Hej,
Mitt första inlägg här på Byggahus.
Bakgrund: Köpte en 1,5 plans villa med källare för ca 2 år sedan. I besiktningsprotokollet noterades: Nockvind och sidovindar ej besiktningsbara, därför rekommenderas att inspektionsluckor tas upp så vindarna besiktigas.
Tänkte inte särskilt mycket på det i och med att taket är omlagt i början på 2000-talet.
Tills nu!
Har börjat renovera på övervåningen och fick chans att inspektera vinden. Där väntade en väldigt otrevilg överraskning. Se bilder nedan.
Enligt en besiktningsman så har sådan kraftig mögelpåväxt uppstått pga att vi ej har någon frånluftsventilation på övervåningen tillsammans med att fönstrena är bytta 2011.Dvs att varm luft inifrån kondenserar mot råsponten osv. Konstruktionsmässigt verkar det vara ok, nockventilation på båda gavlarna samt luftspalt upp till nock. De rekommenderar att sanera till och börja med.
Tänkte därför kolla om någon sakkunnig inom området finns på forumet? Räcker det att sanera eller är det bara till att byta hela taket?
Gjort ett försök med dolda fel försäkringen som säljarna tecknade utan lycka.
Tack på förhand!
Mitt första inlägg här på Byggahus.
Bakgrund: Köpte en 1,5 plans villa med källare för ca 2 år sedan. I besiktningsprotokollet noterades: Nockvind och sidovindar ej besiktningsbara, därför rekommenderas att inspektionsluckor tas upp så vindarna besiktigas.
Tänkte inte särskilt mycket på det i och med att taket är omlagt i början på 2000-talet.
Tills nu!
Har börjat renovera på övervåningen och fick chans att inspektera vinden. Där väntade en väldigt otrevilg överraskning. Se bilder nedan.
Enligt en besiktningsman så har sådan kraftig mögelpåväxt uppstått pga att vi ej har någon frånluftsventilation på övervåningen tillsammans med att fönstrena är bytta 2011.Dvs att varm luft inifrån kondenserar mot råsponten osv. Konstruktionsmässigt verkar det vara ok, nockventilation på båda gavlarna samt luftspalt upp till nock. De rekommenderar att sanera till och börja med.
Tänkte därför kolla om någon sakkunnig inom området finns på forumet? Räcker det att sanera eller är det bara till att byta hela taket?
Gjort ett försök med dolda fel försäkringen som säljarna tecknade utan lycka.
Tack på förhand!
Renoveringsnovis
· Uppsala Län
· 57 inlägg
Ajdå, så tråkigt. Det där kan hända vid dålig cirkulation uppe i nock samt avsaknad av ångspärrsplast.
Två frågor som dyker upp:
Är pappen uppskuren i nock?
Finns det ångspärrsplast innanför isoleringen, dvs närmast inomhus?
Gällande om det kan gå på dolda fel och vilken åtgärd som krävs, lämnar jag åt andra, finns många duktiga här!
Två frågor som dyker upp:
Är pappen uppskuren i nock?
Finns det ångspärrsplast innanför isoleringen, dvs närmast inomhus?
Gällande om det kan gå på dolda fel och vilken åtgärd som krävs, lämnar jag åt andra, finns många duktiga här!
1) Har taket i kattvinden varit täckt med vindspärr överallt?
(Ser lite rester av vad som skulle kunna vara svart vindpapp/asfapapp/vindduk, samt att det ser ut som sicksack-stygn på den breda distansläkten, vilket skulle kunna vara mönster efter vindpappens spik/häftklamrar?)
2) Vilket takmaterial nu, och vad var det tidigare?
3) Fanns det några indikationer på fuktproblem vid takbytet tidigare?
Dolt fel kommer det aldrig att bli iom att det stod utökad undersökningsplikt i besiktningsprotokollet, vilket aldrig gjordes.
Det här är tjusningen med att äga eget hus! Man vet aldrig vad för skoj som uppenbarar sig när man minst anar det.


(Ser lite rester av vad som skulle kunna vara svart vindpapp/asfapapp/vindduk, samt att det ser ut som sicksack-stygn på den breda distansläkten, vilket skulle kunna vara mönster efter vindpappens spik/häftklamrar?)
