fredstu skrev:
Nu får du nog förtydliga dig lite,vad menar du ??? ???
Letar man runt lite på larm så blir det ofta dyrt, men som vanligt när det gäller säkerhetsprodukter, så kan man ta ut lite extra betalt eftersom det bygger på folks nojja.

How ever... kan man få ett Teletec cp608 för 2500 så håller jag med om att det är ett bra pris! Speciellt med tanke på att det har inbyggd larmuppringare, dock verkar det som om man måste ha GSM variant nu. Allt vanligare med klippta teleförbindelser har jag hört.

Och då är frågan vad en sådan kostar. Kjell & co har en för 1995 kr. Enda "proffs" modellen jag hittade var till teletec och den kostade 5000 kr och det låter som ett ockerpris baserat på nojja. Men eftersom det finns kunskaper i denna tråden om vilka priserna bör vara, så kanske man kan få veta var man hittar en billig GSM uppringare som inte är "skit" och till vilket pris?
 
Framerate skrev:
Letar man runt lite på larm så blir det ofta dyrt, men som vanligt när det gäller säkerhetsprodukter, så kan man ta ut lite extra betalt eftersom det bygger på folks nojja.

How ever... kan man få ett Teletec cp608 för 2500 så håller jag med om att det är ett bra pris! Speciellt med tanke på att det har inbyggd larmuppringare, dock verkar det som om man måste ha GSM variant nu. Allt vanligare med klippta teleförbindelser har jag hört.

Och då är frågan vad en sådan kostar. Kjell & co har en för 1995 kr. Enda "proffs" modellen jag hittade var till teletec och den kostade 5000 kr och det låter som ett ockerpris baserat på nojja. Men eftersom det finns kunskaper i denna tråden om vilka priserna bör vara, så kanske man kan få veta var man hittar en billig GSM uppringare som inte är "skit" och till vilket pris?
När det gäller GSM uppringare så är det som att köpa en mobiltelefon,hittar du en för 1995 kr köp de,varför Teletecs (Dualtech) uppringare är dyrare beror på alla funktioner som är inbyggda i den.

-Kan sända SMS till larmmottagaren.
-Man kan fjärrstyra/programmera centralenheten
-Telelinje övervakning
-Fjärrstyrd utgång för t.ex sätta på/av värme

m.m

Marknadspriset på en Teletec TS100 ligger på 3200+moms,om det sedan är värt det får man själv bestämma...
Uppringaren förmedlar bara det som kommer från larmcentralen,så det spelar egentligen ingen roll var du köper den-Det är centrallapparaten som är hjärnan.
 
Framerate skrev:
How ever... kan man få ett Teletec cp608 för 2500 så håller jag med om att det är ett bra pris! Speciellt med tanke på att det har inbyggd larmuppringare, dock verkar det som om man måste ha GSM variant nu. Allt vanligare med klippta teleförbindelser har jag hört.
Jag kan inte låta bli att ställa den något obstinata frågan om det inte går precis lika bra med en uppringare som arbetar på NMT-450-nätet (som enligt PTS rekomendationer/direktiv till telia ska hållas i liv minst till årsskiftet 2007-2008) ?

En gsm-telefon sänderf med 2W max. Om den är fast monterad kan den ha lite högre uteffekt. Det är knappast något större tekniskt problem att tillverka en störsändare som gör det omöjligt att ringa på mobiltelefoner (inkl. larmuppringaren) inom ett givet område. Klart enklare att trycka på "on" på störsändaren än att leta reda på och klippa kablar.

Ska man verkligen vara paranoid vill man nog ha både uppringare för fast telefon och mobiltelefonuppringare.
 
- och aluminiumfolie på huvudet :)

Vad pratar ni om för säkerhetsnivå egentligen? Det är väl en ordinär villa det handlar om?
 
Fall man inte behöver en gsm-uppringare tillfälligt, t.ex innan man fått telefon när man bygger, går att hyra ett litet tag. Annars så har det flesta "vanliga" telefonuppringare övervakning av telelinje. Är man då ansluten till larmcentral så ser de när det är linjefel.
 
Snowblade skrev:
Fall man inte behöver en gsm-uppringare tillfälligt, t.ex innan man fått telefon när man bygger, går att hyra ett litet tag. Annars så har det flesta "vanliga" telefonuppringare övervakning av telelinje. Är man då ansluten till larmcentral så ser de när det är linjefel.
Fel,en ordinär uppringare har ingen linje övervakning.
Om man vill ha en övervakad linje så är det Multicom som gäller..
En uppringare fungerar som ett modem,tar linje när den behöver.Det man kan göra är att skicka till/från slag alt. göra en testsändning var 12:e timma till larmcentralen,då ser dom om linjen är borta..

