32 203 läst ·
76 svar
32k läst
76 svar
Långt från hempul (vad är detta)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fascinerande hur detta väger fram, har följt bygget något år nu.
Passerar förbi nästan dagligen och sneglar med. Intressant att de först slängde upp massiva betongmonoliter (trodde det skulle sluta där) sedan gick på med en lång period av att sätta fasadtegel. Inte ofta man ser en sådan anläggning som förskönande i ett område men det kanske mer är ett mått på Högdalen än denna byggnad.
Exempel på likspänningsledning:
Från google maps, den till höger är likspänningen till Fennoskan 2, den till vänster är 400 kV från Forsmark. (Vägen är 76:an)
Edit: Den bilden blev jätteliten, men man kan söka själv, den hittas lättast genom att följa ledningarna ut från Forsmark åt sydväst och ta street view där den korsar 76:an
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från google maps, den till höger är likspänningen till Fennoskan 2, den till vänster är 400 kV från Forsmark. (Vägen är 76:an)
Edit: Den bilden blev jätteliten, men man kan söka själv, den hittas lättast genom att följa ledningarna ut från Forsmark åt sydväst och ta street view där den korsar 76:an
Jo, det är båda polerna. Men en ligger på jordpotential.
Split phase är en benämning som i nästan alla träffar på nätet handlar om det som vissa här kallar tvåfas. När den använda i trefassammanhang är normalt sett alla faser dubblerade.
Split phase är en benämning som i nästan alla träffar på nätet handlar om det som vissa här kallar tvåfas. När den använda i trefassammanhang är normalt sett alla faser dubblerade.
Jag avsåg inte de elektriska polerna när jag skrev att det bara var en pol som gick i ledningen ovan, utan att den ledningen endast betjänar den ena av de båda polerna i kabeln över till Finland. Helt i enlighet med vad tillverkaren av anläggningen anger i sin dokumentation och presentation. Den ena polen är placerad i Dannebo, är 400 kV och 500 MW och den andra polen är placerad i Finnböle, är 500 kV och 800 MW. Ledningen på bilden betjänar endast Finnböle.
En av polerna i kabeln? Hur många har du i kabeln menar du?
Och här en bit av nya Sydvästlänken, 2 st DC med båda polerna på varje flytande.
https://www.google.se/maps/@57.6267...4!1s6QPuf3O-rLHXAp_ljZ_75Q!2e0!7i16384!8i8192
https://www.google.se/maps/@57.6267...4!1s6QPuf3O-rLHXAp_ljZ_75Q!2e0!7i16384!8i8192
Där har du en del där man utnyttjar en gammal 220 kV sträckning i stamnätet. Dvs som tidigare förband Nässjö med Värnamo N. Den senare är numera omlagd som en 130 kV station i regionnätet och övergång från jordkabel till friledning sker nära den punkten. Och något man skulle kunna beteckna nivån på som 325 kV DC sett mot jord och de två DC-länkarna parallellt i stolparna.Logad skrev:
Ja, här är punkten där linorna går ner i jord och fortsätter till Hurva utanför Hörby i Skåne.Väster om E4 ser man fortfarande den gamla ledningsgatan från den nerlagda linjen. Tar man gatuvy där ser man precis toppen på sista stolpen för DC-linorna.GK100 skrev:
Där har du en del där man utnyttjar en gammal 220 kV sträckning i stamnätet. Dvs som tidigare förband Nässjö med Värnamo N. Den senare är numera omlagd som en 130 kV station i regionnätet och övergång från jordkabel till friledning sker nära den punkten. Och något man skulle kunna beteckna nivån på som 325 kV DC sett mot jord och de två DC-länkarna parallellt i stolparna.
https://www.google.se/maps/@57.2295399,14.081472,2419m/data=!3m1!1e3
Följer du den tomma ledningsgatan till VMO-N ser du dels gamla VMO-NÖ dels nya VMO-NÖ som uppförs där. Den gamla stationen 50/10 kV fabrikat AEG utomhus från mitten 70-talet ersätts med ny av inomhustyp. Båda matas där från 130 kV stationen inom några hundra meters avstånd.Logad skrev:
Man kan fundera på den i större perspektivet ökade eller minskade leveranssäkerheten här när stamnätstationen avvecklades. Känner man till den omgivande nätstrukturen på nivå 130/50 kV här är det ganska klart och som också visat sig i avbrottsfrekvensen på senare år. Åtgärder sker som vanligt tyvärr oftast under galgen.
Googlebilen körde förbi Hurvastationen 2011 då bygget just börjat.
https://www.google.se/maps/@55.8348...4!1smDczUGinHYQAyVwTH5mU5Q!2e0!7i13312!8i6656
https://www.google.se/maps/@55.8348...4!1smDczUGinHYQAyVwTH5mU5Q!2e0!7i13312!8i6656
