Trådlöst tilltalar inte mig då det sitter batterier ute i anläggningen i alla apparater. Inte kul att byta dom.
Flexibiliteten är dock bra!
 
Skall skaffa larm till hösten,

Funderar på trådlöst, trots batteribyten o sånt! :-/

Någon som har erfarenhet från några sådana?

Har bland annat tittat på ett från Alarmera(www.alarmera.se)

Jag tror att jag vill äga mitt larm själv, samt att ha någon uppringningsfunktion, ev kameraövervakning!!!


Tips någon?? Fördelar / Nackdelar??

Norra Stockhoms län!

// Clintan
 
Jag funderar på att sätta upp en kamera med inbyggt modem och rörelsedetektor. När någon går förbi tas ett kort och det skickas till din e-postadress. Det kanske hade varit något? En del kanske får många katt/hundbilder men det kanske inte gör så mycket?
 
Carl skrev:
Trådlöst tilltalar inte mig då det sitter batterier ute i anläggningen i alla apparater. Inte kul att byta dom.
Flexibiliteten är dock bra!
Vem byter batterier i dina fjärrkontroller?
Skämt åsido skall ju batterierna räcka i drygt ett år och byts ungefär på samma sätt som i en brandvarnare. Kan bli problem om man placerar IR detektor svåråtkomligt. Men då ser den väl inte så mycket heller.
Installerade själv ett larm från Alarmera som än så länge fungerar perfekt. Jag är nöjd och slipper betala pengar till ett vaktbolag. Ett tips är att montera sirenerna lite dolt. Det är inte lätt att höra vad ljudet kommer ifrån....
 
Nu är jag kanske lite utanför ämnet, men om du har utvändiga sirener så kan det vara bra att komplettera med en synlig skrika som inte är inkopplad. Kommer du hem och ser att någon har sprutat fogskum i din synliga skrika så är det dags att ana oråd...
 
micke_011 skrev:
det där med batterier och trådlöst är ju ett gissel som bara ökar i omfattning! man har trådlösa telefoner, fjärrkontroller, termostater, larm-tillbehör, hemmanätverk och f-n vet allt. är batterierna det enda problemet? eller är all strålning eller vad det nu bygger ett lika stort problem? det anser jag iaf, och vi kommer nog att överväga alternativen när vi väljer saker som kan vara trådbundna.

men visst är flexibiliteten och smidigheten oslagbar i trådlösa lösningar! men kanske kommer det till ett pris?
För att inte tala om alla radio och Tv sändningar som susar omkring hemma i huset...
 
Trådlöst eller inte är smaksak. Trådlöst är ju lättare att installera i efterhand då man slipper kabeldragningarna. Att byta batteri en gång om året är inte jobbigt. Tycker man det kanske man ska börja motionera ;-)

En viktig rekommendation är dock att köpa larmet så att DU äger det så att inte larmbolaget ska plocka ner det den dagen du vill byta leverantör. Nuförtiden tror jag iofs att man kan köpa loss det men det blir dyrare.
 
Gällande larm är det bra om man väljer en operatörsoberoende leverantör. Vi har ett larm installerat av en lokal firma och har årskontrakt med Securitas. Är vi inte nöjda med dem kan vi byta till Falck etc. Har man Securitas larm blir man lite mer livegen även om man säkert kan köpa loss larmet. Vi betalar en årsavgift på ca 1000 kr, inga andra avgifter om inte larmet går. Falsklarm kostar 700 kr om jag inte stoppar det. Hände ett par gånger i början men nu var det länge sedan.

Nattlarmet funkar kanon och känns tryggt, det innebär att bottenvåningen/källare är larmad om man befinner sig på övervåning. Jag förordar starkt larm med ledningar till decarna. Skälet är batteribyten samt att ledningen känns mer stabil i kommunikation.

Vi har en finess med larmat garage som sätts på/av oberoende husets. Styrs via en fjärrkontroll, samma som garageöppnaren. Det sitter en lampa på ett dolt ställe som indikerar på eller av. Garagedörren kan inte öppnas om larmet är på, förutom manuellt. Strömavbrott är inga problem då larmcentralen har batteribackup som räcker ett antal timmar.

Sirenen är inte ljudvänlig och rent för jävlig att lyssna på....
 
Hej! Vi har ett trådlöst larmpaket från Falk. Vi tecknade ett Maxi-abonemang. Innebär fria uttryckningar vid A-larm. A-larm innebär att två sensorer ska indikera. Detta talar sällan larmbolagen om. När det är en indikering ringer de bara upp det telenr. de har fått och påtalar att larmet har gått, (tror jag). Det man ska tänka på vid inbrott är att tjuvarna ofta plockar bort listerna runt fönstret och lyfter ut glaset, (nya treglasfönster). Då detta kan göras ljudlöst så kan man få en otrevlig överraskning på morgonen när man kommer ner på bottenvåningen. Om tjuven bara går in och ut genom hålet så påverkas ju inte magnetkontakterna. Falks larm kan sektioneras upp. Vi har av denna anledning sektionerat upp så att samtliga IR- och magnetersensorer är aktiverade på bottenvåningen nattetid.
Kanske kan tyckas att jag är nojig, men tjuvar blir mer och mer våghalsiga. I Helsingborg har det förekommit inbrott när barn har varit hemma pga sjukdom. Otäckt. :-[
/Fredde
 
Hur mycket får ni pynta i månaden för det abonnemanget ? Bara lite nyfiken...
 