2) Vilket takmaterial nu, och vad var det tidigare?
3) Fanns det några indikationer på fuktproblem vid takbytet tidigare?
Dolt fel kommer det aldrig att bli iom att det stod utökad undersökningsplikt i besiktningsprotokollet, vilket aldrig gjordes.
Det här är tjusningen med att äga eget hus! Man vet aldrig vad för skoj som uppenbarar sig när man minst anar det.
Ja, ingen kul överraskning. Tur i oturen att jag upptäckte det nu och inte om 5 år.kanonvallen skrev:
Ajdå, så tråkigt. Det där kan hända vid dålig cirkulation uppe i nock samt avsaknad av ångspärrsplast.
Två frågor som dyker upp:
Är pappen uppskuren i nock?
Finns det ångspärrsplast innanför isoleringen, dvs närmast inomhus?
Gällande om det kan gå på dolda fel och vilken åtgärd som krävs, lämnar jag åt andra, finns många duktiga här!
Vet ej hur det ser ut i nock då ingen noggrannare utredning gjorts.
Skall krypa in i helgen och kolla lite närmre och undersöka skadornas omfattning/ångspärrsplast etc.
När jag upptäckte det i Söndags stängde jag igen lika fort som jag öppnade och hällde istället upp en stor whiskey...
1) Inte en susning, ser mer ut som masonit varit monterad likt mot nock för att efterlikna någon typ av luftspalt.Oldboy skrev:
1) Har taket i kattvinden varit täckt med vindspärr överallt?
(Ser lite rester av vad som skulle kunna vara svart vindpapp/asfapapp/vindduk, samt att det ser ut som sicksack-stygn på den breda distansläkten, vilket skulle kunna vara mönster efter vindpappens spik/häftklamrar?)
2) Vilket takmaterial nu, och vad var det tidigare?
3) Fanns det några indikationer på fuktproblem vid takbytet tidigare?
Dolt fel kommer det aldrig att bli iom att det stod utökad undersökningsplikt i besiktningsprotokollet, vilket aldrig gjordes.
Det här är tjusningen med att äga eget hus! Man vet aldrig vad för skoj som uppenbarar sig när man minst anar det.![]()
2) Tegelpannor nu, tegelpannor förr enligt uppgift.
3) Inte någon information jag fått till mig. Gjorde en fuktkvotsmätning häromdagen på råsponten och det ligger på 13-14% (+2 och regn utomhus)
Nä, jag har fått svar av försäkringen idag och det blev man varse om. Det är fasiken inte lätt att komma från lägenhet och köpa sitt första hus
Där jag bor finns ett område med ca 50st 1,5 plansvillor som byggdes i slutet på 60 talet, alla övervåningar är inredda efteråt av första köparen, såldes som halvfabrikat med oinredd vind.
Alla vindar är svarta av mögel, och det är känt sen 80 talet då första ägarna började sälja.
Min mäklare har sålt många hus där, flera gånger samma hus.
Man noterar vid besiktning att det är svart och rekommenderar åtgärd, men när huset säljs efter tex 10 år igen har inget gjorts, och man noterar samma sak igen.
Mäklaren berättade just detta nar jag sålde mitt hus, jag hade inrett vinden efter konstens alla regler, men det var svart vid nock efter 10 år när besiktningsmannen kollade genom ventilerna.
Alla vindar är svarta av mögel, och det är känt sen 80 talet då första ägarna började sälja.
Min mäklare har sålt många hus där, flera gånger samma hus.
Man noterar vid besiktning att det är svart och rekommenderar åtgärd, men när huset säljs efter tex 10 år igen har inget gjorts, och man noterar samma sak igen.
Mäklaren berättade just detta nar jag sålde mitt hus, jag hade inrett vinden efter konstens alla regler, men det var svart vid nock efter 10 år när besiktningsmannen kollade genom ventilerna.
Helt rätt! Då har du klarat ut första delen i husägandets ädla konst.Sebpete skrev:
Ang luftspalt, så tycker jag att det ser ut som att det bara är råsponten och närliggande trä som är angripet, dvs det som legat i luftspalten, om det nu varit en heltäckande sådan från takfot till nock.
