Yes sir - så sant som det var sagt.
Dock är det inte alltid så att själva
värden på alla grejor i torpet måste
va hutlös. Det räcker med att bli av
med pendeluren (som man har letad
efter i många år) eller kaffepetern
som man äntligen lyckades ropa in
på årets sista bondauktion.
Även om jag har bommad och lås
överallt känner jag mig tryggare
att veta : Om någon bus är i huset
eller om det brinner.
Skadan som ett krossad fönster kan
medföra sig efter flera dygns regn i
sträck är värre än grejorna jag blivit
av med.
Går larmet vet jag direkt att något
är fel och inleda åtgärd utan dröjes-
mål.
Dumt däremot om jag kommer till
stugan efter vintern och glädjs av
krossade fönster och fuktskador.

Hobbit
 
Håller med Hobbit.. Det här är den viktigaste anledningen till att installera larm i fritidshus.

vet om en som har en stuga i fjällen.. runt nyår var det några idioter som slog sönder en ruta och tog sig in, när dem inte kunde hitta något som var av värde för dem, så öppnade dem vattenkranarna i köket och badrummet, och täppte till avloppen.. Det var ingen trevlig syn som mötte dem när de kom dit på sportlovet!

en enkel sak att sätta in när man endå installerar larm är en termostat som kan larma när tempen går under tex 5 grader. då slipper man ju även problem om värmen skulle pajja, oavsätt varför...
 
Alke skrev:
Håller med Hobbit.. Det här är den viktigaste anledningen till att installera larm i fritidshus.

en enkel sak att sätta in när man endå installerar larm är en termostat som kan larma när tempen går under tex 5 grader. då slipper man ju även problem om värmen skulle pajja, oavsätt varför...
Dessutom så fungerar inte rörelsedetektorer så bra i kyla, kan krångla ordentligt.

Vill man ha ouppvämt så komplettera med glaskrossdetektorer.
Sen så är det ju en sak att man behöver dit för att koppla ur rörelsedetektorer inför vintern, men i och för sig, har man telefon så går det ju att fjärrprogramera larmet.
 
Klas skrev:
Clas Ohlsson har ett larm paket som är trådbundet  "AEI-981" för 2495 kr. Är det någon som har erfarenheter av detta larm?
Jag har ett sådant monterat hemma och det har fungerat klanderfritt i 1,5 år tror jag (tiden flyger iväg).

Det enda som jag har sett som en liten nackdel. Det är att det endast finns 6 st zoner, men om man sätter flera "givare" per zon så fungerar det perfekt. Men det blir svårare att koppla ur enskild "givare" och felsöka vid eventuella "givarefel".

Sedan kan man också koppla in sabotageskyddet för IR, kablar mm parallellt över den kontakt som sitter i centralens lock så har man "sparat" en zon i centralen.

Kan också rekommendera tillhörande kodströmbrytare. Har själv 2 st och funkar perfekt, dessutom kan man gömma undan centralen för nyfikna personer.

Tillägg:
Medföljande IR-detektor är inte den bästa. Har få "linjer" som den sänder ut. Komplettera med annat fabrikat rekommenderas.
 
Klas skrev:
Hej roli,
Vilka detektorer är bra? Är det de som kostar mest?
Nej, så är det inte.
Har inte riktigt koll var man kan köpa detektorer förutom installatörer.
Möjligtvis att Elfa eller Kjell har några. Annars så finns det hos elgrossister förutom larmgrossisterna.
 
Klas skrev:
Clas Ohlsson har ett larm paket som är trådbundet  "AEI-981" för 2495 kr. Är det någon som har erfarenheter av detta larm?
Det går kalla kårar genom kroppen när jag ser detta system,påminner om 3i modell 1985,varför köpa sådan (milt uttryckt) skit!!!

Priset är inte motiverbart till vad du får för saker...

