Ja, som rubriken säger så är frågan enormt långt från hempul. Så långt man kan komma tror jag eftersom jag tror att detta är 400 kV.
Jag var ute och åkte igår och noterade den här intressanta ledningen.
Idag lyckades jag knäppa en bild på den. Tittar man snabbt så är det en helt vanlig kraftledning. Tittar man lite mer noga så ser man att nere till höger går tre linor som smiter iväg åt ett eget håll. Egentligen inget konstigt med det heller, man har samförlagt två linjer i samma torn (flera torn egentligen).
Det som är konstigt är att den extra linjen tar upp en plats på stolpen, vilket gör att det bara är fem platser kvar. Jag får inte riktigt ihop det med vårt trefassystem. Längst upp till vänster är det tre ledare grupperade tillsammans. Övriga är dubbla. Den extra linjen längst ner till höger med sina tre enkelledare. Hur går det ihop? Är det en trefaslinje och någon konstig tvåfashistoria? Varför är ledaren längst upp till vänster trippel då? Övriga är ju bara dubbla?
Det är enormt långt från vad forumet handlar om men jag hoppas att någon av de kloka här vet för det stör mig att inte förstå.
Om det kan vara till hjälp så går den här linjen söder om Stockholm, just här är vi i Ågesta.
Jag var ute och åkte igår och noterade den här intressanta ledningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag lyckades jag knäppa en bild på den. Tittar man snabbt så är det en helt vanlig kraftledning. Tittar man lite mer noga så ser man att nere till höger går tre linor som smiter iväg åt ett eget håll. Egentligen inget konstigt med det heller, man har samförlagt två linjer i samma torn (flera torn egentligen).
Det som är konstigt är att den extra linjen tar upp en plats på stolpen, vilket gör att det bara är fem platser kvar. Jag får inte riktigt ihop det med vårt trefassystem. Längst upp till vänster är det tre ledare grupperade tillsammans. Övriga är dubbla. Den extra linjen längst ner till höger med sina tre enkelledare. Hur går det ihop? Är det en trefaslinje och någon konstig tvåfashistoria? Varför är ledaren längst upp till vänster trippel då? Övriga är ju bara dubbla?
Det är enormt långt från vad forumet handlar om men jag hoppas att någon av de kloka här vet för det stör mig att inte förstå.
Om det kan vara till hjälp så går den här linjen söder om Stockholm, just här är vi i Ågesta.
Redigerat:
Nu när jag förstorar och räknat ledare i varje knippe så ser det väldigt osymmetrisk ut!
Ett knippe har 3 ledare medan dom andra har 2?
Var i landet är det?
Ett knippe har 3 ledare medan dom andra har 2?
Var i landet är det?
Redigerat:
Jo, att det är 400 kV är som sagt inte så svårt. Det jag inte får ihop är hur linjerna är konfigurerade. Det är en egen linje längst ner till höger men hur är övriga ledare grupperade?
Edit: Taskigt av mig att redigera ursprungsinlägget kanske.... Sorry Leif i Skåne. Anledningen är att jag la upp den från mobilen där jag hade bilden och skrev sedan huvuddelen av inlägget på datorn.
Edit: Taskigt av mig att redigera ursprungsinlägget kanske.... Sorry Leif i Skåne. Anledningen är att jag la upp den från mobilen där jag hade bilden och skrev sedan huvuddelen av inlägget på datorn.
Redigerat:
Jag skrev ju det, det är i Ågesta strax söder om Stockholm. Jag skrev också om antalet ledare 
Förstår du varför det stör mig?
Det ser ut som att det är en linje med lägre spänning som är samförlagd med en med högre. Förstorar man upp bilden så ser man att den linjen, längst ner till höger, smiter iväg till en egen stolpe precis ovan en klippa. Därefter ser det ut som att "huvudlinjen" fortsätter med fem ledargrupper, vilket alltså är vad jag inte får ihop.
Ja, jag är exakt så här nördig. Jag har också försökt identifiera detta på flygfoto från Eniro och jag fattar fortfarande inte hur det hänger ihop.
Förstår du varför det stör mig?
Det ser ut som att det är en linje med lägre spänning som är samförlagd med en med högre. Förstorar man upp bilden så ser man att den linjen, längst ner till höger, smiter iväg till en egen stolpe precis ovan en klippa. Därefter ser det ut som att "huvudlinjen" fortsätter med fem ledargrupper, vilket alltså är vad jag inte får ihop.
Ja, jag är exakt så här nördig. Jag har också försökt identifiera detta på flygfoto från Eniro och jag fattar fortfarande inte hur det hänger ihop.
Jag vet inte om det ger nåt svar på frågan, men den aktuella sträckan är precis ombyggd. Info om projektet finns här https://www.svk.se/utveckling-av-kr...et/transmissionsnatsprojekt/snosatra-ekudden/
På tal om ”hempul” dom som mekar med dessa kablar behöver ingen behörighet eller elutbildning.

Jo, det är en del av "Stockholm ström" om jag förstått det hela rätt. Fyndigt namn för övrigt. Om jag tittar på gamla kartor så har där varit dubbla 220 kV linjer men nu är det en 400 kV. Det stämmer dock inte heller riktigt eftersom det är en annan linje bredvid men den kanske är regionnät och därmed inte med på SVKs kartor.
Det förklarar fortfarande inte varför det verkar vara en extra linje nere till höger.
Det förklarar fortfarande inte varför det verkar vara en extra linje nere till höger.