Normalt sitter det skyddsskivor av papp/frigolit/masonit vid takfoten för att hålla luftspalten öppen så inte isoleringen, (särskilt lösull), proppar igen. Sedan öppet över kattvinden, och ny luftspaltsbildande skiva vid snedtaksisoleringen.
Om det varit täckande skivor/vindpapp för luftspalten hela vägen från takfot till nock, så ser det ut som att möglet hållit sig där. Det kan indikera att det är nattutstrålning som är problemet.
Bästa sättet att få bukt med det i ett fall som detta är med utvändig isolering av yttertaket. (Om nu alla mina antaganden stämmer, vilket måste verifieras först såklart.)
Tack för svaretOldboy skrev:
Helt rätt! Då har du klarat ut första delen i husägandets ädla konst.
Ang luftspalt, så tycker jag att det ser ut som att det bara är råsponten och närliggande trä som är angripet, dvs det som legat i luftspalten, om det nu varit en heltäckande sådan från takfot till nock.
Normalt sitter det skyddsskivor av papp/frigolit/masonit vid takfoten för att hålla luftspalten öppen så inte isoleringen, (särskilt lösull), proppar igen. Sedan öppet över kattvinden, och ny luftspaltsbildande skiva vid snedtaksisoleringen.
Om det varit täckande skivor/vindpapp för luftspalten hela vägen från takfot till nock, så ser det ut som att möglet hållit sig där. Det kan indikera att det är nattutstrålning som är problemet.
Bästa sättet att få bukt med det i ett fall som detta är med utvändig isolering av yttertaket. (Om nu alla mina antaganden stämmer, vilket måste verifieras först såklart.)
Vi köpte hus för några månader sen o har tillgång att inspektera alla kallytor (grund och vind)
Nockvinden hade lite mögelpåväxt, men anmärkningsvärt. Kattvindarna fungerar bra i o med det är bra luftflöde där. Men skiten fastnade såklart på nocken istället
Jag gjorde så o fortfarande finjusterar lite för nå en ultimat lösning för en kallvind.
första stegen var att sätta in mekanisk frånluft i duschen på övervåningen o tvättstugan på nedervåningen, som även angränsar till diskmaskinen. Dessa fläktar (Fresh intellvent s) känner av när det är dags o arbeta o även kör lite då o då för skapa ett undertryck i boytan.
Sen fixade vi även flera tilluftsventiler i sovrum o vardagsrum. Också av märket fresh.
sen byte vi ut den gamla vindsluckan som var otät.
nästa steg var att en firma sanerade hela vinden i dubbla etapper för avliva möglet rejält o även få det se bra ut. Dem använde sk amp 91. Detta är en klorbaserat ämne som efteråt blir en koksaltlösning, som stannar kvar där uppe. Saltet ska hålla möglet i schack.
sen isolerade jag takfotfacken med stenull (ca 15cm) med en vindduk undertill o luftspalt underst. Utifrån satte vi grundmålade plankor i takfots luftinsprånget (detta var i vinkeln mellan tegelfasaden o plattytan mot kattvinden) detta gör att uteluften som ventilerades in med en öppning på ca 2-3cm försvann. Kvar lämnade vi en liten luftspringa som låg när takets slut på ca 1-2 cm. Dvs vi reducerade den fuktiga uteluft ventilationen med ca 50 % nere i kattvindarna.
nästa steg installerade vi en trygghetsvakt classic. Den maskin hänger uppe på norrsidan i gaveln och blåser in uteluft när den innehåller lite mindre fukt o sen vilar när luften inte är så gynnsam. Sen har den en värmekabel som värmer bort fuktigheten i lugn takt när fläkten inte löser uppgiften.
Nu när vi haft fuktighet uppåt 90 % flera veckor utomhus, så har nockvinden hållit sig stabil på ca 68%-72% fuktighet. Maskinen behöver i regel bara arbeta ca 5-6 timmar dagligen nu när fuktigheten är så hög. Men risker för för hög fuktighet (75-80%) upplever säkra nu.
nu efteråt så testar jag lite olika sätt för även kattvindarna ska kunna hålla sig med bra siffror konstant. Vilket som dem delvis gör, men jag vill fortfarande få fram bästa lösningen
Som det är nu så är kattvindarna indirekt uteluft ventilerade.