Skall du ha ett bra grundpaket så köp Teletec Classicpack 608,innehållande MK,IR,siren batteri,ack. kodfbk.. samt Central app..
Systemet är lätt att installera,lätt att handha och lätt att bygga ut....
Priset lär hamna på ca:2600 kronor
 
fredstu skrev:
Det går kalla kårar genom kroppen när jag ser detta system,påminner om 3i modell 1985,varför köpa sådan (milt uttryckt) skit!!!

Priset är inte motiverbart till vad du får för saker...

Skall du ha ett bra grundpaket så köp Teletec Classicpack 608,innehållande MK,IR,siren batteri,ack. kodfbk.. samt Central app..
Systemet är lätt att installera,lätt att handha och lätt att bygga ut....
Priset lär hamna på ca:2600 kronor
Och var köper man det till, det priset som privatperson?
 
roli skrev:
Och var köper man det till, det priset som privatperson?
Ta telefon katalogen,ring en elfirma...

Bjud 2600 kr,säljer dom inte,ring nästa!!!

Jag garanterar att du får köpa det...
 
fredstu skrev:
Ta telefon katalogen,ring en elfirma...

Bjud 2600 kr,säljer dom inte,ring nästa!!!

Jag garanterar att du får köpa det...
Det är ju inte jag så säker på.
Larm är inte "rocket science" och man behöver inte alla knasiga funktioner som vissa svindyra larm har.

 
Framerate skrev:
Det är ju inte jag så säker på.
Larm är inte "rocket science" och man behöver inte alla knasiga funktioner som vissa svindyra larm har.
Nu får du nog förtydliga dig lite,vad menar du ??? ???
 
fredstu skrev:
Ta telefon katalogen,ring en elfirma...

Bjud 2600 kr,säljer dom inte,ring nästa!!!

Jag garanterar att du får köpa det...
Det var den sämsta förklaring jag har hört på länge.....
Ring en elfirma... Och när började de sälja larmprylar ???

Nä du. Det larmet som du föreslår får man inte för 2,6 lappar.

Och vad är det som inte är bra med AEI-981 som C.O säljer ?????
 
Ha
Jag har jobbat på elfirma och har konto på Storel. Till det priset 2600 som ni pratar om här skulle jag mer än gärna skeppa ett Teletecconnect Classic Pack 608 till Roli. Vad tusan jag kan till och med tänka mig att sälja för 2495 spänn så har du ett bra larm till samma pris som Clas Ohlson! PM´a mig om intresse finns.
Kan bara tilläga att jag har Teletec hemma och det är ett väldigt bra larm!
 
roli skrev:
Det var den sämsta förklaring jag har hört på länge.....
Ring en elfirma... Och när började de sälja larmprylar ???

Nä du. Det larmet som du föreslår får man inte för 2,6 lappar.

Och vad är det som inte är bra med AEI-981 som C.O säljer ?????
Nettopriset för ett Classicpack är 1699 kr+moms,det kan vilken elfirma i hela Sverige handla det till...

Alltså om du ringer en elektriker som inte jobbar med larm,men kan sälja det,visst i h-vete tackar han/hon inte nej till det,om dom gör detta så gynna inte det företaget dom tjänar alldeles för mycket pengar ;D

När det sedan gäller Clas Ohlssons prylar så anser jag (som installatör) att det är rena skiten,det finns s.k proffsprylar på marknaden till samma priser...

Men det är ju min egen åsikt,upp till var och en och bilda sig en uppfattning om detta.........
 
hejsan . En liten fråga , Malmbergs.com säljer ett larm som är trådlöst med blixtljus som laddas med solceller . Någon som vet om deras larm är bra ??
 
adam32 skrev:
hejsan . En liten fråga , Malmbergs.com säljer ett larm som är trådlöst med blixtljus som laddas med solceller . Någon som vet om deras larm är bra ??
Kjell &co,biltema,Clas Ohlson,Malmergs,Franzens m.m
alla dessa säljer larm på postorder,prylarna fungerar,men varför spara 500-1000 kr på skit när man kan köpa kvalité....

Det är upp till var och en,men jag råder ingen att köpa dessa larm..... :'( :'(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.