Jag brukar inte pinga in folk men det retar mig så mycket att jag inte förstår detta att jag gör ett undantag (och hoppas att det är ok).
@GK100 , kan du förklara vad som händer här? Du brukar ha kluriga svar på de mest knäppa frågeställningar kring el. @Bo.Siltberg kanske inte sysslar så mycket med transmissionsnät men du brukar också ha bra svar. Likaså @Mikael_L . @Thomas_Blekinge pysslar mest med sjökablar men du kanske har någon insikt här?
@GK100 , kan du förklara vad som händer här? Du brukar ha kluriga svar på de mest knäppa frågeställningar kring el. @Bo.Siltberg kanske inte sysslar så mycket med transmissionsnät men du brukar också ha bra svar. Likaså @Mikael_L . @Thomas_Blekinge pysslar mest med sjökablar men du kanske har någon insikt här?
Ser lustigt ut. men helt klart intressant..
Gissar lite här nedan....
De tre som viker av har säkert lägre spänning och är en egen linje. Svårt att se isolatorlängd (ser knapt isolatorerna) och avstånd mellan ledarna på denna lilla linje.. man lurar sig på stolpstorleken iallafall.
Vet att trafikverkets järnvägs "stamnät" är tvåfasigt. men har aldrig sett att de delar stolpar med andra nätägare/Svk.
Det skulle kunna förklara att det är fem fasledare... två till trafikverket tre till SVK.
Hmm. Undrar vad trafikverket har för högsta spänning, ganska säker på att de inte har 400kV isolatorkedjoena ser lika stora ut på alla fem....
Det förklarar dock inte varför övre vänstra har tre ledare....
Traikverket och SVK och andra nätägare kanske delar stolpar i närheten av större städer där det är trångt....
Gissar lite här nedan....
De tre som viker av har säkert lägre spänning och är en egen linje. Svårt att se isolatorlängd (ser knapt isolatorerna) och avstånd mellan ledarna på denna lilla linje.. man lurar sig på stolpstorleken iallafall.
Vet att trafikverkets järnvägs "stamnät" är tvåfasigt. men har aldrig sett att de delar stolpar med andra nätägare/Svk.
Det skulle kunna förklara att det är fem fasledare... två till trafikverket tre till SVK.
Hmm. Undrar vad trafikverket har för högsta spänning, ganska säker på att de inte har 400kV isolatorkedjoena ser lika stora ut på alla fem....
Det förklarar dock inte varför övre vänstra har tre ledare....
Traikverket och SVK och andra nätägare kanske delar stolpar i närheten av större städer där det är trångt....
Redigerat:
Kan det vara likström i 2 och växelström i de andra 3 som går vidare. Avknoppningen antar jag är 3 faser som ska till någon lokal transformator. Gör ingen gissning på spänning för tänker att de kanske kommer från de stora ledningarna och bara gör en mellanlandning på denna pylon eller vad det heter för att få en bättre vinkel.
Jo, jag funderade på om det skulle kunna vara något sådant men jag tror inte det. Jag kan inte heller se några tecken på kartan att det smiter iväg en tvåfaslinje till något.
Det ser helt enkelt väldigt asymmetriskt ut. Jag tror att jag kommer få ta en cykeltur hit någon kväll och titta lite mer och se vart den där extra linjen tar vägen.
Överlag var det en rolig bilfärd för att lämna resp hämta dotten på scouthajk. Startpunkten var precis mitt emot Ågesta kraftstation och på vägen dit och hem noterade jag både den här lustiga linjen och en annan linje där fästena mot stolparna (i brun glasfiber tror jag) var som stora löphjul både för fasledarna och för de linorna ovanför (jordlina? blixtskydd?). De såg också väldigt roliga ut.
Det ser helt enkelt väldigt asymmetriskt ut. Jag tror att jag kommer få ta en cykeltur hit någon kväll och titta lite mer och se vart den där extra linjen tar vägen.
Överlag var det en rolig bilfärd för att lämna resp hämta dotten på scouthajk. Startpunkten var precis mitt emot Ågesta kraftstation och på vägen dit och hem noterade jag både den här lustiga linjen och en annan linje där fästena mot stolparna (i brun glasfiber tror jag) var som stora löphjul både för fasledarna och för de linorna ovanför (jordlina? blixtskydd?). De såg också väldigt roliga ut.
Nej, de går längs med den här linjen en ansenlig bit så det är inte bara en omvinkling. Den extra linjen har garanterat lägre spänning. Dels är isolatorerna klenare, dels är ledarna närmare varandra och marken.T TypRätt skrev:Kan det vara likström i 2 och växelström i de andra 3 som går vidare. Avknoppningen antar jag är 3 faser som ska till någon lokal transformator. Gör ingen gissning på spänning för tänker att de kanske kommer från de stora ledningarna och bara gör en mellanlandning på denna pylon eller vad det heter för att få en bättre vinkel.
Lite kvällslektyr...
https://www.svk.se/press-och-nyheter/nyheter/allmanna-nyheter/2021/lar-dig-stolparnas-abc/
Topplinan är för att leda bort åskträff så åskan inte slår ner i faslinorna. topplinan kallas ibland för åskskyddslina
https://www.svk.se/press-och-nyheter/nyheter/allmanna-nyheter/2021/lar-dig-stolparnas-abc/
Topplinan är för att leda bort åskträff så åskan inte slår ner i faslinorna. topplinan kallas ibland för åskskyddslina
