trådbundna.

Clas Ohlssons plåtlådorna har batteribackup och en massa varianter på sabotageslingor o liknande. Tämligen mångsidiga om man har lite fantasi och inte tummen mitt i handen.

Enda nackdelen med vissa billigare larm är att dom inte är godkända och därmed inte ger rabatt på försäkringen.

Framerate skrev:
Enda nackdelen med vissa billigare larm är att dom inte är godkända och därmed inte ger rabatt på försäkringen.
Detta gäller väl samtliga larm som inte är monterade av "godkända" installationsfirmor.

Har du monterat själv så får du inte ansluta larmet till larmcentral. Om det sedan är typ Clas Olson eller det dyraste som går att köpa för pengar kvittar eller...........

Egentligen är det så att för att få lov att ansluta ett larm till Larmcentral krävs att du är polisgodkänd Installatör (en ren formalitet, kostar 1200-1500:- nånting).
Dock tror jag inte Larmcentralerna bryr sig, de ser bara en ny kund med intäkter framför sig....
Däremot kan det kanske bli lite pyssel med rabatten hos försäkringsbolaget... vissa vill ha in anläggarityg för att ge rabatt, andra begär in det när du vill ha ersättning för en skada. Hur gör ni då ?!?

Intyg behövs för villalarmsrabatt. IF kräver iaf kopia på installationsintyg annars blire' ingen rabatt!

If?
Är det inte If som kräver ett intyg undertecknat i blod att det aldrig kommer att hända något innan man får teckna försäkringen? ;)

Jösses pojkar vilka dåliga erfarenheter ni har då. Jag har inga problem med dem. Rabatterna man kan förhandla sig till hittar jag ingen annanstans.

Helheten är samlad hos dem och premierna låga. Har nyligen fått utbetalt, utan några som helst frågetecken, marknadsvärdet på en bil som jag kraschade.

Har använt mig av försäkringsmäklare för att hitta billigare och bättre alternativ men icke sa nicke.

Nä så kasta inte skit på IF generellt sett. Man skall inte bara lockas av låga premier hos bolagen.

Hade själv allt samlat hos IF förut, inga probs, bra pris etc. Fick seadn inbrott i fritidhuset (Larminstallatör som jag är, hade ju klart inget larm !!) och fick utbetalt allt direkt utan knorr. När sedan premiefakturan för nästa period damp ner i brevlådan var priet plötsligt mycket högre. Efter lite bläddrande visade det sig att de har "bonus" precis som på bilförsäkringar, när en skada inträffat sänks din bonus och prislappen ökar. Jag blev f-bannad (borde kanske sett det tidigare) och flyttade allt till Länsförsäkringar istället, och fick tom ännu lägre premie än förut !! Jag som aldrig gillat LF på grund av deras höga premier !

Ja det är klart att man kan få en lägre premie genom att byta hela kakan till någon annan, åtminstone initialt. Men det är ju så att alla försäkringsbolag fungerar rätt lika och de vet att konsumenterna är rörliga.

Hos IF så sker ingen premiejustering dvs sänkt bonus om du varit skadefri i 10 år och då får en skada.

Alla bolag justerar sina premier pga skadefrekvenser. Min lilla moppeförsäkring för en moppe värd 10 000 kr kostar 2 500 kr per år vilket inte är hälften av bilförsäkringen. Detta beror ju på alla skador som kidsen på 15 bast orsakar med EU-moppar.

Nu handlade ju tråden om Larm och där får man som sagt i alla fall rabatt hos IF, förutom ev bonus och helhetslösningar.

Frågade Trygg-H som vi har och de säger att en rabatt på 100kr är allt man kan få + en självriskbefrielse vi ev inbrott. Så några stora pengar finns inte att spara.

Däremot om man gör ROT-avdrag (Om nu förslaget går igenom i Nov) så kan det bli lite kulor över i plånboken på lite större installationer. Kollade med skatteverket och mer omfattande installationer av larm berättigade till ROT-avdrag förra gången det gällde.

Installationsfirmorna måste bara speca jobb och material för sig men det är klart om man tar magnetkontakter på alla fönster så blir det ju en himla massa jobb och nästan inget material......

ROT-avdraget är tänkt att gälla för max 35000kr i jobbkostnader mellan juni 2004-juni 2005 eller något sådant

Skogstomten

Ville bara flika in att det finns godkända larm som godkända larminstallatörer skall använda för att vara godkänt att koppla till vaktbolag/och eller Polis. ;)
Dessa är då klassade enligt branchens egna föreskrifter.

Sen finns det larm som försäkringsbolagen själva godkänner och då helst kopplade till "eget" vaktbolag.

Fast pudelns kärna är iallafall.....tjuven skiter i om det sitter NASA konstruerade larm med DNA kodning.
Så länge kåken inte är riktigt låst så spelar det ingen roll!!
Buset går in ändå!

Kraven på Larm/lås av försäkringsbolag krävs inte, om inte lösöret i kåken övergår x-antal Basbelopp.
Det lustiga är att jag kan ha i princip grov haspel på insidan dörren, ingen premie sänkning. Larm kopplad till detta resulterar däremot i sänkt premie..... :P

Nä..Hakregellås typ Assa 2002
Runda cylindrar inne o ute
Bakkantsäkring
Hakregellås runtom med säkerhetsslutbleck.
Secustrip på bakdörrar (dolda källardörrar..etc)
Fönsterlås/skruvbleck på fönster.....

Bara en liten kommentar...
Mvh Boris

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.