Jag gjorde så att jag satte igen luftspaltarna upp till nockvinden, men endast varannan. Så kattvindarna ventilerar på liknade sett som innan, fast mindre uteluft. Den fukt som kommer in är tanken ska åka upp till värmekabeln o torka, samt ventileras ut via nocken.
I dagsläget fungerar detta bra. Fuktigheten i kattvindarna är vart o vänt på 80% på förmiddagen o sen kommit ner till 70% till natten o hållit sig där till morgonen.
jag tror denna berg o dalbana beror på nattutstrålningen (insidan på yttertaket blir kallt) . Följt av värme från dagsljuset, Lika med kondens (fukt).
Jag har läst att man kan lägga lite isolering på yttertaket skärma av kylan o värmen lite. Jag märkte att temperaturen o fuktigheten blev mer balanserad efter jag tillämpade denna lösning i takfoten (som jag nämnde innan) luftspalt bakom är döden att glömma här.
sen när det kommer till isolering så har jag läst att det kan vara ett problem att ha för mycket isolering i exempelvis vindbjälklaget. Man spar värmen i boytan, men minskar spillvärmen upp till vinden.
Detta kan ses på två sett; ökad värme upp till vinden bidrar till ökad fukt i form av kondens. Men samtidigt så bidrar det till höjd temperaturen uppe på vinden som sänker fuktigheten. Välisolerad vind blir kallare o därmed fuktigare.
I vårat hus har vi ca 12cm isolering i bjälklag o väggar. Fungerar bra. Men jag vill bättra på lite i vindbjälklaget, men endast upp till Max 30cm. Dvs lagom mycket.
Slutligen har jag kollat upp genomströmningarna från boytan (duschen som bidrar till mycket smygfukt bland annat)
Här gjorde jag så att jag tog bort den gamla isoleringen o fyllde upp med extra mycket ny färskt glasull för att minska kondensen från det varma röret från duschens utblås (frånluften) som går igenom nockvinden. Jag tejpade även hål i ångspärren och skarven mellan röret o plasten.
summerat som jag lärt mig o som jag kommer hålla i, eftersom detta verkar vara en bra lösning för vårat hus:
Förbättra ventilationen (mekanisk frånluft)
Ha täta genomströmningar, vindslucka o rör
Sanera mögel
Ha en vettig avfuktare på nocken där skiten fastnar.
Lagom bra ventilationen i kattvindarna, med viss isolering för balansera temp o fukt.
Tilläggsisolera med måtta.
Köp en väderstation med sensorer för få en fingervisning på tempen o fuktigheten.
Hyr en proffs fuktmätare från exempelvis cramo minst en gång varje år o checka läget.
Tänk också på att 75%-80% fuktighet vid ca 5 grader inte är mögelfarligt.
Nockvinden hade lite mögelpåväxt, men anmärkningsvärt. Kattvindarna fungerar bra i o med det är bra luftflöde där. Men skiten fastnade såklart på nocken istället
Jag gjorde så o fortfarande finjusterar lite för nå en ultimat lösning för en kallvind.
första stegen var att sätta in mekanisk frånluft i duschen på övervåningen o tvättstugan på nedervåningen, som även angränsar till diskmaskinen. Dessa fläktar (Fresh intellvent s) känner av när det är dags o arbeta o även kör lite då o då för skapa ett undertryck i boytan.
Sen fixade vi även flera tilluftsventiler i sovrum o vardagsrum. Också av märket fresh.
sen byte vi ut den gamla vindsluckan som var otät.
nästa steg var att en firma sanerade hela vinden i dubbla etapper för avliva möglet rejält o även få det se bra ut. Dem använde sk amp 91. Detta är en klorbaserat ämne som efteråt blir en koksaltlösning, som stannar kvar där uppe. Saltet ska hålla möglet i schack.
sen isolerade jag takfotfacken med stenull (ca 15cm) med en vindduk undertill o luftspalt underst. Utifrån satte vi grundmålade plankor i takfots luftinsprånget (detta var i vinkeln mellan tegelfasaden o plattytan mot kattvinden) detta gör att uteluften som ventilerades in med en öppning på ca 2-3cm försvann. Kvar lämnade vi en liten luftspringa som låg när takets slut på ca 1-2 cm. Dvs vi reducerade den fuktiga uteluft ventilationen med ca 50 % nere i kattvindarna.
nästa steg installerade vi en trygghetsvakt classic. Den maskin hänger uppe på norrsidan i gaveln och blåser in uteluft när den innehåller lite mindre fukt o sen vilar när luften inte är så gynnsam. Sen har den en värmekabel som värmer bort fuktigheten i lugn takt när fläkten inte löser uppgiften.