Storsäljande larm inte testat


Stöldskyddsföreningen ger ett halvt löfte om att testa även trådlösa larm.


Trådlösa inbrottslarm är enklare att installera än traditionella, trådbundna larm och är dessutom billigare. Svenska Stöldskyddsföreningen, SSF, får många frågor om trådlösa larm från konsumenter, särskilt om Aroundio som på kort tid blivit en storsäljare.
- Men vi uttalar oss bara om produkter som vi testat, säger Göran Lindholm på Stöldskyddsföreningen. Därför är det sannolikt att vi i framtiden granskar tillförlitligheten hos Aroundio och andra trådlösa larm.

Man brukar få billigare försäkring genom att larma sitt hem. Men försäkringsbolagen sätter sina villkor, om bland annat rabatter, efter Stöldskyddsföreningens rekommendationer. Men så länge de trådlösa larmen inte är testade, kan Stöldskyddsföreningen inte rekommendera dem.
- Visst kan det finnas försäkringsbolag som ändå ger rabatt om försäkringstagaren installerat Aroundio, säger Göran Lindholm på Stöldskyddsföreningen. Men de flesta försäkringsbolag gör inte det och vi har inte granskat hur bra larmet fungerar.

Aroundio säljs av företaget med samma namn, som är ett underbolag till Securitas.


Ovanstående text hämtat från Råd&Rön


 
Länsförsäkringar lämnar rabatt på premien om man installerar, det av dom rekommenderade, larmet från Falck fast det är trådlöst...

Tydligen går det bra med vissa tillverkare...
 
Pratade med en Securitas-kille på en mässa i Stockholm, och han sa (OBS han är part i målet...) att Falcks trådlösa inte kunde bli godkänt eftersom det hade kodpanelen och larmcentralen i samma enhet vilket tydligen inte var tillåtet om det skulle bli godkänt oavsätt om det var trådlöst eller inte...

Jag är ingen expert så jag kan inte svära på att det stämmer, men det låter vettigt...

Han menade på att deras lösning (Aroundio ) med separat kodpanel i hallen och en undangömd larmcentral däremot inom kort skulle bli godkänd. Den var tydligen det i Danmark redan...

/Jonas
 
ershagen skrev:
Jag funderar på att sätta upp en kamera med inbyggt modem och rörelsedetektor. När någon går förbi tas ett kort och det skickas till din e-postadress. Det kanske hade varit något? En del kanske får många katt/hundbilder men det kanske inte gör så mycket?
Har funderat själv kring detta och labbat en del för att få fram en bra lösning till det kommande huset. Just nu sitter en webkamera kopplad till en laptop som är ansluten till mitt bredband samt har en gsm telefon inkopplad också. Om något rör sig framför kameran tas ett kort som laddas upp till en webbserver som finns nån annanstans (poäng: att det är ju lite dumt att spara bilderna på sin server när tjuven sen bär iväg densamma). Skulle nätverket av någon anledning vara nere (typ klippt telekabeln om man har adsl osv) så rings ett gratis internetabg upp via gsm och bilden tankas upp till samma adress. Samtidigt skickas ett SMS till min mobil om att larmet utlösts, jag kan då koppla upp mig mot webservern o titta på bilden/bilderna som laddats upp. o kontakta väktare/polis eller vad som nu är intressant.

Jag valde laptop o gsm för att båda har batteri och även om de inte är de fräschaste så håller de gott och väl de minuterna som behövs för att ta lite bilder och ladda upp.

Nästa del i projektet är att fixa om någon bryter strömmen på natten och allt blir mörklagt så att bilderna ändå kan bli ok. Det kan lösas med två webcams, en som tar så länge det är bra ljus o en som man modifierat lätt så att den kan ta mörkerbilder. Givetvis kan man köpa en riktigt bra kamera också som klarar både och, men jag försöker göra detta med en mycket begränsad budget för att visa att det går.

Alternativt kopplar man in en lampa till laptopens usb-port som tänds i kamerans riktning (lär ju iofs inte förbättra batteritiden precis) =)

Långt inlägg men så blir det när man är engagerad! hehe


 
Macke :

Vad har du användt för hårdvara, kamera mm mm ?

Tittade lite på hemsidan www.minikameran.se riktigt smidiga små kameror asså, och billigt. Undra bara om det går att koppla ihop med datorn ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.