J j1be skrev:
Helt fel. Det krävs en hel del utbildningar för att få jobba i dessa anläggningar. Sen behöver företaget man jobbar åt ha en auktoriserad elinstallatör för regelefterlevnad.
Jag skrev det med viss ironi.;)
I sådana här arbeten är det mer viktigt med mekanisk kunnande om momentdra bultar samt säkerhet vid arbete på höga höjder.

G Gul567 skrev:
Jag vet bara att tekniken finns och kan användas då man har för höga magnetfält i närhet till bostäder. Ser inga andra anledningar att det skulle vara 5-ledare annars för 400kV delen.
Det låter rimligt, och passar även väl med att vi ser en triplex och 2 (x 2) duplex.

• Gilla
Gul567
  • Laddar…
tommib
B Brasselamell skrev:
Ä Ni medvetna om att detta kan va ett skyddsobjekt
Jag är medveten om att det inte är ett skyddsobjekt. Det finns inga skyltar alls och ledningen är dessutom utmärkt på ett antal kartor som finns helt öppet på SVKs hemsida.

Stationen där den terminerar (även den tydligt utmärkt på samma kartor) är sannolikt ett SO när den är färdigbyggd och den kommer jag, som jag sa, inte lägga upp några bilder på. Även om den kommer vara tydligt synlig på flygfoton precis som sin intilliggande systerstation som numera inte är pixlad längre på eniro.

• Gilla
Wigert och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Nu när jag förstorar och räknat ledare i varje knippe så ser det väldigt osymmetrisk ut!
Ett knippe har 3 ledare medan dom andra har 2?
Var i landet är det?
Matning till järnvägar är endast 2 trådar. Detta kan man se i Sverige

tommib
Wigert Wigert skrev:
Jag borde kunna svara på klurigheten då jag jobbar på Svk och dessutom sitter i styrgruppen för "Stockholms Ström" som samlar projekten inom Stockholmsområden, bl.a. Snösätra-Ekudden.

Det jag vet är att denna 400kV-ledning ersätter två 220 kV-ledningar. På en delsträcka är den sambyggd med en 130 kV-ledning som Vattenfall äger. Men varför det är 5 buntar ledningar, varav en triplett och fyra duplex kan jag inte svara på.
Ledningarna slutar i stationen Snösätra och börjar i Ekudden (dessförinnan Hall), och går vidare i två kabelstråk till Örby och Högdalen. Från Örby vidare mot Skanstull och därefter i tunnel hela vägen till Anneberg i Danderyd. Borrmaskinen jobbar sig från Anneberg och söderut, och har nu kommit ca 4,2 km och befinner sig söder om Stocksundet.
Jag älskar det här forumet!

• Gilla
Wigert och 3 till
  • Laddar…
tommib
J j1be skrev:
Helt fel. Det krävs en hel del utbildningar för att få jobba i dessa anläggningar. Sen behöver företaget man jobbar åt ha en auktoriserad elinstallatör för regelefterlevnad.
Jo, men väldigt få av dem är relaterade till ellära. Precis som Leif skriver så är det andra saker som är betydligt mer intressanta.

Det är också en massiv anomali att det behövs en elinstallatör för regelefterlevnad för att bygga 400 kV transmissionsnät. Dessa linjer designas garanterat inte av en "elektriker" som gått sina fyra år som montör och därefter skrivit ett prov. Det är helt garanterat en hel hoper ingenjörer i elkraftteknik som designar hela upplägget, i samråd med folk som kan mekaniken i stolpar och ledningar. Möjligen kan någon av dessa ingenjörer också råka ha plockat ut en auktorisation vid något tillfälle. Frågan är väl om man i framtiden kommer kräva att ingenjörerna jobbar fyra år som montörer (eller ens ett) eller om man kommer ändra lagstiftningen till något mer rimligt när de sista AB(H)-installatörerna går i pension?

• Gilla
Wigert och 2 till
  • Laddar…
tommib
GK100 GK100 skrev:
Ligger det avsnittet Myrängen i närheten eller utefter denna sträckningen? Att det ser ut så som på bilden innebär ju inte att det på andra ställen kan vara lagt så det gör nytta sett till magnetfälten.
Det avsnittet som syns på bild är precis i södra kanten av Myrängen. "Knicken" som syns i bild är ca 100 m från närmaste bebyggelse. På några ställen är det närmare än så.

Jag kollade MKBn också och bilden på försättsbladet är sannolikt tagen ungefär från den plats som syns i mitt foto :) Man ser den gamla dubbla 220 kV linjen och den tredje parallella 220 kV linjen som ansluter från en annan riktning. I fonden ser man Högdalens skorsten.

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
tommib
Det jobbigaste nu är att jag inte vet om jag ska ge bästa svaret till @Gul567 eller @Wigert :love:

• Gilla
Wigert och 2 till
  • Laddar…
Men @tommib det är ju femfas!

• Haha
Finnpucko
  • Laddar…
Kanske nåt från kärnkraftverket Ågestaverket med tanke på att det var däromkring.

Kanske lite Off-Topic, men visste ni att SVK använder frivilliga resurser för att köra bandvagn vid större avbrott eller andra störningar i elnätet. För att få ut manskap och utrustning för att åtgärda avbrottet. Är man sugen kan man via Frivilliga Automobilklubben FAK gå en gratis utbildning i att köra bandvagn. Jag tror man till och med har rätt till ersättning enligt samma norm som hemvärnet vid utbildningen och även vid insats.

https://bilkaren.se/utbildning/bandvagnsforare-i-svenska-kraftnat/

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
tommib
S StefanSand skrev:
Kanske nåt från kärnkraftverket Ågestaverket med tanke på att det var däromkring.
Nej, dessa går rakt förbi den stationen och är betydligt nyare. Dessutom hade Ågesta väldigt låg elektrisk effekt (10 MW) så den hade inget behov av en sådan anslutning.

D Dublin skrev:
Då skulle du passerat där under 2020/21. De byggde nya stolpar, flyttade? / drog nya ledningar och monterade ner de gamla stolparna. Fascinerande arbete och inget för den höjdrädde :)
Två ledningar sambyggda i samma stolpe, en 400 kV och en 130 kV. 400 kV med split-phase för att reducera magnetfält, vissa med två linor (dulplex) en med tre linor (triplex).

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Förstorad del av karta med utmärkta ortsnamn och förbindelselinjer, fokus på ett område med förstoringscirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det bör var någon stans på den förstorade kartan.
Kan inte hitta dom orten som nämnts i tråden.

tommib
Nä, det är lite längre söderut. Beckomberga ligger i Västerort.

Den syns faktiskt på den icke förstorade kartan. Södraste stationen som syns i den förstorade är Örby. Därifrån fortsätter det till Högdalen/Snösätra och sedan den aktuella sträckningen till Ekudden.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.