Nu när vi haft fuktighet uppåt 90 % flera veckor utomhus, så har nockvinden hållit sig stabil på ca 68%-72% fuktighet. Maskinen behöver i regel bara arbeta ca 5-6 timmar dagligen nu när fuktigheten är så hög. Men risker för för hög fuktighet (75-80%) upplever säkra nu.
nu efteråt så testar jag lite olika sätt för även kattvindarna ska kunna hålla sig med bra siffror konstant. Vilket som dem delvis gör, men jag vill fortfarande få fram bästa lösningen
Som det är nu så är kattvindarna indirekt uteluft ventilerade.
Jag gjorde så att jag satte igen luftspaltarna upp till nockvinden, men endast varannan. Så kattvindarna ventilerar på liknade sett som innan, fast mindre uteluft. Den fukt som kommer in är tanken ska åka upp till värmekabeln o torka, samt ventileras ut via nocken.
I dagsläget fungerar detta bra. Fuktigheten i kattvindarna är vart o vänt på 80% på förmiddagen o sen kommit ner till 70% till natten o hållit sig där till morgonen.
jag tror denna berg o dalbana beror på nattutstrålningen (insidan på yttertaket blir kallt) . Följt av värme från dagsljuset, Lika med kondens (fukt).
Jag har läst att man kan lägga lite isolering på yttertaket skärma av kylan o värmen lite. Jag märkte att temperaturen o fuktigheten blev mer balanserad efter jag tillämpade denna lösning i takfoten (som jag nämnde innan) luftspalt bakom är döden att glömma här.
sen när det kommer till isolering så har jag läst att det kan vara ett problem att ha för mycket isolering i exempelvis vindbjälklaget. Man spar värmen i boytan, men minskar spillvärmen upp till vinden.
Detta kan ses på två sett; ökad värme upp till vinden bidrar till ökad fukt i form av kondens. Men samtidigt så bidrar det till höjd temperaturen uppe på vinden som sänker fuktigheten. Välisolerad vind blir kallare o därmed fuktigare.
I vårat hus har vi ca 12cm isolering i bjälklag o väggar. Fungerar bra. Men jag vill bättra på lite i vindbjälklaget, men endast upp till Max 30cm. Dvs lagom mycket.
Slutligen har jag kollat upp genomströmningarna från boytan (duschen som bidrar till mycket smygfukt bland annat)
Här gjorde jag så att jag tog bort den gamla isoleringen o fyllde upp med extra mycket ny färskt glasull för att minska kondensen från det varma röret från duschens utblås (frånluften) som går igenom nockvinden. Jag tejpade även hål i ångspärren och skarven mellan röret o plasten.
summerat som jag lärt mig o som jag kommer hålla i, eftersom detta verkar vara en bra lösning för vårat hus:
Förbättra ventilationen (mekanisk frånluft)
Ha täta genomströmningar, vindslucka o rör
Sanera mögel
Ha en vettig avfuktare på nocken där skiten fastnar.
Lagom bra ventilationen i kattvindarna, med viss isolering för balansera temp o fukt.
Tilläggsisolera med måtta.
Köp en väderstation med sensorer för få en fingervisning på tempen o fuktigheten.
Hyr en proffs fuktmätare från exempelvis cramo minst en gång varje år o checka läget.
Tänk också på att 75%-80% fuktighet vid ca 5 grader inte är mögelfarligt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Sista gången handlat på Bauhaus!
Verktyg & Maskiner -
Beskära bigaråträd för första gången
Trädgård allmänt -
Ventilöverstycke / tapp på vattenutkast går för långt in
Vatten & Avlopp -
Isolera vind med långt mellan takstolarna
Byggnadsvård -
Hur långt ner ska en dräneringspump vara i brunnen
Grund & Markarbeten



