C
Läste lite i samrådsunderlaget från Stockholms Ström härom året med anledning av arbetena i Frescati och blev lite nyfiken i och med att detta kom upp i detta sammanhang och kikade lite igen i materialet för att se om det stod något där.

Det står om en ny 130 kV-ledning som skall sammanbyggas med befintlig 220 kV-ledning som samtidigt uppgraderas till 400 kV. Men det står också om en befintlig 70 kV-ledning på delar av sträckan som skall flyttas och markförläggas.

Utifrån detta växer det fram en liten hypotes. Kan de vara så att man i väntan på flytten tillfälligt hängt upp 70 kV-ledningen i den nedre regeln på 130 kV-sidan, men i övrigt förberett de övriga två 130 kV-faserna (antar om inte annat att det krävs en viss balans i stolparna för att de inte skall bli snedbelastade) som alltså ännu inte är tagna i bruk?

Dvs. att den "lilla" ledningen är temporär och så småningom skall ersättas av en tredje 130 kV-fas.

• Gilla
Pillpipp och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
fästena mot stolparna (i brun glasfiber tror jag) var som stora löphjul både för fasledarna och för de linorna ovanför (jordlina? blixtskydd?). De såg också väldigt roliga ut.
Det är impregnerat trä, inte glasfiber. Löphjulen används under tiden man hänger upp linan och ersätts sedan med vanliga isolatorer.
Jag skulle tippa på att de tre med tiden kommer att flyttas och ersättas med en sjätte linje till 400kV-sträckan. Det är inte nödvändigtvis så att alla fem är i drift just nu, kanske bara de tre på vänstersidan i bild.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Det kan vara så att det är tre faser i fem ledare för att få en annan utformning av magnetfältet runt hela paketet.

tommib
F Funker skrev:
Det är impregnerat trä, inte glasfiber
Nja, jag är rätt säker på att detta var kompositstolpar. De stod ganska nära vägen så det gick att se ytstrukturen och det var inte några vanliga bruna impregnerade trästolpar. Det kan också varit trä inkapslat i PE (en produkt som jag hittar nu när jag googlar).

Stämmer rätt bra med att det är en ny linje också apropå löphjulen.

tommib tommib skrev:
Överlag var det en rolig bilfärd för att lämna resp hämta dotten på scouthajk. Startpunkten var precis mitt emot Ågesta kraftstation och på vägen dit och hem noterade jag både den här lustiga linjen och en annan linje där fästena mot stolparna (i brun glasfiber tror jag) var som stora löphjul både för fasledarna och för de linorna ovanför (jordlina? blixtskydd?). De såg också väldigt roliga ut.
Då skulle du passerat där under 2020/21. De byggde nya stolpar, flyttade? / drog nya ledningar och monterade ner de gamla stolparna. Fascinerande arbete och inget för den höjdrädde :)

• Gilla
Uffe_xx och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jo, jag hade turen att bo vid Gullmarsplan för många år sedan och då monterade de ner 220 kV ledningen till Skanstull precis utanför vårt köksfönster. Det såg otroligt häftigt ut. De stängde av hela trafikapparaten vid Gullmarsplan i omgångar på natten för att fira ner fasledarna. Själva stolpen lyftes ner bit för bit med en gigantisk mobilkran. :D

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag har inte facit. Men en teori som jag tror på.

Linjen har från början 6 ledare. Närman behöver samförlägga men ytterligare en linje tar den linjen en position. Den fasen får då bara en ledare. Så den byts mot en större dimension, den uppe till vänster. Det stämmer ju även med positionen på stolpen.

Tvåfas är inget som existerar i transmissionssammanhang. Järnvägen har enfas.

D Daniel 109 skrev:
Tvåfas är inget som existerar i transmissionssammanhang. Järnvägen har enfas.
Järnvägen har haft 2 fas som hjälp ström (ström till signaler mm) tidigare men kör om jag minns rätt mer vanligt nät idag.

Sådant kör de vanlig 50Hz trefas till. Jag skulle bli mycket förvånad om tvåfas använts där. Det har inga fördelar alls.

D Daniel 109 skrev:
Sådant kör de vanlig 50Hz trefas till. Jag skulle bli mycket förvånad om tvåfas använts där. Det har inga fördelar alls.
OBS skrev "HAR HAFT" Helt säker på att det fanns 2 gånger 110V på de äldre anläggningarna. En fördel är mindre spänning mot jord vilket gör mindre risker.

