M@ze:

Allt är windows-baserat och webkameran är en Logitech modell billig som jag köpt för 100:- begagnad.

Jag har börjat på en hemsida för projektet men inte lagt upp något ännu men det kommer.

Total kostnad än så länge är:

1000:- för en laptop (PII 400Mhz)
100:- för en webcam
150:- för Vodafone kontantkort till mobilen
(mobilen är min gamla Ericsson med hemmagjord data-kabel)

All programvara är freeware utom Windows men det ingick vid datorköpet.

Fördelen med detta är att man kan hänga på ganska mycket grejor på en laptop om man vill... skulle kunna bygga en hel lösning med sensorer mm kopplade via COM-porten eller usb.

Som sagt hemsida kommer med hur det går o byggtips mm, ni får mer än gärna skicka tips o idéer till smecken@euromail.se eller givetvis skriva här! =)

Uppdatering:
Har också tittat på minikameran för det hade varit en cool lösning.. men då får man nog fixa en dator med en video-ingång så att man kan ta in signalen där. Lite kostsamt för mitt budgetprojekt men helt klart gör-bart!
 
Låter ju riktigt intressant, dock så undrar man ju sen vad man skall göra med bilden som har tagits vid ett eventuellt inbrott ?
 
Tja polisen blir förhoppningsvis inte ledsen över dem, är det normalt ljus så blir man helt klart identifierbar om man inte maskerat sig på de bilderna jag tagit.

Min kamera är inställd på att ta en bild i sekunden när något händer och är bredbandet igång så går de upp direkt till servern. Är det däremot telefonen som får jobba så tar det ju lite längre tid men ett par bilder bör den hinna få upp innan tjuven får sönder lådan som allt är inlåst i.

Fick lite nytändning till detta projektet nu kände jag, har blivit liggandes över sommaren tyvärr. :)
 
Richard skrev:
Tänk f guds skull på var er inkommande teleledning finns. Har ni uppringare så var noga med att hindra tjuven att klippa ledningen.
Hmm, min elektriker säger att Telia kräver/önskar ha inkommande teleledning in till fasadmätarskåpet först innan den går in i huset. Olyckligt när man ska ha larm med larmuppringare eftersom det är lätt att öppna det olåsta skåpet och klippa sladden.
Är det någon som känner igen detta? Går det att få Telia att gå med på någon annan lösning? Tyvärr hade de ingen aaaing när jag ringde till Telias kundtjänst...
En lösning är ju förstås att larma skåpet men det ställer ju till det den dagen elleverantören kommer och ska läsa av elmätaren...
 
Hej!

Ge fan i o larma skåpet precis som föregående säger.
Jag undrar dock om Telia kan kräva att man skall installera kabeln där. Jag vet att man gör det på det flesta nybygge men undrar om det är ett krav. Ett tips är att ringa Flextronics själv o be att få prata med deras tekniker.
 
De kan ju knappast kräva det då fasadmätarskåpen försvinner mer och mer. Numera installeras ju ofta intelligenta elmätare med fjärravläsning, och då sätter man ofta hela rasket i källaren etc, precis som på den gamla goda tiden. Dessutom kan man ju alltid råka göra fel och dra in teleledningen direkt till första jacket. De lär ju inte neka dig abb...
 
för att återgå till KarlXII... finns mycket kul man kan göra.. styra motorvärmaruttaget.. utebelysning.. fönsterbelysning, kanske stänga av all belysning och kakaffekokaruttag när det är på larmat?.. din fantasi och din elektriker/larminstallatör sätter begränsningen!
finns tom larm som är kompatibla med x10-systemen (tex e-hem) och styr då dessa på ett enkelt sätt.. problemet med de flesta larmsystemen är att de är ganska komplicerade att proggramera om när du vill ändra en funktion, men finns viljan och intresset så finns funktionerna!
 
Larmuppringaren borde väl kopplas till en gsm-telefon? Då finns det inga kablar att klippa utanför larmcentralen.
 
Problemet är att GSM-uppringare är lite väl dyra fortfarande, räkna med minst 4000:- för en sådan.

Hejs Stefan
 
hajo skrev:
Hmm, min elektriker säger att Telia kräver/önskar ha inkommande teleledning in till fasadmätarskåpet först innan den går in i huset. Olyckligt när man ska ha larm med larmuppringare eftersom det är lätt att öppna det olåsta skåpet och klippa sladden.
Är det någon som känner igen detta? Går det att få Telia att gå med på någon annan lösning? Tyvärr hade de ingen aaaing när jag ringde till Telias kundtjänst...
En lösning är ju förstås att larma skåpet men det ställer ju till det den dagen elleverantören kommer och ska läsa av elmätaren...
Nu har jag varit i kontakt med Telia igen. Denna gång kollade kundtjänst upp det hela och ringde tillbaka. Svaret är att det mycket väl går att dra inkommande tele in i huset direkt utan några mellansteg.

/H
 
He sedan mer än ett år tillbaka ett Comfort larm från Alarmera som fungerar perfekt. Kan verkligen rekommenderas www.alarmera.se
Larmet har fått utmärkelser på internationella säkerhetsmässor flera år i rad. Inga problem att koppla till det vaktbolag du önskar. Man blir inte bunden till et av dem som mjölkar ur varenda öre ur en... Utesirenen rekommenderas!

/Daniel
 
ershagen skrev:
Jag funderar på att sätta upp en kamera med inbyggt modem och rörelsedetektor. När någon går förbi tas ett kort och det skickas till din e-postadress. Det kanske hade varit något? En del kanske får många katt/hundbilder men det kanske inte gör så mycket?
Kolla in "frågor och svar" på www.minikameran.se. Det verkar som dom lanserar ett komplett system i början på september. Kanske kan vara nått...
 
Mkt intressant må jag säga, det där har man bara gått och väntat på nästan :)
 
jag hittar en massa trådlös larm men inget trådlarm :-)
vart hittar man det och är ett sånt larm billigare nu när trådlösa larm är i ropet?

/Tommie
 
Hej

Jag har ett tips ang. trådlösa larm: LÅT DOM VARA!
Flera inlägg har ju handlat om att klippa av kablar för att sätta larmet ur spel. Då ska man inte skaffa ett trådlöst larm som är ännu enklare att sätta ur spel.

Jag ska inte gå närmare in på hur man gör men för den införstådde tjuven så är det att servera på silverfat!

Larmfirmorna säger förstås att dom skyddar sig men det ska ingen tro på. Det är bara lögn. Gissa om dom blev sura när dom inte kunde dema för att jag störde ut larmet ;)

Så, ta besväret att dra kabel. Göm kabeln bakom lister eller dyl eller limma den med lite silicon i samma färg som kabeln och underlaget.

/Toppy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.