Har man däremot en TS100 (GSM) uppringare kopplad till larmet så har den en aktiv övervakning av telelinjen,vid bortfall så används GSM enheten...
 
Som sagt det går att övervaka telefonlinje det är ju upp till en själv vad man kommer överens med larmcentral hur ofta testsändning på telelinje skall göras. Men aktiv övervakning det är en annan sak och kostnad.
 
fredstu skrev:
Det går kalla kårar genom kroppen när jag ser detta system,påminner om 3i modell 1985,varför köpa sådan (milt uttryckt) skit!!!

Priset är inte motiverbart till vad du får för saker...

Skall du ha ett bra grundpaket så köp Teletec Classicpack 608,innehållande MK,IR,siren batteri,ack. kodfbk.. samt Central app..
Systemet är lätt att installera,lätt att handha och lätt att bygga ut....
Priset lär hamna på ca:2600 kronor
Fredstu: vad tror du om 408 classic, vill inte dra tråd till deckarna....
Pris?? ?? (har mkt bra kontakter med elektriker!!)
Andra alt. på trådlösa/semitrådlösa?? envoy kanske?
 
har ingen vidare koll på teletec, även om det är erkänt bra grejer, men kan iaf rekomendera Bosch (detection systems) solution 880 , tråd till manöverpanel och siren, finns handknappar för av/på larmning, inbyggd larmsändare...
finns bla en kul funktion som automatiskt vidarekopplar din hemtelefon när det är pålarmat. relativt enkel programmering, med en ovanligt bra manual (mao den går att tyda för en novis).
 
Med 408 går det att göra snyggare installation. Då allt inte sitter i samma apparat. Separat manöverpanel och siren ej inbyggd i cantral och så.

Sen beror priset på detektor på vilken typ du vill ha.
Vanlig eller en som klarar husdjur. I och för sig ingen större skillnad på trådlösa, någon hundring.
Detektor trådlös, c:a 1000kr exkl. (husdjur) Vanlig någon hundring mindre. Trådlösa detektorer kostar c:a 40-50% mer än vanliga, (samma märke). Sen finns det trådbundna av annat märke som kostar en hel del mindre.

Trådlös brandd. samma. d.v.s c:a 1000kr exkl.
 
pappskallen skrev:
Fredstu: vad tror du om 408 classic, vill inte dra tråd till deckarna....
Pris?? ?? (har mkt bra kontakter med elektriker!!)
Andra alt. på trådlösa/semitrådlösa?? envoy kanske?
408:an är en ganska begränsad central,tror att Envoy är ett bättre alt.
Det går att kompl. Envoy med Manöverpanel och sirener om man vill...

Ett annat alt. är ett 832 Classic pack med trådlös utökning,dock är Teletecs trådlösa produkter väldigt dyra,samt att dom använder sig av "skräpbandet 433Mhz",skulle hellre satsa på ett fabrikat som använder 866Mhz,tex. Paradox
 
Hej
Ja, jag har erfarenhet utav doro secure i mitt tidigare hus med ett antal falskl-larm samt byte utav batterier 1 g/år i samtliga enheter. När man plockar på diverse enheter så sticker priset iväg. Nä, jag rekomenderar inte detta larm, det känns som ett "pellejönslarm"
 
Ett par frågor till er som köper eget larm eller går i dom tankarna. Är era tankar att koppla upp ert larm till en larmcentral ?

Jag har själv gått i tankarna att "tja vafan, larmfirma .. tar ju 15-20 min innan dom är där osv, nä jag kör på IHC larmet, då får jag information på min mobil" men nu har jag nog tänkt om lite.

Max 8 min inställningstid + att man vet att någon åker dit när man är bortrest. Reducerad självrisk på hemförsäkringen etc.

Vårt IHC larm har iof nu brytare på alla fönster så man kan utnyttja det som skalskydd på natten då det inte går med deckare.

Hur har ni tänkt ? att koppla befintligt material till larmcentral går men då kostar varje utryckning typ 1000:-.

Om man nu gör så att man köper ett teletec eller liknande själv, kan man då teckna ett avtal med larmfirma ?
 
Inga problem att integrera ditt befintliga system med ett nytt typ. Teletec..

Sedan kan du ta kontakt med lämpligt vaktbolag för att använda deras tjänster...

No problemo :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.