Det låter som att du pratar om enfas 220V med mittpunktsjotdning. Det är inte tvåfas.

D Daniel 109 skrev:
Det låter som att du pratar om enfas 220V med mittpunktsjotdning. Det är inte tvåfas.
Kallades för 2fas bland de som jobbade med det iaf. 2 faser med 180graders förskjutning och mittpunktsjordning.
Men då detta är nyare än så så är detta helt OT för denna tråden.

Då är det enfas. Tvåfas har 90graders förskjutning.

tommib tommib skrev:
Ja, som rubriken säger så är frågan enormt långt från hempul. Så långt man kan komma tror jag eftersom jag tror att detta är 400 kV.

Jag var ute och åkte igår och noterade den här intressanta ledningen.
[bild]

Idag lyckades jag knäppa en bild på den. Tittar man snabbt så är det en helt vanlig kraftledning. Tittar man lite mer noga så ser man att nere till höger går tre linor som smiter iväg åt ett eget håll. Egentligen inget konstigt med det heller, man har samförlagt två linjer i samma torn (flera torn egentligen).

Det som är konstigt är att den extra linjen tar upp en plats på stolpen, vilket gör att det bara är fem platser kvar. Jag får inte riktigt ihop det med vårt trefassystem. Längst upp till vänster är det tre ledare grupperade tillsammans. Övriga är dubbla. Den extra linjen längst ner till höger med sina tre enkelledare. Hur går det ihop? Är det en trefaslinje och någon konstig tvåfashistoria? Varför är ledaren längst upp till vänster trippel då? Övriga är ju bara dubbla?

Det är enormt långt från vad forumet handlar om men jag hoppas att någon av de kloka här vet för det stör mig att inte förstå.

Om det kan vara till hjälp så går den här linjen söder om Stockholm, just här är vi i Ågesta.
Det är som nämnts troligtvis olika temporära lösningar här under bygget. Det som är helt klart och inget konstigt är den kompletta linjen nere till höger sen om den också kommer tas bort är en sak men nu är den ju helt ok som typiskt 50 eller 70 kV sett till dimensioner. Här var det då 70 kV och troligtvis i någorlunda befintlig sträckning mot portalen längre bort.

Att det är byggt både triplex och duplex i delen till vänster har inget vettigt skäl och där är det nog som nämnts tänkt att flyttas över och användas linor från högra sidan senare. Att de börjat lägga triplex högst upp kan ju vara bra och enklare hantering vid omläggning på de två andra senare.

Att det skulle vara tvåfas eller DC kan vi utesluta det är dels inget självändamål med DC och dels inget som tillför något i delarna runt Stockholm. Den sk tvåfas som används till bandrift ligger som mittpunktsjordad 130 kV och är väldigt karaktäristiska om man vet vad det är sett som två eller fyra trådar i portalstolpar. Lite norrut mot Uppsala ser man en del såna från E4 och de är mest till för fjärrmatning över långa sträckor för att komma från de gamla roterande omformarna i upplagen. Det finns också en gammal tråd här där vi var inne på sån matning från stationen utanför Gävle där Patrik_Hed råkat ut för jordfel på sån linje vid betesmarker där korna skadades.

Daniel_109 och snuttjulle får själva göra upp om vad man i antal faser kallar den typen som bandriften använder främst norrut längs norrlandskusten. Den typen matning och även de konventionella för järnväg utgår nästan alltid från stationer på nivån 130 kV alltså inte ihop med anläggningar SVK driftar som det utmynnar i här.

Och för att nämna stolpar är det ganska vanligt numera med betong singelstolp vid 70-130 kV det skulle kunna varit såna du såg men du hade ju konstaterat att det var komposit.

Vi får se vad det lider om det läggs om här enligt vad cpalm läst det är nog troligt. Hade jobbet varit lite mer söderut hade jag vetat mer i detalj vad som är på gång men just runt 08 har jag ingen direkt insyn i detaljer.

• Gilla
harka och 7 till
  • Laddar…
Detta spektakel slutar väl i den nya stationen i Högdalen? Där ser man fortfarande tydligt hur ledningarna hanteras - ett studiebesök där borde ge några ledtrådar.

• Gilla
triumph650
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.