tommib
Jo, jag har lite tankar på att cykla ditåt vid tillfälle och titta lite. Den stationen ser verkligen häftig ut, som något slags domedagsmaskin ur en film. Det är vad jag förstår en av de nya SF6-isolerade stationerna.

Bilder kommer nog inte, den lär vara ett SO precis som grannstationen i Högdalen.
 
tommib
GK100 GK100 skrev:
hade ju konstaterat att det var komposit
Njaeh... Alltså, jag såg dem genom bilfönstret som hastigast men jag tror att de är komposit. Det var inte vanliga bruna furustolp i alla fall. Kanske cyklar ditåt också :)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jo, jag har lite tankar på att cykla ditåt vid tillfälle och titta lite. Den stationen ser verkligen häftig ut, som något slags domedagsmaskin ur en film. Det är vad jag förstår en av de nya SF6-isolerade stationerna.

Bilder kommer nog inte, den lär vara ett SO precis som grannstationen i Högdalen.
Från förra året:

https://www.google.se/maps/@59.2533...4!1sFxzLg6Wkt3ctnP8fq6tTbg!2e0!7i16384!8i8192

Fick faktiskt för mig att följa den där ledningsbanan på en av mina mc-turer i närområdet, förra året, men det tog stopp en bit ut i bushen. Med nuvarande hoj kommer jag lite längre men inte utan brott mot terrängkörningslagen.....
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Är det sista stolparna innan stationen? Skall de verkligen inte ha någon staglina? :thinking:
 

Bästa svaret

Utan att kollat upp det närmare så ser det ut att röra sig om sk split phase på SvK's ledning + en regionnätsledning längst ner till höger.

Split phase används för att reducera magnetfältet och går i princip ut på att man tar två av faserna och delar upp dem. Således har man fem separata "linpaket" men fortfarande tre faser.

Är det bostäder väldigt nära ledningen?
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
På tal om ”hempul” dom som mekar med dessa kablar behöver ingen behörighet eller elutbildning.:surprised:;)
Så kan man kanske utrycka saken. Det är kanske inte så mycket elkunskaper som behövs, däremot ganska mycket metodkunskap. Lägg därtill att man behöver utbildning och certifikat för arbete på hög höjd och inte minst en helv...tes massa erfarenhet. Det är nog inte alla som skulle klara av detta arbete.
 
M maxell skrev:
Så kan man kanske utrycka saken. Det är kanske inte så mycket elkunskaper som behövs, däremot ganska mycket metodkunskap. Lägg därtill att man behöver utbildning och certifikat för arbete på hög höjd och inte minst en helv...tes massa erfarenhet. Det är nog inte alla som skulle klara av detta arbete.
Det har funnits många på olika nivåer numera och sen lång tid tillbaka mycket sällsynta i SE.
 
G Gul567 skrev:
Utan att kollat upp det närmare så ser det ut att röra sig om sk split phase på SvK's ledning + en regionnätsledning längst ner till höger.

Split phase används för att reducera magnetfältet och går i princip ut på att man tar två av faserna och delar upp dem. Således har man fem separata "linpaket" men fortfarande tre faser.

Är det bostäder väldigt nära ledningen?
Hur ser du på att det reducerar så mycket som det ser ut i den stolpen?
 
tommib tommib skrev:
Ja, som rubriken säger så är frågan enormt långt från hempul. Så långt man kan komma tror jag eftersom jag tror att detta är 400 kV.

Jag var ute och åkte igår och noterade den här intressanta ledningen.
[bild]

Idag lyckades jag knäppa en bild på den. Tittar man snabbt så är det en helt vanlig kraftledning. Tittar man lite mer noga så ser man att nere till höger går tre linor som smiter iväg åt ett eget håll. Egentligen inget konstigt med det heller, man har samförlagt två linjer i samma torn (flera torn egentligen).

Det som är konstigt är att den extra linjen tar upp en plats på stolpen, vilket gör att det bara är fem platser kvar. Jag får inte riktigt ihop det med vårt trefassystem. Längst upp till vänster är det tre ledare grupperade tillsammans. Övriga är dubbla. Den extra linjen längst ner till höger med sina tre enkelledare. Hur går det ihop? Är det en trefaslinje och någon konstig tvåfashistoria? Varför är ledaren längst upp till vänster trippel då? Övriga är ju bara dubbla?

Det är enormt långt från vad forumet handlar om men jag hoppas att någon av de kloka här vet för det stör mig att inte förstå.

Om det kan vara till hjälp så går den här linjen söder om Stockholm, just här är vi i Ågesta.
Ä Ni medvetna om att detta kan va ett skyddsobjekt
 
Jag borde kunna svara på klurigheten då jag jobbar på Svk och dessutom sitter i styrgruppen för "Stockholms Ström" som samlar projekten inom Stockholmsområden, bl.a. Snösätra-Ekudden.

Det jag vet är att denna 400kV-ledning ersätter två 220 kV-ledningar. På en delsträcka är den sambyggd med en 130 kV-ledning som Vattenfall äger. Men varför det är 5 buntar ledningar, varav en triplett och fyra duplex kan jag inte svara på.
Ledningarna slutar i stationen Snösätra och börjar i Ekudden (dessförinnan Hall), och går vidare i två kabelstråk till Örby och Högdalen. Från Örby vidare mot Skanstull och därefter i tunnel hela vägen till Anneberg i Danderyd. Borrmaskinen jobbar sig från Anneberg och söderut, och har nu kommit ca 4,2 km och befinner sig söder om Stocksundet.
 
  • Gilla
  • Älska
Klyktattarn och 14 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Hur ser du på att det reducerar så mycket som det ser ut i den stolpen?
Jag vet bara att tekniken finns och kan användas då man har för höga magnetfält i närhet till bostäder. Ser inga andra anledningar att det skulle vara 5-ledare annars för 400kV delen.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Är det sista stolparna innan stationen? Skall de verkligen inte ha någon staglina? :thinking:
De står utan stag pga rejäla fundament när ledningen slackas in i stationen.
 
  • Gilla
Wigert och 4 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
På tal om ”hempul” dom som mekar med dessa kablar behöver ingen behörighet eller elutbildning.:surprised:;)
Helt fel. Det krävs en hel del utbildningar för att få jobba i dessa anläggningar. Sen behöver företaget man jobbar åt ha en auktoriserad elinstallatör för regelefterlevnad.
 
  • Gilla
Gul567
  • Laddar…
G Gul567 skrev:
Hittade miljökonsekvensbeskrivningen hos SVK:
[länk]

Sida 24: "På vissa ledningsavsnitt, såsom passagen genom bebyggelsen i Myrängen, kan det även bli aktuellt med så kallad ”split-phase”, vilket innebär att ledningens ledare delas till två parallella ledningar i samma stolpe"
Ligger det avsnittet Myrängen i närheten eller utefter denna sträckningen? Att det ser ut så som på bilden innebär ju inte att det på andra ställen kan vara lagt så det gör nytta sett till magnetfälten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.